لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۷

برخورد حکومت با فعالان کارگری در واکنش به اعتراض های کارگری


تظاهرات کارگران در تهران، عکس تزئینی است
تظاهرات کارگران در تهران، عکس تزئینی است
کانون مدافعان حقوق کارگر، يکی از تشکل های مستقل کارگری در ايران، گزارش داد که شاهرخ زمانی، از اعضای هيات بازگشايی سنديکای کارگران نقاش، روز چهارشنبه بعد از گذراندن ۳۴ روز انفرادی در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبريز به زندان اين شهر منتقل شده است.

اين تشکل کارگری در گزارش خود مربوط به شاهرخ زمانی نوشته است که اين فعال کارگری بعد از گذشت يک هفته از بازداشت، برای اعتراض به آنچه بازداشت غير قانونی خود می داند، دست به اعتصاب غذا زده بود.

بر اساس اين گزارش، آقای زمانی پس از انتقال به زندان تبريز، با درخواست ديگر زندانيان، به اعتصاب غذای خود پايان داد.

کانون مدافعان حقوق کارگر به نقل از خانواده اين فعال کارگری نوشت که وی از نظر وضعيت جسمی و روحی، در شرايط بدی قرار دارد و نيازمند رسيدگی پزشکی است.

شاهرخ زمانی در حالی زندانی شده که تاکنون هيچ اتهامی به او تفهيم نشده است.

در اين حال، از وضعيت نيما پور يعقوب و ساسان وهابی وش، دو دانشجو و فعال کارگری در تبريز، که يک ماه پيش بازداشت شدند، خبری در دست نيست. در عين حال، تاکنون اتهام اين دو اعلام نشده است.

همچنين يدالله قطبی، از اعضای کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری، روز چهارشنبه در دادگاه انقلاب شهر سنندج محاکمه شد.

آقای قطبی چند روز قبل از مراسم اول ماه مه همراه با سه عضو ديگر کميته هماهنگی برای ايجاد تشکل های کارگری به اداره اطلاعات احضار شده و پس از ۱۲ روز بازداشت با قرار وثيقه های ۵۰ و ۳۰ ميليون تومانی از اداره اطلاعات آزاد شدند.

مهدی کوهستانی نژاد، مشاور کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری و مشاور کنگره کار کانادا، با اشاره همزمانی برخورد با فعالان کارگری و اعتراض های صنفی روزافزون در ايران به راديو فردا می گويد:« همزمان با هدفمند شدن يارانه ها و حذف آنها، فشار اقتصادی ای که بر روی جامعه کارگری و مردم ايران وارد می آيد، شاهد اعتراض های کارگری هستیم.»

او در این ارتباط با اشاره به اینکه حکومت در واکنش به این اعتراض ها دست به سرکوب اجتماعی زده است، می افزاید:« فعالان کارگری هم که از حقوق خود و همکارانشان دفاع می کنند، بخشی از افرادی هستند که به نظر من، از سوی حکومت به اسيری گرفته شده و زندانی می شوند.»

در اين ميان، بهنام ابراهيم‌زاده، فعال کارگری و فعال حقوق کودکان، از سوی دادگاه انقلاب به تحمل پنج سال حبس تعزيری محکوم شد. وی به اجتماع و تبانی عليه نظام متهم شده است.

آقای ابراهيم زاده ، پيش از اين از سوی دادگاه انقلاب به ۲۰ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان رجايی‌شهر کرج محکوم شده بود. اين حکم سپس با اعتراض او و نيز تشکل های کارگری در ايران و اتحاديه های بين المللی کارگری مواجه و در ديوان عالی کشور نقض شد.

وی در خرداد سال گذشته از سوی نيروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد و چند ماه در سلول انفرادی در بند « ۲ الف» زندان اوين زندانی بود.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG