لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۹

حمایت اتحادیه ها و سندیکاهای بین المللی کارگری از کارگران ایران


تاکنون در گزارش‌های کارگری راديو فردا اسامی تشکل‌هايی مانند کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری، فدراسيون جهانی کارگران حمل و نقل، فدراسيون بين المللی کارگران بخش خدمات، صنايع کشاورزی و غذايی، سنديکای «ث ژ ت» در فرانسه و ... را شنيده ايد؛ تشکل‌هايی که ده‌ها ميليون عضو دارند. اين نکته را هم بايد گفت که کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری مستقر در بروکسل با بيش از ۱۷۶ ميليون عضو از ۱۵۶ کشور، بزرگترين اتحاديه کارگری در سطح جهان به شمار می رود.

آيا اين اتحاديه‌های بين المللی و سنديکاهای کارگری کشورهای گوناگون در چارچوب فعاليت های خود در ارتباط با کارگران و تشکل‌های کارگری در ايران اقدام يا اقداماتی انجام داده است؟
فرخنده آشنا، فعال کارگری در سوئد، در پاسخ اين پرسش به راديو فردا می‌گويد: « وقتی در رابطه با دستگيری کارگران به دولت جمهوری اسلامی اعتراض می‌کنند، وقتی کارگران ايران نمی‌توانند تشکل‌های مستقل ايجاد کنند و در اين صورت دستگير و زندانی می‌شوند، اينها اعتراض می‌کنند که کارگران به خاطر تشکل‌يابی نبايد زندانی و محاکمه شوند، همه اينها موارد حمايتی اتحاديه‌های بين‌المللی است.»

وی اضافه می کند:«اين اتحاديه‌ها در چهارچوب مسايل حقوقی مقاوله نامه‌هايی که ايران به رسميت شناخته، سعی می‌کنند مسايل کارگران ايران را پيگری کنند و از اين دريچه اعتراض های خود را نسبت به شرايط کارگران در ايران پيش ببرند. به نظر من، اين حمايت خوبی است و بايد از اين حمايت‌ها استقبال کرد و تلاش نمود اين حمايت‌ها را به دست آورد.»
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:43 0:00
لینک مستقیم

در ارتباط با آنچه خانم آشنا در مورد برخورد امنيتی و قضايی جمهوری اسلامی ايران با فعالان و تشکل‌های کارگری می نامد، می توان به روز همبستگی تشکل‌های کارگری در بيش از ۴۰ کشور جهان با منصور اسانلو، رييس هيات مديره سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، و ساير فعالان کارگر زندانی در حدود ۵ سال پيش اشاره کرد.

در آن روز، تجمع‌ها و گردهمايی‌هايی در کشورهای مختلف برگزار شد که در آن آزادی آقای اسانلو و ساير فعالان کارگر زندانی و نيز حق تشکل يابی کارگران برای دفاع از حقوق صنفی شان مورد تاکيد قرار گرفت.

البته حمايت اين اتحاديه‌ها و سنديکاهای کارگری در جهان فقط به حمايت از فعالان و تشکل های کارگری محدود نمی شود.

اين تشکل های بين المللی کارگری در چارچوب فعاليت‌های خود در رابطه با ايران به موارد ديگر نيز می پردازند؛ به ويژه که به گفته فعالان کارگری در ايران مسايلی مانند کار کودکان، اعمال تبعيض در قبال کارگران زن و پرداخت نشدن حقوق کارگران از مهمترين مشکلات موجود در جامعه کارگری ايران به شمار می رود.

مهدی کوهستانی نژاد، مشاور کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری و عضو کنگره کار کانادا، در اين مورد به راديو فردا می گويد: «اتحاديه‌های کارگری طی ۱۵ سال گذشته از حالت دفاعی نسبت به تشکل‌های کارگری در ايران به سطح بالايی از حمايت رسيده‌اند و می‌توان گفت با عمق روابط کارگری در ايران حرکت می‌کنند. آنها در رابطه با وضعيت زنان کارگر و حقوق تضييع شده کارگران پيگير هستند و از خواسته‌های جامعه کارگری که ميليون‌ها نفر از جمعيت ايران را تشکيل می‌دهند دفاع می‌کنند چون ايران طبق مقاوله‌نامه‌هايی که امضا کرده موظف است ابتدايی ترين حقوق زندگی کارگران را رعايت کند. اين اتحاديه‌های کارگری از جنبش کارگری ايران در سطح بين المللی حمايت می‌کنند در حالی که جنبش کارگری در ايران تحت سرکوب شديد قرار دارد.»

