لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

اعتصاب غذای جعفر عظیم زاده، فعال کارگری، یک ماهه شد


جعفر عظیم زاده، فعال کارگری
جعفر عظیم زاده، فعال کارگری

حدود یک ماه از اعتصاب غذای نامحدود جعفر عظیم زاده، رییس زندانی هیات مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، در زندان اوین می گذرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اکرم رحیمی، همسر آقای عظیم زاده در این مورد گفت که او خواستار بازبینی پرونده‌ قضایی خود در جهت رفع عناوین اتهام های امنیتی است.

پیش از این، آقای عظیم زاده در نامه ای در مورد اعتصاب غذای نامحدود خود گفته بود که خواستار لغو اتهام های امنیتی علیه فعالان صنفی از جمله کارگران است.

وی که سال گذشته در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام های امنیتی به شش سال زندان محکوم شد، از آبان سال گذشته دوره حبس خود را می گذراند.

در سالیان اخیر، آن دسته از فعالان کارگری و کارگران معترض به شرایط صنفی شان که از سوی دستگاه های امنیتی و یا انتظامی بازداشت شده اند، در دادگاه به اتهام هایی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی به زندان محکوم شده اند.

این در حالیست که تشکل ها و فعالان کارگری و سازمان های حقوق بشری برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و فعالان کارگری را مورد انتقاد قرار داده اند.

در این میان، اکرم رحیم پور، همسر آقای عظیم زاده، با ابراز نگرانی از وضعیت این فعال کارگر زندانی می گوید:«فشار خون او به شدت افت کرده و وزنش هم کم شده است. کلیه هایش همچنان دچار مشکل هستند ولی اصلا به وضعیتش رسیدگی نمی کنند.»

بر اساس گزارش ها، آقای عظیم زاده در روز اول خرداد ماه، به بیمارستانی در تهران منتقل شد اما پس از آنکه او با تزریق سرم مخالفت کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت کلیه هایش شد، به زندان بازگردانده شد.

تاکنون خبری در مورد واکنش مقام های قوه قضاییه نسبت به اعتصاب غذای این فعال کارگری منتشر نشده است.

همسر جعفر عظیم زاده با اشاره به دیدارش با دادستان تهران در روز شنبه می افزاید:«به دادستان گفتم که وظیفه دارید که او را به بیمارستان منتقل کنید و اگر خود زندانی هم نخواهد، شما در قبال جان او مسئول هستید و باید به زور هم که شده به بیمارستان انتقالش دهید که آقای عظیم زاده را به بیمارستان بردند و همان روز هم با همان وضعیت سابق به زندان بازگرداندند.»

خانم رحیم پور اشاره کرد که دادستان قول داده بود که با همسرش صحبت خواهد کرد و افزود:«در تماس تلفنی از آقای عظیم زاده در این مورد پرسیدم که گفت دادستان روز سه شنبه به زندان رفته و فقط خواسته های او را یادداشت کرده است، بدون آنکه با او صحبت کند.»

به گفته اکرم رحیم پور، جعفر عظیم زاده بهدادستان گفته است که به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد تا آنکه خواسته هایش مورد رسیدگی قرار بگیرند.

سایت اتحاد، متعلق به اتحادیه آزاد کارگران ایران، چند روز پیش خبر داد که پرونده جدیدی علیه آقای عظیم زاده در دادگاه انقلاب اسلامی ساوه گشوده شده است. بر اساس این گزارش، در این پرونده اتهام های امنیتی به این فعال کارگر زندانی وارد شده است.

شماری از تشکل های کارگری مانند اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، کانون مدافعان حقوق کارگر و اتحاد بین المللی در حمایت از کارگران در ایران خواستار تحقق خواسته های جعفرعظیم زاده و آزادی او و سایر فعالان صنفی زندانی شده اند.

در همین حال، بیش از ۳۵۰۰ تن چند روز پیش در نامه ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی به آنچه «امنیتی کردن فعالیت های صنفی و اجتماعی» از سوی دستگاه قضایی ایران نامیدند، اعتراض کردند.

به نوشته سایت اتحاد، امضاکنندگان نامه از خواست جعفر عظیم زاده حمایت کردند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG