لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۵

چه عواملی موجب بروز درگیری‌ها در شرق اصفهان شد؟


خبرگزاری مهر از نشست ۵۵ تن از نمايندگان کشاورزان شرق اصفهان با مسئولان امنيتی و مديريتی اين استان خبر داده است.
اين نشست پس از اعتراض‌های ۵۰ روز اخير کشاورزان و تخريب تاسيسات انتقال آب زاينده‌رود به يزد برگزار شد. اين اقدام کشاورزان به درگيری آنان با نيروی انتظامی در شهر خوراسگان استان اصفهان منجر شد.
محمد مهدی اسماعيلی،‌ معاون سياسی امنيتی استان اصفهان،‌ به خبرگزاری مهر گفته که حوادث روزهای سه شنبه و چهارشنبه هيچ کشته و تلفات جانی نداشته است.
اما اسماعيل احمدی‌مقدم،‌ فرمانده نيروی انتظامی،‌ گفته است: چند تن به صورت جزئی مجروح شدند که با وساطت ريش‌سفيدان، نيروی انتظامی و غيره اوضاع تا حدی آرام شد. اما مساله همچنان باقی است.
در اين ميان،‌ سايت کلمه، نزديک به مير حسين موسوی،‌ نوشت: يک کودک سه‌ ساله که «با شليک گلوله» مجروح شد در حال حاضر «در کما» است.
از سوی ديگر، سپاه پاسداران استان اصفهان اعلام کرد که در درگيری‌ها به حوزه علميه شهر خوراسگان و يکی از رده‌های نيروی مقاومت بسيج و همچنين ماشين‌ها و اموال مردم آسيب وارد شد.
به نوشته سايت اين ارگان نظامی، دو تن نيز که کشاورز نبوده اند در جريان اين درگيری‌ها بازداشت شده‌اند.
به نوشته سايت کلمه،‌کشاورزان شرق اصفهان معتقدند آب زاينده رود که از سال‌های دور به زمين‌های آنها اختصاص می‌يافت، اکنون به استان‌های يزد، قم، کاشان و کارخانه‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فروخته می‌شود و اين موضوع مشکلات زيادی را برای ۳۰۰ هزار کشاورز شرق استان اصفهان و خانواده های شان ايجاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس،‌ حسين محمدرضايی، ریيس انجمن حمايت از کشاورزان شهرستان اصفهان، گفته است: در صورتی که مصوب شده بود بعد از افتتاح تونل سوم کوهرنگ، آب زاينده رود به استان يزد انتقال يابد، ۱۳ سال پيش اين اتفاق افتاد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:28 0:00
لینک مستقیم
در اين ميان،‌ به گزارش خبرگزاری مهر، عليرضا ذاکر اصفهانی،‌استاندار اصفهان، درگيری های اخير را «برخی التهابات» ناميد که برای کشاورزان و دستگاه‌های اجرايی مشکل ايجاد کرد.
او با قبال درک دانستن نگرانی‌های جامعه کشاورزان برای دولت گفت: در سه چهار سال اخير مطالبات کشاورزان افزايش يافت و استانداری نيز در ماه‌های اخير نگاه ويژه‌ای به موضوع آب و کشاورزی داشت و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و مديريت آب تلاش کرد تا برنامه‌های کوتاه‌مدت و ميان مدتی را به اجرا بگذارد که در نهايت، مديريت خوبی داشت.
اما سايت سپاه پاسداران در استان اصفهان با متهم کردن «افراد سودجو و فريب خورده» برای ايجاد آشوب، مسئولين را مقصر دانست که به گفته آن، به خواسته‌های کشاورزان شرق اصفهان بی‌توجهی کردند و وضع نابسامانی را برای آنان به وجود آوردند.
به نوشته پايگاه اطلاع رسانی سپاه صاحب الزمان، کشاورزان شرق اصفهان از مدت‌ها پيش به وضع خود اعتراض داشته‌اند اما هيچ راه حل و کمک دائمی از هيچ يک از مسئولين شهرستانی، استانی و کشوری دريافت نکرده‌اند.
به نوشته روزنامه رسالت، جلال يحيی‌زاده، نماينده تفت و ميبد، نیز آنچه را که «دروغ ‌پردازی برخی مسئولان» ناميد،‌ سبب حمله کشاورزان اصفهانی به تاسيسات انتقال آب و خسارت ۳۰ ميليارد تومانی دانست و گفت:اين وضعيت به‌سادگی قابل پيشگيری و مديريت بوده است.
