لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

پیشروی مخالفان قذافی به سوی ترمینال نفتی « راس لانوف»


شورشیان لیبی در نزدیکی اجدابیا
شورشیان لیبی در نزدیکی اجدابیا

مخالفان معمر قذافی پس از بازپس گيری شهرهای اجدابيا و بريقه، در حال پيشروی به سوی شهر راس لانوف، ترمينال مهم نفتی ليبی، هستند.

پيشروی های مخالفان پس از بمباران هوايی مواضع نيروهای وفادار به رهبر ليبی از سوی ائتلاف صورت گرفته است.

با حملات هوايی نيروهای ائتلاف، نيروهای وفادار به معمر قذافی در حال از دست دادن مواضعی هستند که در چند روز گذشته و با توسل به گلوله باران و بمباران شديد تحت کنترل خود در آورده بودند.

در اين ميان، شبکه تلويزيونی الجزيره به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که مخالفان معمر قذافی به حومه شهر العقيله در ۱۱۰ کيلومتری شهر ابداجيا رسيده اند که به تازگی، آن را باز پس گرفته اند.

در صورت کنترل شهر العقيله توسط مخالفان، مانع ديگری بر سر راه آنان به سوی راس لانوف وجود نخواهد داشت.

در عين حال، مخالفان به نزديکی شهر البيشر، در ۳۰ کيلومتری شهر سيرت، زادگاه رهبر ليبی، رسيده اند.

خبرگزاری رويترز در گزارشی با اشاره به پيروزی های اخير مخالفان معمر قذافی، از آن به عنوان چرخشی به زيان رهبر ليبی ياد کرد.

در همين حال، ارتش فرانسه اعلام کرد که جنگنده هايش دستکم پنج هواپيمای نظامی و دو هلی کوپتر متعلق به نيروهای رهبر ليبی را در پايگاه هوايی مصراته نابود کرده اند.

از سوی ديگر، به گفته تلويزيون دولتی ليبی، حملات هوايی شنبه شب ائتلاف، مناطق نظامی و غيرنظامی در اطراف « سَبها » در مرکز اين کشور را هدف گرفتند.

يک سخنگوی دولت معمر قذافی گفت: حملات جديد همچنين در مسير ميان اجدابيا و « سُرت » به وقوع پيوستند و علاوه بر نظاميان، غيرنظاميان نيز کشته شده اند.

اين در حاليست که رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز شنبه گفته بود که امکان تاييد گزارش های مربوط به کشته شدن غير نظاميان در دست نيست.

وی به شبکه تلويزيونی سی بی اس آمريکا گفت که گزارش های اطلاعاتی بسياری در دست داريم مبنی بر اينکه حکومت قذافی، اجساد کسانی را که کشته است، به عنوان کشته شدگان بر اثر عمليات هوايی ائتلاف معرفی می کند.

از سويی، فرانکو فرانتينی، وزير خارجه ايتاليا، در مصاحبه با روزنامه لاريپابليکا، اعلام کرد که اين کشور همراه با آلمان طرحی را برای پايان دادن به جنگ در ليبی آماده کرده اند.

به گفته آقای فرانتينی، اين طرح از جمله شامل برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل متحد و تبعيد معمر قذافی است.

وزير خارجه ايتاليا همچنين گفت که اتحاديه آفريقا در حال تشويق معمر قذافی برای استعفا است.

XS
SM
MD
LG