لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

بازگشت اقتصاد ژاپن به رکود بر بازارهای بورس جهان تأثیر گذاشت


خبرگزاری‌ها روز دوشنبه، ۲۶ آبان، از بازگشت اقتصاد ژاپن به رکود و تاثیر منفی آن بر شماری از بازارهای بورس جهان خبر دادند. همزمان به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، نسبت به بروز بحران اقتصادی دیگری در جهان هشدار داد.

ژاپن که سومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد، شاهد رشدی یک و شش دهم درصدی در سه ماه دوم سال جاری میلادی بوده‌است.

این رویداد باعث شده‌است که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، طرح افزایش مالیات‌ها در این کشور را به تعویق بیندازد و احتمال می‌رود که تصمیم به برگزاری انتخابات پیش از موعد بگیرد.

آقای آبه تصمیم داشت مالیات‌ها بر فروش را در سال آینده میلادی به ۱۰ درصد افزایش دهد. دولت او مالیات‌ها را در اوایل سال جاری میلادی از پنج درصد به هشت درصد افزایش داده بود.

نخست وزیر ژاپن که از نشست گروه ۲۰ در استرالیا به توکیو بازگشته بود، گفت که رشد تولید ناخالص ملی این کشور بین ماه‌های ژوئیه و سپتامبر سال جاری خوب نبود.

رکود در اقتصاد ژاپن در شرایطی روی داده‌است که بانک مرکزی این کشور ماه گذشته میلادی سیاست‌های پولی‌اش را تسهیل کرده بود تا مانع از کاهش دوباره رشد اقتصادی شود.

اما یک اقتصاددان ژاپنی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «تاثیر مالیات بر فروش بسیار شدیدتر از آن بود که تصور می‌شد.»

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در همین حال، خبر مربوط به رکود اقتصاد ژاپن بر بازارهای مالی در این کشور و جهان، از جمله کشورهای آسیایی، لندن، فرانکفورت و نیویورک تاثیر منفی بر جای گذاشته‌است.

XS
SM
MD
LG