علی مزروعی،‌نماينده سابق مجلس از اصفهان، در گفت و گو با راديو فردا با اشاره به مشکل خشکسالی دراين منطقه و اعتراض کشاورزان می گويد: «اگر اين صدای اعتراض درست شنيده می‌شد و مديريت استان و دولت برای پاسخگويی به اين اعتراض تمهيداتی می‌انديشيدند، چنين وضعيتی پيش نمی‌آمد.»
آقای مزروعی به مشکل مشابهی اشاره می‌کند که چند سال پيش در همين منطقه روی داد و به گفته او،‌دولت وقت با تدبير، راه ‌کمک به کشاورزان را در پيش گرفت و از جمله به آنان کمک مالی بلاعوض و يا وام‌های طولانی مدت پرداخت کرد.
اين نماينده مجلس، آنچه را که بی‌درايتی و بی‌کفايتی مديريت استان و دولت ناميد موجب بروز درگيری‌های هفته گذشته می داند.
در همين حال،‌به گزارش سايت امام جمعه اصفهان،‌ آيت‌الله يوسف طباطبايی نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اين شهر با اشاره به مشکلاتی که برای کشاورزان شرق اصفهان به وجود آمده است، گفت: کمبود بارندگی و ضايع شدن حق کشاورزان سبب به وجود آمدن اين معضلات شده، اما به کشاورزان معترض گفت که در قبال هر گونه ضرری که به گفته او به سايرين برسانند، ضامن هستند و اين امر حرام است.
در همين حال،‌ نشست کشاورزان معترض و مسئولان امنيتی و مديريتی استان اصفهان در شرايطی برگزار شد که پيش از آن،‌ معاون سياسی امنيتی اين استان از مديريت واحد آب زاينده رود خبر داده و گفته بود: اجرای بيمه خشکسالی برای کشاورزان به تصويب رسيد و بخشودگی جريمه و استمهال وام‌های زير ۱۰ ميليون تومان کشاورزان توسط شورای عالی پول و اعتبار کشور نيز تصويب شد.
آقای مزروعی به اين پرسش که اين گونه کمک ها تا چه اندازه می‌تواند مشکلات ۳۰۰ هزار کشاورز منطقه شرق اصفهان را حل کند،‌پاسخ می‌دهد: «اين راه حل‌ها به عنوان مسکن خوب هستند ولی مشکلات را به صورت بنيادين حل نمی‌کنند.»
او اضافه می‌کند: «مشکلی که امروزه در ايران دارد بروز می‌کند،‌اين است که به طور کلی،‌ مديريت منابع آب بايد به عنوان مسئله ملی مورد توجه قرار گيرد و با توجه به رشد جمعيت و همچنين رشد صنعتی شدن ،‌طبعا مديريت آب يکی از مهمترين معضلاتی است که پيش روی دولت قرار دارد و بايد به صورت ملی با اين موضوع مواجه شد که دوباره اين گونه مشکلات بروز نکند.»
در همين حال،‌ به نوشته سايت کلمه،‌ آيت الله محمدرضا ناصری، امام جمعه يزد، نيز در خطبه‌های نماز جمعه اين شهر با اشاره به جلسه مهم مسئولان کشوری در مجلس ابراز اميدواری کرد که بحران آب يزد با تدبير و مديريت مسئولان مرتفع شود.
به نوشته سايت کلمه، شکسته شدن خط لوله انتقال آب از استان اصفهان به استان يزد، ساکنان شهر يزد را با مشکلاتی روبرو کرده است. از جمله اینکه مردم این شهر آب آشاميدنی و مورد مصرف خود را از چاه‌های آب يزد تامين می‌کنند که ناسالم است.
در اين ميان، می توان به اين نکته اشاره کرد که تنها انتقال آب زاينده رود برای استان اصفهان مشکل آفرين نشده است. بحث انتقال آب رودخانه کارون به خارج از استان خوزستان نيز در سال های گذشته اعتراض هايی را از سوی نمايندگان مجلس از اين استان و نيز برخی خبرگزاری ها به دنبال داشته است.
معترضين معتقدند که انتقال آب رودخانه کارون به مناطق ديگر، استان خوزستان را با خطر خشکسالی مواجه کرده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG