لینک‌های قابلیت دسترسی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ تهران ۰۴:۵۷ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶

دو فعال حقوق بشر ايرانی در مقاله ای در روزنامه وال استريت ژورنال در روز جمعه، از ادامه خدمات شرکت های ماهواره ای غربی به راديو و تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران انتقاد کرده اند.

شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل، و هادی قائمی، مدير کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، در اين مقاله اشاره کرده اند که اين خدمات در حالی به دستگاه های تبليغاتی جمهوری اسلامی ايران ارائه می شود که اين کشور بر روی برنامه های شبکه های ماهواره ای پارازيت می اندازد.

خانم عبادی و آقای قائمی نوشته اند که به رغم سرمايه گذاری زياد حکومت ايران برای سانسور اينترنت، کنترل ارتباطات موبايل و پارازيت اندازی روی برنامه های ماهواره ای بين المللی و حمله گسترده به آزادی بيان و دسترسی آزاد به اطلاعات، شرکت های ماهواره ای اروپايی، همچنان به ارائه خدمات به آن ادامه می دهند.

اين دو فعال حقوق بشر در مقاله خود، حکومت ايران را در پارازيت انداختن بر روی شبکه های ماهواره ای، در دنيا بی رقيب دانسته و نوشته اند: شرکت های ماهواره ايی اروپايی مانند يوتل‌ست، آرکيوا و اينتل‌ست خدمات گسترده ای برای راديو و تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی ايران فراهم می کنند.

خانم عبادی و آقای قائمی در اين مورد به پخش برنامه های راديوتلويزيونی داخلی و کانال های غيرفارسی زبان مثل پرس تی وی (‌به انگليسی) و العالم (به عربی) اشاره کرده اند.

اين دو فعال حقوق بشر با اشاره به افزايش پارازيت افکنی بر روی کانال های فارسی زبان از اينکه شرکت ماهواره ای يوتل ست، به گفته آنان، اقدام چندانی برای پاسخگو نگهداشتن حکومت انجام نداده است، انتقاد کرده اند.

شيرين عبادی و هادی قائمی همچنين نوشته اند که شرکت يوتل ست پخش برنامه های بی.بی.سی فارسی و صدای آمريکا فارسی را از روی ماهواره پربيننده و قابل دسترس خود، يعنی هاتبرد-۶ ، برداشته و به ماهواره های ديگر که کمتر ‌قابل دسترس است، انتقال داده است.

در اين ميان، بی‌بی‌سی، راديو تلويزيون خارجی فرانسه، دويچه وله (صدای آلمان)، راديوی جهانی هلند، و صدای آمريکا، چهارشنبه گذشته در نشستی در لندن، پايتخت بريتانيا، از جمهوری اسلامی ايران، به دليل ادامه پارازيت اندازی روی فرکانس‌هايشان، انتقاد کردند.

شيرين عبادی و هادی قائمی، سياست اين شرکت های ماهواره ای اروپايی را هديه از سوی آنان به جمهوری اسلامی ايران دانسته و اضافه کرده اند که راديو و تلويزيون دولتی ايران، تنها يک رسانه عادی نيست و به عنوان بخشی جدايی ناپذير از دستگاه اطلاعاتی و امنيتی ايران عمل می کند.

آنها توضيح داده اند که حتی شماری از کارکنان صداوسيما نقش بازجويان را در زندان ها ايفا می کنند و در اخذ اعترافات اجباری از زندانيان عقيدتی، با ماموران اطلاعاتی و شکنجه گران همکاری می کنند.

خانم عبادی و آقای قائمی در اين مورد به مازيار بهاری، روزنامه نگار ، اشاره کرده اند که در اين مقاله، گفته است که چگونه به دنبال انتخابات سال ۱۳۸۸ و بعد از بازداشتش، تلويزيون دولتی ايران، کارکنانش را برای آماده کردن و نشاندنش درمقابل دوربين های تلويزيون اعزام کرد.

به نوشته مقاله منتشر شده در وال استريت ژورنال، راديو و تلويزيون دولتی ايران تبديل به مرکز و محور پخش برنامه های افتراآميز و نفرت پراکنی عليه طيف گسترده ای از ايرانيان، از جمله فعالان جامعه مدنی، اقليت های مذهبی مانند بهائيان و روحانيون منتقد دولت شده است.

خانم عبادی و آقای قائمی از شرکت های ماهواره ای اروپايی خواسته اند تا ارتباطات خود را با دولت ايران قطع کنند و خدماتی ارائه ندهند و نوشته اند که اتحاديه اروپا و آمريکا بايد برای ملزم کردن اين شرکت های ماهواره ای به منظور پايان دادن به همکاری شان با سانسورچيان در ايران اقدامات قاطع و فوری لازم را انجام دهند.

XS
SM
MD
LG