لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

حضور «صدها کارگر چینی» در پروژه آزادراه تهران - شمال


بازدید محمود احمدی‌نژاد از سایت آزادراه تهران شمال
بازدید محمود احمدی‌نژاد از سایت آزادراه تهران شمال
در حالی که عبدالرضا شيخ‌الاسلامی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور کارگر چينی در پروژه آزادراه تهران‌ـ‌‌شمال را کذب محض دانسته، دو خبرگزاری‌ ایلنا و فارس می‌گویند ۷۰۰ کارگر شاغل در این پروژه چینی هستند.

این نخستین بار نیست که آقای شيخ‌الاسلامی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حضور کارگران چينی در پروژه آزادراه تهران – شمال را کذب محض دانسته و کلا آن را تکذیب می‌کند.
به گزارش خبرگزاری کار ایران، ايلنا، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: «طرح حضور کارگران چينی در پروژه آزادراه تهران - شمال برای برخی‌ها که تمايل به فضاسازی و اظهارنظر به هر عنوانی دارند، مصرف سياسی داشت.»
با این حال، به گزارش خبرگزاری مهر، او در خردادماه سال جاری در گفت‌وگو با يک وزير چينی اعلام کرده است که دستور تسريع در رفع مشکلات حضور کارگران چينی را صادر کرده است.

انتشار اين سخنان اعتراض‌هايی را به همراه داشت.
از جمله، به گزارش خبرگزاری ايلنا، نادر قاضی‌پور، نماينده مجلس، نيز ورود کارگران ساده چينی برای انجام پروژه‌های داخلی را عملی غيرقانونی دانست که بايد توسط نهادهای مسئول در اين زمينه بررسی و پيگيری شود.
او گفت: «دليلی برای ورود کارگر ساده و روزمزد چينی به کشور وجود ندارد، زيرا می‌تواند به از بين رفتن فرصت‌های شغلی و همچنين افزايش بيکاری نيروهای داخلی منجر شود.»
بعد از گذشت سه هفته از این انتقادها، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخنانش را تکذيب کرد، تکذيبی که روز پنج‌شنبه گذشته نيز تکرار شد.
اما خبرگزاری ايلنا به نقل از مدير پروژه منطقه يک آزادراه تهران - شمال نوشته است که از مجموع ۷۰۰ کارگر شاغل در اين منطقه «۶۰۰ کارگر چينی» هستند که از اين ميزان، تنها «يک دهم مهندس و تکنسين و مابقی کارگر ساده‌اند».
خبرگزاری فارس نيز با تاييد اين موضوع خبر داد که ۱۰۰ تن از ۷۰۰ کارگر شاغل در اين پروژه، ايرانی هستند.
به نوشته خبرگزاری فارس، پيمانکار قطعه يک آزادراه تهران - شمال، شرکت «سی‌اس‌تی‌‌ای»، چينی است که از سال ۸۱ در اين پروژه به همراه کارگران خود فعال است.
اين خبرگزاری در عين حال نوشت: اين پروژه ۳۲ کيلومتری، حدود ۴۰ درصد پيشرفت فيزيکی دارد و تأخير در احداث آزادراه به علت تورم، ‌هزينه‌ سنگينی را به دولت تحميل کرده و اين موضوع، احداث مناطق دو و سه را با مشکل جدی مواجه کرده است.
چين يکی از شرکای مهم اقتصادی ايران است و، به گزارش خبرگزاری ايسنا، در سال گذشته با ۷ ميليارد دلار، دومين صادرکننده کالا پس از امارات متحده عربی به ايران بوده است.
از جمله کالاهای چينی که در سال گذشته به ايران صادر شده‌اند می‌توان به سير، رب گوجه‌فرنگی، شلوار راحتی، بند شلوار، ميخ، دگمه، سنگ قبر، پرتقال، لوبيا، نخود فرنگی و فلفل اشاره کرد.
XS
SM
MD
LG