اما آيا اين حمايت‌ها سودی برای کارگران و تشکل‌های کارگری ايران داشته است؟

آقای کوهستانی نژاد معتقد است: «اين حمايت‌ها بسيار مهم است و هر ساله در نشست‌هايی که ايران برای جوابگويی در قبال وضعيت کارگری خود دارد بايد با آمار و ارقام نشان دهد چقدر به اين اعتراض‌ها رسيدگی کرده است، بايد نشان دهد هر سال نسبت به سال گذشته چقدر حقوق عقب افتاده کارگران را پرداخته و به شکايات کارگری ايران توجه کرده است، بايد نشان دهد چقدر آمار استخدام زنان تغيير کرده و تبعيض ملی و مذهبی و جنسيتی در محيط کار کم شده است. ايران بايد هر سال در گزارش هايی که برای سازمان بين المللی کار تهيه می‌کند نسبت به اين موضوعات پاسخگو باشد.»

اخبار
فتح‌الله بيات، رييس اتحاديه کارگران قراردادی و پيمانی، از آمار ارائه شده توسط دستگاه های دولتی در مورد کاهش بيکاری و افزايش ميزان اشتغال در ايران انتقاد کرد.
او در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا در واکنش به خبر ايجاد يک ميليون و ۳۷۵ هزار شغل در سال گذشته گفت: وقتی هر روز از گوشه و کنار خبر اخراج کارگران و تعطيلی کارخانه‌ ها را می شنويم، چطور است که آمار ايجاد اشتغال کشور افزايش يافته است؟
آقای بيات افزود: اگر به راستی ۵۰۰ هزار نفر شغل به وجود آمده باشد، شاهکار است.

***
گيتی سالاری، کشاورز نمونه در ايران، نسبت به نابودی کشاورزی در ايران هشدار داد.
خانم سالاری به خبرگزاری فارس گفت حمايت‌ دولت از اين بخش، به رغم سيل عظيم وعده‌های مسئولان مبنی بر راهکارهايی برای رفع مشکلات اين قشر زحمتکش کمرنگ ‌تر می‌شود.
وی افزود: حمايت از کشاورز و توليدات کشاورزی در حد شعار است و هيچگاه عملی نشده است.
***
۲۰۰ نماينده مجلس شورای اسلامی با صدور بيانيه‌ای خطاب به دولت با انتقاد از افزايش هزينه های توليد شير برای دامداران و قيمت نامناسب خريد تضمينی گندم خواستار کمک به کاهش هزينه توليد از سوی دولت شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر،‌ اين نمايندگان اعلام کردند که اقدامات دولت خسارات جبران ناپذيری به توليد کشاورزی و امنيت غذايی کشور وارد خواهد کرد.
به نوشته اين بيانيه، اين روند می تواند به بيکار شدن تعداد زيادی از شاغلين در دامداری ها و کشاورزی منجر شود.
***
کاظم خلجی، دبير اجرايی خانه کارگر خرم دره، اعلام کرد: ۹۰ کارگر کارخانه ذوب فلزات نورد خليج فارس در شهرک صنعتی ابهر در پی عدم تمديد قراردادشان، بيکار شدند.
او با اعلام اين مطلب به خبرگزاری ايلنا گفت: تعديل ۹۰ کارگر قراردادی اين واحد توليدی به دليل مشکلات مالی و نبود نقدينگی صورت گرفت و آنان با دريافت بيمه بيکاری امرار معاش می‌کنند.
ايلنا همچنين خبر داد کارخانه شير وارنا در قرچک ورامين، قرارداد۱۵۰ کارگر از۵۰۰ کارگرش را تمديد نکرده است.
***
مدير عامل کانون بازنشستگان زغال‌سنگ استان کرمان با اشاره به مصوبه اخير مجلس از پرداخت حدود ۳ هزار ميليارد ريال مطالبات بازنشستگان صنعت فولاد تا ۶ ماه آينده خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، هوشنگ انکوتی گفت: با تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در کار گروه واگذاری سهام دولت، مبلغ ۲ هزار و ۸۰۰ ميليارد ريال برای پرداخت مستمری بازنشستگان صنعت فولاد تا تعيين تکليف در ۶ ماه آينده تامين اعتبار شد.
***
خبرگزاری مهر در گزارشی در مورد کارگران پمپ بنزين نوشت آنها صورت های خود را با سيلی سرخ می کنند.
يکی از اين کارگران در کرمانشاه به مهر گفت: دريافتی او ۱۰۰ هزار تومان در ماه است که کفاف زندگی اش را حتی در حد ابتدايی نمی دهد.
***

