لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۱

ژنرال عراقی: ۳۰ درصد غرب موصل را باز پس گرفته ایم


یک فرمانده نیروهای ویژه ارتش عراق روز یکشنبه ۲۲ اسفند اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور حدود ۳۰ درصد از غرب شهر موصل را از تصرف شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی (داعش) خارج کرده اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ژنرال معن السعدی با اعلام اینکه نیروهای عراقی روز یکشنبه به دو محله در غرب موصل حمله کرده‌اند، ‌افزود که نشانه‌هایی از ضعف در مقاومت شبه‌نظامیان گروه حکومت اسلامی دیده می‌شود.

وی اضافه کرد که «دشمن قدرت جنگی خود را از دست داده است.»

به گفته این مقام نظامی عراق، گروه حکومت اسلامی تا روز یکشنبه کنترل ۱۷ منطقه از ۴۰ منطقه غرب موصل را از دست داده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در روزهای اخیر، ‌ساختمان‌های دولتی نیز به دست نیروهای عراقی افتاده‌اند.

ژنرال السعدی همچنین گفت که انتظار دارد زمان بازپس‌گیری غرب موصل نصف زمان جنگ بر سر شرق این شهر باشد.

به نوشته رویترز،‌ نیروهای عراقی حدود دو ماه پیش و به دنبال نبردی ۱۰۰ روزه توانستند شرق موصل را از گروه حکومت اسلامی باز پس بگیرند.

نیروهای عراقی از حدود سه هفته پیش نبرد برای بازپس‌گیری غرب موصل را آغاز کردند.

پیش از این، خبرگزاری رویترز روز ۱۷ اسفند به نقل از یکی از فرماندهان آمریکایی نیروهای ائتلاف درعراق نوشت: شبه‌نظامیان حکومت اسلامی به هم ریخته‌اند و فرماندهان و اعضای خارجی آن می‌کوشند از موصل خارج شوند.

با این همه، به گفته وی، نبردهای سختی برای تصرف کامل موصل جریان دارد.

درگیری بر سر غرب موصل در شرایطی ادامه دارد که حدود ۶۰۰ هزار غیرنظامی در این منطقه به دام افتاده‌اند.

در این حال، مقام‌های آمریکایی و عراقی گفته‌اند ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده گروه حکومت اسلامی، «به بیابان گریخته و در تلاش برای نجات جان خودش است.»

این موضوع به‌طور مستقل، توسط خبرگزاری‌ها، قابل تائید نیستند. در گذشته نیز گزارش‌هایی در مورد زخمی شدن و یا حمله به محل حضور بغدادی منتشر شده‌ بود.

با این همه،‌ مقام‌های آمریکایی و عراقی گفتند فقدان مکالمات درون‌گروهی و منتشرنشدن پست‌های گروه در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، توئیتر و دیگر جاهایی که حضور داشته‌اند، این احتمال را به وجود آورده که بغدادی از موصل - که همچنان پرجمعیت‌ترین شهری‌ست که به تصرف داعش درآمده- خارج شده‌است.

موصل دومین شهر بزرگ عراق به شمار می رود.

در همین ارتباط،‌ ابوبکر بغدادی نیز طی چهار ماه گذشته هیچ پیام و سخنرانی منتشر نکرده‌است و دو هفته پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل، گفته‌ها و پیام‌های او نیز متوقف شده‌اند.

XS
SM
MD
LG