لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

خواسته کانون نویسندگان ایران: لغو حکم اعدام سهیل عربی


کانون نويسندگان ايران روز پنج‌شنبه، ۲۰ آذر، در بيانيه‌ای خواستار لغو حکم اعدام و آزادی سهيل عربی شد. آقای عربی در شهريور سال جاری به اتهام نوشتن مطالبی در فيس‌بوک به اعدام محکوم شد.

کانون نويسندگان ايران با انتشار اين بيانيه در صفحه فيس‌بوک خود با اشاره به اين که سهيل عربی به اتهام «انتشار ديدگاهش» به شلاق، زندان و اعدام محکوم شده نوشت:‌ «اگر چه در پی گسترش اعتراض‌ها اخيرا بنا شده است حکم از سوی ديوان عالی کشور بار ديگر مورد بازبينی قرار گيرد، اما اين نکته ذره‌ای از واقعيتِ پايمال شدنِ حقِ آزادی بيان سهيل عربی نمی‌کاهد.»

اين تشکل صنفی تاکيد کرد که هر انسانی حق دارد نظر و عقيده خود را درباره هر موضوعی به هر شکل که می‌خواهد بيان کند، و بازداشت سهيل عربی را نقض آشکار حق اوليه او، حق آزادی بيان، دانست.

کانون نويسندگان ايران در بيانيه خود صدور احکامی مانند بازداشت و اعدام را «نه تنها عليه فرد محکوم شده، بلکه عليه جامعه»‌ توصيف کرد و افزود: «اين احکام رويکردی جز ايجاد هراس و خودسانسوری ميان مردم ندارد.»

اين تشکل اعلام کرد که «بدون داوری درباره درست و نادرست يا خوب و بدِ نوشته‌های سهيل عربی صرفا از حق آزادی بيان بی هيچ حصر و استثناء او و ديگر انسان‌ها دفاع می‌کند»‌ و نوشت:‌ «پاسخ کلام با کلام است، نه با شلاق و زندان و اعدام.»

صدور حکم اعدام برای سهيل عربی اعتراض سازمان‌های حقوق بشری را به دنبال داشته است.

در اين ارتباط،‌ غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائيه،‌ روز دهم آذر، اعلام کرد که امکان عفو سهيل عربی در حال حاضر مطرح نيست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، اين مقام قضايی ايران که به پرسش يکی از خبرنگاران در مورد امکان عفو سهيل عربی سخن می‌گفت افزود: «فعلا عفو مطرح نيست و به عنوان مفسد فی‌الارض حکمش صادر شده است.»

با اين همه،‌غلامحسين محسنی اژه ای اشاره کرد که در مورد حکم اعدام سهيل عربی درخواست اعاده دادرسی شده است تا پرونده‌اش دوباره بررسی شود.

پيشتر گزارش ها حاکی از آن بود که حکم اعدام آقای عربی در شعبه ۴۱ ديوان عالی کشور به رياست علی رازينی تاييد شده است.

سهيل عربی روز هشتم شهريور در شعبه ۷۶ دادگاه کيفری استان تهران به رياست قاضی سيامک مدير خراسانی به اعدام محکوم شد.

نسترن نعيمی،‌ همسر سهيل عربی، پس از اعلام خبر تاييد جکم اعدامش در گفت‌وگو با راديوفردا ضمن درخواست آزادی او ابراز اميدواری کرده بود که اين حکم در جريان اعاده دادرسی نقض شود.

به گفته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، آقای عربی «هشت صفحه فيس‌بوک به نام‌های مختلف» داشته که به دليل نوشته‌هايش در آن صفحات به چند اتهام از جمله «توهين به ائمه اطهار و پيامبر» متهم شده است.

سهيل عربی و وکيلش با اعتراض به اتهام سب‌النبی، اين اتهام را رد کرده‌اند.
بر اساس اين گزارش، سهيل عربی چند بار در دادگاه تکرار کرده که «در شرايط نامناسبی» اين مطالب را نوشته و «پشيمان» است، اما «بدون توجه به اين سخنان» سه تن از قضات به اعدام و دو تن حکم به حبس او داده‌اند.

سهيل عربی، ۳۰ ساله، متاهل و دارای يک فرزند پنج ساله است که در آبان سال گذشته توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران همراه با همسرش،‌ نسرين نعيمی، بازداشت شد. خانم نعيمی چند ساعت بعد‌ آزاد شد.

به گفته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، آقای عربی به دليل نوشته‌هايش در فيس‌بوک با دو پرونده ديگر نيز مواجه است که تاکنون حکم آنها قطعی شده است.

بر اساس اين گزارش،‌ او به اتهام توهين به احمد جنتی، دبير شورای نگهبان و غلامعلی حداد عادل، نماينده تهران در مجلس، از طريق نوشته‌هايش در فيس‌بوک در دادگاه ويژه کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جريمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده و اين حکم در دادگاه تجديد نظر تاييد شده است.

همچنين او به اتهام توهين به آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و «تبليغ عليه نظام» در دادگاه انقلاب اسلامی به سه سال حبس محکوم شده که اين حکم نيز در دادگاه تجديد نظر تاييد شد.

XS
SM
MD
LG