خبرگزاری ايسنا گزارش داد حدود ۲۵۰ تن از اعضای تعاونی مسکن کارکنان اداره برق تهران برای چهارمين بار در اعتراض به واگذار نشدن زمين‌هايشان در شهر جديد هشتگرد در مقابل مجلس تجمع کردند.
تجمع‌کنندگان گفتند که زمين‌هايشان از ۱۷ سال پيش تاکنون به ‌رغم واريز پول‌شان واگذار نشده است.
به نوشته ايسنا، تجمع‌کنندگان شعارهای مختلفی همچون "عدالت، عدالت" را سر می‌دادند.
***
تعدادی از کارگران کارخانه تعطيل شده کشت و صنعت شمال در اعتراض به ادامه تعطيلی اين واحد توليدی و نيز پايان بيمه بيکاری از خرداد ماه در مقابل استانداری مازندران و سپس در مقابل فرمانداری مياندرود تجمع کردند.
به نوشته سايت مازندنومه، کارخانه کشت و صنعت شمال در استان مازندران در سال گذشته با مشکل گشايش برگه های اعتباری «ال سی» رو به رو شد.

***
کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری اعلام کرد بهنام ابراهيم زاده، فعال کارگر زندانی، از عفونت شديد گوش رنج می برد اما تاکنون مسئولين زندان اوين به اين مشکل رسيدگی نکرده اند.
آقای ابراهيم زاده در سال خرداد سال ۸۹ بازداشت و سپس به ۵ سال زندان محکوم شد.
***
کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری اعلام کرد که ۵ تن از بازداشت شدگان مراسم روز جهانی کارگر در شهر سنندج با قرار وثيقه آزاد شدند.
اين تشکل کارگری گفت از وضعيت ساير بازداشت شدگان در اين مراسم اطلاعی در دست نيست، اما اشاره ای به تعداد آنان نکرد.
***
خبرگزاری ايلنا گزارش داد از ابتدای سال تاکنون ۴۰۰ تن ازکارگران واحدهای توليدی شهرستان کاشان بيکار شده اند.
بر اساس اين گزارش غلامعلی قادری، مدير کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان، ضمن ابراز بی اطلاعی از اين موضوع گفت: اخراج کارگران بستگی به شرايط آن کارخانه توليدی دارد.
***
۴۵۰ کارگر اعتصابی کارخانه پارس‌سرام در پی توافق کارفرما با خواسته هايشان و نيز وساطت اداره کار در ورامين به سر کار خود بازگشتند.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، کارگران که به قطع اضافه کاری های و مزايای جانبی خود معترض بودند، ۱۸ روز پيش دست به اعتصاب زدند که اين اعتصاب ۱۷ روز ادامه داشت.
حيدر مظاهری، دبير اجرايی خانه کارگر ورامين، گفت: به کارگران قول داده شد که مطالبات و خواسته‌هايشان تحقق خواهد يافت.
کارخانه پارس سرام توليد کننده چينی‌های بهداشتی در منطقه قرچک ورامين است.
***
خبرگزاری مهر نوشت: با افزايش تقاضا برای ورود به بازار کار در دو دهه اخير، از ۸ ميليون نيروی شاغل مشمول قانون کار، ۶ ميليون تن دارای قرارداد موقت هستند و پرونده استخدام آنان بايگانی شده است.
براساس اين گزارش احساس ناامنی شغلی، ناتوانی در برنامه ريزی برای آينده و همچنين نامشخص بودن وضعيت اشتغال باعث از دست رفتن انگيزه افراد برای ارائه کار بهتر و همچنين تقويت بهره وری در محيط کار می شود.
***
رئيس انجمن صنفی توليد کنندگان کود شيميايی از بيکاری ۱۵ هزار کارگر در واحدهای توليد کود شميايی به دليل عدم خريد کود توسط دولت خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، صياد فرهادی گفت: در پنج سال گذشته ۳۲۵ واحد توليدی در ايران تعطيل شده‌اند.
***
مهدی بهلولی، عضو کانون صنفی معلمان، افزايش حقوق حدودا ۱۰۰ هزار تومانی معلمان در شهرستان‌ها را خيلی شتابزده دانست و گفت: اين شائبه به ذهن ‌می‌آيد که افزايش موقت حقوق معلمان يک اقدام تبليغاتی بوده است.
به گزارش خبرگزاری ايلنا، افزايش حقوق معلمان در شهرستان‌ها دو - سه ماه قبل از عيد نوروز آغاز شد.
آقای بهلولی با اشاره به سخنان نماينده مردم مريوان مبنی بر اينکه وزارت آموزش و پرورش ‌می‌خواهد پولی را که به حساب معلمان ريخته است پس بگيرد، خواستار موضع گيری شفاف مسئولان وزارت آموزش و پرورش شد.
***
پروين محمدی، نايب رييس اتحاديه آزاد کارگران ايران، گفت: قراردادهای سفيد امضا پس از اجرای قانون هدفمندی يارانه‌ها گسترش يافته‌اند.
او با اعلام اين موضوع به خبرگزاری ايلنا گفت: به دليل فشار بيش از حدی که در پی هدفمندی يارانه‌ها و افزايش قيمت حامل‌های انرژی بر بخش توليد وارد شد، کارفرمايان که از عهده پرداخت هزينه انرژی واحدهای توليدی بر نمی‌آمدند اين زيان را با انعقاد قراردادهای سفيد امضا از طريق حقوق کارگران جبران می‌کنند.
خانم محمدی همچنين با اشاره به اين که ۷۰ درصد از زنان کارگر با قراردادهای سفيد امضاء مشغول به کار هستند، گفت که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول مستقيم تضييع حقوق زنان کارگر در قالب انعقاد قراردادهای سفيدامضاء است.
***
محمدرضا عمادی، فعال کارگری، از عدم آموزش گسترده قانون کار به کارگران انتقاد کرد.
او در گفت و گو با خبرگزاری ايلنا اعلام کرد: به دليل اينکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و متوليان کارگران قانون کار را قبول ندارند، الزامی هم برای آموزش آن به کارگران نمی‌بينند.
آقای عمادی گفت: از ديدگاه مسئولين دولتی هرچقدر کارگران از قانون کار بی‌اطلاع‌تر باشند برای آن‌ها بهتر است.
پای صحبت شنوندگان

