لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۹

ظریف: تهدید علیه ایران کارساز نخواهد بود


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه اول اسفند، با اشاره به مواضع جدید واشنگتن گفت، تهدید علیه ایران کارساز نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای ظریف با اعلام این سخنان در پنجاه و سومین کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان گفت: «ایران به تهدید پاسخ خوبی نمی‌دهد. ما به حرف زور، پاسخ خوبی نمی‌دهیم. ما به تحریم پاسخ خوبی نمی‌دهیم. اما به احترام متقابل پاسخ خیلی خوبی می‌دهیم.»

آقای ظریف پیشتر نیز به سی ان ان گفته بود که تحریم ها بر ایران بی تاثیر بود.

سخنان محمد جواد ظریف در حالی بیان می شود که مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته اند که تحریم های اقتصادی ایران را داشت از پا درمی آورد.

مهدی مهدوی آزاد،تحلیلگر سیاسی در آلمان به رادیو فردا در مورد تناقض گویی مقامات جمهوری اسلامی در مورد تحریم ها می گوید «واژه نرمش قهرمانانه آقای خامنه ای از یک طرف نشان می دهد ایران عقب نشینی مهمی کرده و از یک طرف می خواهد خود را قهرمان معرفی کند...این دورویی مزمن یکی از مهمترین موانع پیشرفت سیاست خارجی ایران است که هزینه های زیادی بر کشور تحمیل کرده است.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها از توافقنامه اتمی ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین انتقاد کرده است. او در مبارزات انتخاباتی‌اش وعده داده بود که در صورت به قدرت رسیدن در این توافق بازنگری خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در آخرین اظهارنظر خود در مورد برجام، روز ۲۷ بهمن گفت: «یکی از بدترین توافق‌هایی که دیده‌ام همین توافق با ایران است. دولت من در حال حاضر تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده است، و اقدامات بیشتری برای جلوگیری از دستیابی ایران – منظورم همیشه- به سلاح اتمی انجام خواهد شد.»

ایران توافق هسته‌ای وین را توافقی چند جانبه می‌داند و تأکید می‌کند که آمریکا نمی‌تواند به تنهایی از این توافق کناره بگیرد.

در این زمینه محمد جواد ظریف روز ۲۹ بهمن در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان اظهار عقیده کرد که از نظر او، برجام توافق خوبی است اما هیچکس به طور کامل از آن راضی نیست.

در این میان، به نوشته آسوشیتدپرس، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

او همچنین در مورد مذاکرات هسته ای تهران با گروه پنج به علاوه یک گفت که این مذاکرات و نتیجه حاصل از آن یک موفقیت سیاسی برای همه بود.

محمد جواد ظریف با توصیف برجام به عنوان «موفقیت تاریخی دیپلماسی بر اجبار در حل و فصل بحران هسته ای ایران» اضافه کرد:«تمام طرف های درگیر، مشکل را بطور قابل قبول برای همه طرف ها تعریف کردند که توانست منجر به یک راه حل قابل قبول متقابل شود. به بیان دیگر ، طرف ها اذعان کردند که باید انتظارات حداکثری خود را به نفع یک راه حل عملی کنار بگذارند.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمد جواد ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گروه های شبه نظامی که با حکومت بشار اسد در سوریه در حال جنگ هستند، گفت که «گروه های تروریستی مانند حکومت اسلامی (داعش) و جبهه النصره سلاح شیمیایی در اختیار دارند و این مساله نباید از چشم جهانیان مخفی بماند.»

ایران همراه با روسیه از حامیان رئیس جمهوری سوریه هستند. حمایت های نظامی این دو کشور از سوی شماری از کشورهای منتطقه و نیز غرب مورد انتقاد قرار داشته است. این در حالیست که تهران می گوید تنها مستشار نظامی به سوریه اعزام کرده است.

سخنان وزیر امور خارجه ایران در شرایطی ابراز شده است که سازمان دیدبان حقوق بشر چند روز پیش گفت که ارتش سوریه، در زمستان سال گذشته میلادی، دست‌کم هشت بار، با استفاده از هلی کوپتر در بخش‌های مسکونی شهر حلب، محموله‌هایی حاوی گاز کلر پرتاب کرده‌است.

به گفته این سازمان، در این «هشت مورد حمله‌»، دست‌کم ۹ غیرنظامی کشته شده و ۲۰۰ تن نیز مسموم و مجروح شده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز در دی ماه گذشته گزارش داده بود بازرسان بین‌المللی برای نخستین بار گفته‌اند به گمان آنها، بشار اسد و برادرش مسئول استفاده از سلاح‌ شیمیایی در درگیری‌های سوریه هستند.

حکومت بشار اسد پیش از این اتهام‌های مشابه را رد کرده و گفته است از جنگ‌افزار شیمیایی علیه شهروندان خود استفاده نخواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت:«جنگ در عراق، سوریه و بحرین راه حل نظامی ندارد و تمام این نزاع‌ها راه‌حل سیاسی دارد.»

او خواستار آن شد که در حل این بحران‌ها باید به سمت راه‌حل سیاسی حرکت کرد و نباید هیچ جریان اصلی را به حاشیه راند و افزود:«در گفت ‌و گوهای منطقه‌ای معتقدم به کمک همدیگر نیاز داریم و می‌توانیم پس از شناسایی مشکل راه‌حل‌ها را ارائه دهیم. من فکر می‌کنم در این زمینه می‌توانیم گام‌هایی را برداریم و رهبران جهان این توانایی را دارند که در این مسیر حرکت کنند.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین ضمن درخواست از کشورهای منطقه خلیج فارس برای «پشت سر گذاشتن وضعیت تفرقه و تنش کنونی» گفت که این کشورها باید در مسیر «برقراری هماهنگی های منطقه ای واقع بینانه» حرکت کنند.

وی در این ارتباط پیشنهاد داد که با یک «مجمع گفت وگوی منطقه ای» بر اساس اصول مورد توافق کلی و هدف های مشترک»، «تفاهم درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله اقدامات اعتمادساز و امنیت ساز و مبارزه با تروریسم ، افراط گرایی و فرقه گرایی» را ارتقاء داد.

ایران از سوی شماری از کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی متهم به دخالت در امور عراق، سوریه و یمن است. در مقابل، تهران ریاض را متهم به دخالت در امور داخلی این کشورها می کند. هر دو کشور، اتهام ها در این مورد را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG