لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

«موقعیت شکننده» ارتش عراق در مقابل گروه خلافت اسلامی در انبار


مقام‌های وزارت دفاع آمريکا اعلام کردند که نيروهای نظامی عراق در استان انبار در غرب اين کشور در موقعيت شکننده‌ای در مقابل نيروهای گروه خلافت اسلامی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ يک مقام عالي‌رتبه نظامی آمريکا که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ «موقعيت شکننده‌ای در استان انبار به وجود آمده است. البته نيروهای عراقی با برخورداری از کمک‌های لازم مواضع خود را حفظ کرده‌اند.»

با اين همه، به گفته اين مقام آمريکايی،‌ ‌شرايط سخت است.

در همين حال به گزارش شبکه تلويزيونی بين‌المللی بی‌بی‌سی، مقام‌های دولتی در استان انبار خواستار دريافت کمک فوری برای مقابله با نيروهای گروه خلافت اسلامی شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه،‌ يک مقام آمريکايی گفت:‌ حملات هوايی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا در هفته‌های اخير در غرب عراق از جمله در نزديکی شهر رمادی به عقب راندن نيروهای گروه خلافت اسلامی و حفظ امنيت بغداد،‌ پايتخت عراق، کمک کرده بود.

در اين ميان، به رغم آن که گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی از شکست نيروهای گروه خلافت اسلامی در تصرف سد استراتژيک حديثه است، شبکه تلويزیونی سی‌ان‌ان به نقل از يک مقام آمريکايی اعلام کرد که نيروهای اين گروه به پيشروی خود در استان انبار ادامه می‌دهند.

در اين ارتباط، يک مقام آمريکايی به خبرگزاری فرانسه گفت که شرايط در آن منطقه خوب نيست.

به گفته او، ‌نيروهای دولتی عراق دست به چند ضدحمله زده‌اند که در يکی از آنها تنها يک کيلومتر پيشروی داشته‌اند.

اين مقام آمريکايی با اعلام اين که نيروهای دولتی عراق نياز به آموزش بيشتر دارند گفت که آنها قابل مقايسه با پيشمرگه‌های کرد عراق نيستند.

به گفته او، کردها در حال پيشروی و بازپس‌گيری شهرها و سرزمين‌های خود هستند و همکاری خوبی با نيروهای ائتلاف دارند.

گروه خلافت اسلامی در ابتدای سال جاری ميلادی شهر فلوجه در استان انبار را تصرف کرد و تاکنون بارها تلاش کرده است شهر رمادی و سد حديثه را تصرف کند.

در همين حال،‌ به گزارش سی‌ان‌ان، هلی‌کوپترهای آپاچی آمريکا برای عقب راندن نيروهای گروه خلافت اسلامی در ۴۸ کيلومتری غرب بغداد وارد عمل شده‌اند.

از سويی، به رغم گزارش‌های منتشر شده در روز جمعه درباره پيشروی نيروهای گروه خلافت اسلامی در شهر کوبانی در شمال سوريه،‌ سازمان ناظر حقوق بشر سوريه اعلام کرد که چريک‌های کرد بامداد روز شنبه مانع تلاش آن گروه برای پيروی در داخل اين شهر شده‌اند.

خبرگزاری آلمان نيز گزارش داد که چريک های کرد از روز جمعه تا صبح روز شنبه هفت حمله نيروهای گروه خلافت اسلامی برای پيشروی در اين شهر را شکست داده اند.

شهر کوبانی از سه طرف در محاصره نيروهای گروه خلافت اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترين اشتون،‌ مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز جمعه خواستار همکاری بيشتر جامعه بين‌الملل در جنگ عليه گروه خلافت اسلامی شده بود.

او همچنین از وضعيت امنيتی و انسانی در کوبانی و ديگر مناطق خودگردان کردنشين در سوريه ابراز نگرانی کرده است.

اين موضع اتحاديه اروپا پس از آن اعلام شد که نماينده سازمان ملل متحد در سوريه نسبت به تکرار کشتار سربرنيتسا در سال ۱۹۹۵ ميلادی در بوسنی – هرزه‌گوين توسط صرب ها در شهر کوبانی هشدار داده بود.

در اين ميان،‌ ناظر حقوق بشر سوريه اعلام کرد که هواپيماهای ائتلاف به رهبری آمريکا دو بار در روز شنبه عملياتی را عليه گروه خلافت اسلامی در جنوب و شرق کوبانی انجام داده‌اند.

اين عمليات در حالی صورت می‌گيرد که تونی بلينکن، معاون مشاور ارشد امنيت ملی آمريکا، روز جمعه به خبرگزاری رويترز گفته بود:‌ در غياب يک نيروی زمينی، دشوار است که تنها با اتکا به نيروی هوايی بتوان مانع تصرف شهر توسط داعش شد.

XS
SM
MD
LG