يکی از شنوندگان کارنامه برای ما از زندگی خود و خانوده‌اش می گويد: « يک خانواده چهار نفره هستيم با ۴۰۰ هزار تومان حقوق. پنج سال است عيدی و پاداش نگرفتم و يک سال هم حقوق دريافت نکرده‌ام و کرايه نشين هم هستم. تازه برای من اس ام اس آمده که از دريافت يارانه‌ات انصراف بده.»
آشنايی با قانون کار

اهميت يادآوری قانون کار اين است که بسياری از مشکلات کاری و صنفی از جايی شروع می‌شود که کارگران از حقوق قانونی خود بی‌خبر هستند.
ماده ۷۶ قانون کار ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺑﺎرداری و زاﯾﻤﺎن ﮐﺎرﮔﺮان زن را ﺟﻤﻌﺎ ۹۰ روز دانسته و نوشته است: ﺣﺘﯽاﻻﻣﮑﺎن ۴۵ روز از اﯾﻦ ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﭘﺲ از زاﯾﻤﺎن ﻣﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد و ﺑﺮای زاﯾﻤﺎن ﺗﻮأﻣﺎن، ۱۴ روز ﺑﻪ ﻣﺪت ﻣﺮﺧﺼﯽ اﺿﺎﻓﻪ ﻣﯽﺷﻮد.
ماده ۷۶ قانون کار همچنين می گويد: ﭘﺲ از ﭘﺎﯾﺎن ﻣﺮﺧﺼﯽ زاﯾﻤﺎن، ﮐﺎرﮔﺮ زن ﺑﻪ ﮐﺎر ﺳﺎﺑﻖ ﺧﻮد ﺑﺎز ﻣﯽﮔﺮدد و اﯾﻦ ﻣﺪت ﺑـﺎ ﺗﺎﺋﯿـﺪ ﺳـﺎزﻣﺎن ﺗـﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﺟـﺰء ﺳـﻮاﺑﻖ ﺧﺪﻣﺖ وی ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. ضمن اينکه ﺣﻘﻮق اﯾﺎم ﻣﺮﺧﺼﯽ زاﯾﻤﺎن ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.
***
شما می توانيد نظرات و پيام‌های خود را در مورد برنامه کارنامه با آدرس kar@radiofarda.com و يا شماره تلفن ۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۲۱۱۲ در ميان بگذاريد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG