لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

از گلشیفته فراهانی تا نوبل ادبی فرانسوی


عکس: RFE/RL
عکس: RFE/RL

اخبار فرهنگی-هنری
در شماره بیست و سوم جنگ فرهنگی هنری « رادیو فردا»، مروری خواهيم داشت بر:


حضور گلشيفته فراهانی در مراسم افتتاحيه فيلم « مجموعه دروغ ها» در نيويورک؛


جلسه مطبوعاتی ابراهيم حاتمی کيا برای آخرين فيلمش « دعوت»؛


آخرين کنسرت استاد محمد رضا شجريان در تهران و معرفی سه ساز جديد از سوی او به جامعه موسيقی و مردم؛


و سرانجام انتشارکتابی از حدود يکصد قطعه عکسهای رضا دقتی، هنرمند و عکاس خبری سرشناس ايرانی در فرانسه، در تيراژ ۲۰۰ هزار نسخه.


گفت و گوهای ويژه


در اين شماره، به مناسبت اعلام جايزه نوبل ادبی، گفت و گوی نخست را به برنده اين جايزه، ژان ماری گوستاو لوکلزيو، نويسنده فرانسوی، اختصاص داده ام .


لوکلزيو با حدود چهل کتاب و چهل و هشت سال نويسندگی، توانست جايزه يک ميليون و چهارصد هزار دلاری نوبل ۲۰۰۸ را به دست آورد .


او نويسنده ای است که آثارش در فرانسه، پيش از اين، پرفروش يا چندان محبوب نبوده اند.


در همين باره با خانم سرور کسمايی، نويسنده و مترجم ايرانی ساکن فرانسه، گفت و گو کرده ام . از سرور کسمايی تا کنون دو رمان به زبان فرانسه تاليف و منتشر شده است که دومين رمان او « دره عقاب ها» يکی از کتاب های برگزيده انجمن نويسندگان فرانسه در سال ۲۰۰۶ بود. رمان سوم او نيز به زودی به زبان فرانسوی منتشر خواهد شد.


خانم کسمايی می گويد: جدای از ارزش های درونی آثار اين نويسنده (که به تفصيل درباره اش در همين گفت و گو خواهيد شنيد) اين احتمال هست که آکادمی نوبل سوئد در واکنش به موضع گيری های اخير مطبوعات و محافل فرهنگی آمريکايی مبنی بر ضعيف دانستن توليدات ادبی،هنری و فرهنگی دراروپای معاصر و به ويژه فرانسه، جايزه امسال را به يک فرانسوی اهدا کرده باشد.


اما گفت و گوی بعدی اين شماره ، به مناسبت پنجاهمين سالگرد تاسيس تلويزيون در ايران است؛ تلويزيونی که پنج دهه پيش به وسيله بخش خصوصی ايجاد شد.


در اين باره با « بهروز نيک ذات» يکی از مديران توليد اين تلويزيون خصوصی و نيز از چهره های راديو و تلويزيون در ايران و خارج از ايران در چند دهه گذشته، گفت و گو کرده ام.

نقد و بررسی کتاب


دراين بخش، فرج سرکوهی- روزنامه نگار، نويسنده و منتقد- همچون هر شماره ، درباره يک کتاب تازه منتشر شده در تهران سخن خواهد گفت .


بخش نقد و بررسی کتاب (از جنگ فرهنگی هنری) سعی دارد هر هفته با گزينش کتابی نو، ضعف و قوت آن را به گونه ای فشرده و کوتاه، بررسی کند .


در اين شماره، فرج سرکوهی نگاهی خواهد داشت به کتاب « علی دشتی و نقد ادبی»، دومين جلد از مجموعه ۱۰ جلدی « نقد ادبی» که به تازگی، به کوشش ايرج پارسی نژاد، به وسيله « نشر سخن» و به قيمت ۵۵ هزار ريال، منتشر شده است.


فرج سرکوهی در اين گفت و گو ضمن تاکيد بر قلم شيوا و سبک نگارشی و گزارشی علی دشتی که نوشته های او درباره بزرگان تاريخ ادبيات ايران را (به رغم نوشته های آکادميک) برای خواننده عام، جذاب می کرد، قرار دادن نام و آثار دشتی را در مجموعه ای که قرار است پيشينه نقد ادبی ايران را بکاود، خالی از دقت و نکته بينی لازم برای يک اثر پژوهشی می داند .


او در اين گفت و گو، چنين اعتباری را- اگرباشد - بيشتر متوجه آثاری چون « ارزش احساسات» نيما و يا تلاش های فاطمه سياح می داند .


XS
SM
MD
LG