لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

تاثیر فرمان اجرایی دونالد ترامپ بر ایرانیان یهودی ساکن اسرائیل


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قرار است در روزهای آینده با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، قرار است در روزهای آینده با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کند.

رسانه‌های اسرائیل احتمال داده‌اند که فرمان اجرایی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، برای ممنوعیت ورود شهروندان از هفت کشور به آمریکا، شامل ایرانیان یهودی ساکن اسرائیل نیز می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز هشتم بهمن فرمانی اجرایی در مورد برنامه پذیرش پناهجویان، و نیز صدور روادید برای شهروندان هفت کشور موضوع نگرانی ایالات متحده صادر کرد که از جمله شهروندان ایرانی را نیز شامل می‌شود.

بر پایه این فرمان که زیر عنوان «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» صادر شده است، از ورود شهروندان کشورهای موضوع نگرانی آمریکا برای دست کم ۹۰ روز جلوگیری خواهد شد. اگرچه در این فرمان به نام این کشورها اشاره نشده است، اما منابع خبری با استناد به قوانین مورد اشاره در این فرمان، شهروندان هفت کشور حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا را در شمول آن توصیف کرده‌اند.

این هفت کشور عبارتند از ایران، عراق، سوریه، یمن، لیبی، سودان و سومالی، و ممنوعیت موقت ورود به خاک آمریکا، شامل روادیدهای مهاجرت و غیرمهاجرت می‌شود، و تنها انواعی از روادید‌های سیاسی و دیپلماتیک از شمول آن مستثنی شده است.

وبسایت «وای . نت» روز یکشنبه دهم بهمن نوشت: «به ساکنان اسرائیل که زاده ایران، سوریه، لیبی، عراق و یمن هستند، توصیه می‌شود در ماه‌های آینده در فکر سفر به آمریکا نباشند.»

آقای ترامپ پیشتر در روز شنبه تأکید کرده بود که این فرمان به معنی جلوگیری از ورود مسلمانان نیست و هدف از صدور آن «حفاظت از مردم آمریکا» است.

به نوشته وبسایت وای . نت، این امکان قوی وجود دارد که شرکت‌های هواپیمایی از سوار کردن یهودیان و اسرائیلی‌های متولد این کشورها به هواپیما خودداری کنند و یا در پروازهای غیرمستقیم و بین راهی، از ادامه پرواز آنها به سوی آمریکا جلوگیری شود.

لی عام شوارتز، وکیل امور مهاجرتی، به وای . نت گفته است: «تا تکلیف این وضعیت روشن نشود، اسرائیلی‌های متولد در کشورهای این فهرست در فکر سفر نباشند، زیرا فرمان صادر شده در مورد گردشگران و دانشجویان قطعی است.»

صدها هزار تن از هشت میلیون ساکن اسرائیل را یهودیان مهاجر از ایران، یمن، سوریه، لیبی و عراق تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۰۱ میلادی، پس از حملات تروریستی گروه القاعده به آمریکا که محدودیت هایی برای سفر افراد از کشورهای مسلمان به آمریکا برقرار شد، رسانه‌های اسرائیل از بروز مشکلاتی برای ورود ایرانیان یهودی ساکن اسرائیل به آمریکا خبر داده بودند.

رسانه‌های اسرائیل آن زمان گزارش داده بودند، بستگان «ریتا»، خواننده مشهور ایرانی‌تبار ساکن اسرائیل و ژنرال شائول موفاز در ورود خود به آمریکا با مشکلاتی روبرو شدند.

ایرانیان ساکن اسرائیل به رادیو فردا گفته‌اند، این احتمال که آنها نتوانند در آینده نزدیک بستگان خود را در آمریکا ببینند، حس ناخوشایندی است و فکر می‌کنند که آمریکا آنها را «به خاطر رژیم حاکم بر ایران مجازات» می‌کند در حالی که آنها دهه‌هاست که از ایران رفته‌اند.

یکی از ایرانیان ساکن اسرائیل به رادیو فردا گفت: «فلسطینی‌های ساکن مناطق عرب نشین اسرائیل که شهروند اسرائیلی محسوب می‌شوند، از حق سفر به آمریکا برخوردارند اما ایرانیان یهودی به خاطر رژیم حاکم بر کشور پدری خود، مورد تنبیه دولت جدید آمریکا قرار می‌گیرند.»

در این میان، بخش عبری رادیو اسرائیل شامگاه یکشنبه گزارش داد که وزارت خارجه اسرائیل با سفارت آمریکا در تل آویو پرسیده است آیا قرار است فرمان رئیس جمهوری آمریکا به زیان ایرانیان، سوری‌ها، عراقی‌ها، یمنی تبارها و لیبیایی‌تبارهای ساکن اسرائیل باشد یا خیر.

به گفته رادیو اسرائیل، کنسول آمریکا در آن کشور گفته که در این مورد پاسخی از سوی وزارت امور خارجه آمریکا دریافت نکرده است.

در این حال، صدها اسرائیلی شامگاه یکشنبه با برگزاری تظاهراتی در برابر سفارت آمریکا در تل آویو به ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور به آمریکا اعتراض کردند.

در روزهای گذشته از اتریش، مقر سازمان هایاس، گزارش شده بود که به دهها ایرانی از اقلیت‌های مذهبی که قرار بود در روزهای آینده به آمریکا بروند، گفته شده که آنها نیز مشمول این ممنوعیت هستند.

سازمان هایاس در سال های اخیر به مهاجرت هزاران اقلیت ایرانی به غرب کمک کرده بود.

در این میان، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که قرار است در روزهای آینده با دونالد ترامپ در کاخ سفید دیدار کند، نگفته است که دولت او با احتمال جلوگیری از سفر اسرائیلی‌های متولد کشورهای مورد نظر در فرمان رئیس جمهوری آمریکا به آن کشور چه برخوردی خواهد داشت.

پیشتر فرمان ممنوعیت ورود شهروندان هفت کشور، موجی از اعتراض‌ها در آمریکا و سایر کشورهای جهان در پی داشته است. در تازه ‌ترین واکنش‌ها، کانادا، بریتانیا، آلمان، اندونزی، عراق، ایران در قبال این تصمیم دولت ترامپ موضع‌گیری کرده‌اند. اما جمهوری چک و لهستان از آن دفاع کرده اند.

XS
SM
MD
LG