لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

بررسی روزنامه های صبح پنج شنبه ايران


اغلب روزنامه های پنچ شنبه ايران رسيدن گردباد حاره ای گونو به ايران را مورد توجه قرار داده و از آماده باش در شهرهای جنوبی کشور خبر داده اند.


روزنامه رسالت با درج اطلاعيه وزارت کشور به مردم سواحل جنوبی کشور هشدار داد که بايد هر چه سريعتر مناطق ساحلی را تخليه کنند.


روزنامه ايران سرعت اين گردباد در ايران را ۱۰۰ تا ۲۲۰ کيلومتر اعلام کرده و خبر داد که سازمانهای دولتی آمادگی لازم برای مقابله با اين توفان را دارند.اين روزنامه در عين حال از غرق يک قايق با سه سرنشين خبر داد.


روزنامه تهران امروز، همزمان با انتشار گزارشی از توفان،از تعطيلی پايگاه مرکز ملی اقيانوس شناسی در هنگام پديده گونو خبر داد.


به نوشته اين روزنامه،در حالی که آبهای کشور بستر اصلی تحقيقات اقيانوسشناسان و متخصصان علوم دريايی هستند،به گفته رئيس دانشگاه دريانوردی و علوم دريايی چابهار، اين پايگاه، در هنگام وقوع پديده گونو تعطيل بوده و محققان آن در تهران وضعيت اقيانوس هند را رصد ميکنند.


روزنامه سرمايه،انتقاد مديران بانکی از دولت را مورد توجه قرار داد و نوشت:«تعدادی از نمايندگان بانکها با تشکيل جلسه، در نامهای به رييسجمهوری و شورای پول و اعتبار هزينه پول را بيشتر از ۱۲ درصد اعلام کردند».


به نوشته اين روزنامه،کانون بانکهای خصوصی و موسسات اعتباری نيز در نامهای به وزير امور اقتصادی و دارايی و اعضای شورای پول و اعتبار با انتقاد از تصميم رييسجمهوری اسلامی مبنی بر کاهش پنج درصدی نرخ سود تسهيلات اين بانکها تاکيد کرد«با اجرای اين تصميم، حيات بانکداری خصوصی پايان مييابد.»


در پی انتشار گزارش وزارت خارجه امريکا در خصوص چگونگی هزينه بودجه ۶۶ ميليون دلاری گسترش دموکراسی در ايران،و شفاف سازی آن،روزنامه کيهان در يادداشتی با عنوان«يک پيشنهاد به اپوزيسيون» بارديگر منتقدان حکومت در داخل و خارج از کشور را به دريافت پول از امريکا متهم کرد و اين گزارش را رد کرد.


نويسنده اين روزنامه،در عين حال تکذيب های صورت گرفته در خصوص دريافت پول از سوی منتقدان را «رنج بيهوده» ناميد و به نيروهای اپوزيسونی که به نوشته اين روزنامه کارشان «نوشتن و گفتن»است،پيشنهاد کرد که داوطلبانه اعتراف کنند و منابع مالی فعاليت های خود را با جزئيات منتشر کنند.


روزنامه رسالت،بخشی از مطالب خود را به وارد آوردن اتهام به روزنامه های منتقد دولت اختصاص داد.


اين روزنامه در يادداشتی با عنوان«دايه های عزيز تر از مادر» با انتقاد از تيتر و گزارش روزنامه های منتقد دولت از سخنان اخير رئيس جمهوری اسلامی مبنی بر آغاز شمارش معکوس برای از بين بردن اسرائيل اين روزنامه ها را متهم کرد که زبان دشمن در داخل کشورند.


اين روزنامه ضمن دفاع از سياست خارجی دولت آقای احمدی نژاد نوشت که ستيز با اسرائيل برگ برنده جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است.


روزنامه همشهری،از اعزام ۱۰۰ نفر از تماشاگران بازی فوتبال بين تيم های پرسپوليس و سپاهان به زندان خبر داده است.


اين روزنامه،به نقل ازبازپرس دادسراس ناحيه ۵ تهران نوشته در پايان بازی فوتبال جمعه گذشته در استاديوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی،تعداد زيادی از تماشاگران هنگام خروج از ورزشگاه شروع به شکستن شيشه اتوبوسها کردند که اين امر باعث شد خسارت زيادی به اين وسايل نقليه عمومی وارد شود.


به نوشته همشهری اين مقام قضائی، افراد دستگیر شده را تماشاگرنما خوانده و تاکيد کرد:« افراد بازداشت شده بين ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند و بيشتر آنها از ساکنان شهرها و مناطق حاشيهای تهران هستند و از نظر مالی در وضعيت نامناسبی قرار دارند».


روزنامه شرق،تيتر اول خود را به اظهارات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هايی اختصاص داد که مسئوليتی در آن ندارد و از صفار هرندی به عنوان وزيری در قامت يک سخنگو نامبرد.


اين روزنامه با نقل اظهارات چند هفته اخير وزير ارشاد اسلامی در خصوص مسائلی چون بانکداری،احزاب،قطعنامه های شورای امنيت سازمان ملل،جنبش دانشجوئی،تاکيد وی بر اينکه«امنيت دغدغه امروز بشر است» وی را به عنوان وزيری معرفی کرد که به دولت تعصب دارد.


شرق در سرمقاله امروز خود نيز نوشت:«صفارهرندی به دليل ناديده گرفتن مشکلات ارشاد به بحث های کلان تر دولت می پردازد تا ارشاد را از کانون توجه فرهنگيان و دولت خارج کند».


نويسنده اين روزنامه،با انتقاد از کم توجهی وزير فرهنگ و ارشاد به فرهنگ، نوشت:« فرهنگ تنها حيطه ای است که آيندگان درباره آن جدی قضاوت خواهند کرد و حتی اگر قرن ها بگذرد از خادمان فرهنگ قدردانی می کنند و يادشان را زنده نگاه می دارند و البته برعکس».


روزنامه اعتماد،در گزارشی با عنوان«حذف اتوماتيک زنان از عرصه های اجتماعی» نوشت:« در حالی که بسياری از طرح های مربوط به زنان ماه ها و سال ها است که در نوبت بررسی قرار دارند، لايحه افزايش مرخصی زايمان و دوره شيردهی مادران شاغل که دی ماه سال گذشته به مجلس ارائه شده بود، تنها پس از ۵ ماه با تصويب يک فوريت در دستور کار مجلس قرار گرفت.»


به نوشته اين روزنامه،اين طرح مخالفت فعالان حقوق زنان و تعدادی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی را برانگيخته است.


XS
SM
MD
LG