لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۹

فرودگاه گلاسکو بدنبال آتش سوزی تعطیل شد


مسافران و کارکنان فرودگاه گلاسکو اسکاتلند در حال خروج از ترمینال این فرودگاه هستند
مسافران و کارکنان فرودگاه گلاسکو اسکاتلند در حال خروج از ترمینال این فرودگاه هستند

يک روز پس از کشف دو خودروی بمبگذاری شده در لندن، يک خودرو در حالی که در آتش می‌سوخت، خود را به ساختمان اصلی ترمينال فرودگاه گلاسکو در اسکاتلند کوبيد.


به گزارش خبرگزاری ها، به دنبال اين رويداد فرودگاه گلاسکو تخليه و کليه پروازها لغو شده است. به گفته پليس محلی دو نفر مظنون در اين رابطه دستگير شده‌اند.


به گفته شاهدان بعد از ظهر روز شنبه سی ام ژوئن يک خودروی جيب در حالی که در آتش می سوخت به سمت درب اصلی در حرکت بوده است. اين شاهدان گفته اند که شرنشينان اين خودرو دو مرد آسيايی بودند.


نشست اضطراری کابینه درباره بمبگذاری در لندن


مقامات امنيتی و وزيران دولت جديد بريتانيا، صبح روز شنبه دومين نشست اضطراری خود را برای بررسی حادثه بمب گذاری در لندن، برگزار کردند.


اگر چه اطلاعات دقيقی از اين جلسات در اختيار رسانه ها گذاشته نشده اما پيتر کلارک، رییس ضد تروریسم اسکاتلنديارد روز جمعه به خبرنگاران گفت که تحقيقات تکميلی همچنان در حال انجام است.


همزمان با برگزاری این جلسات که در آن وزرای کشور دولت جدید، مقامات پلیس و برنامه ریزانی که سیاست های این کشور را در جنگ عراق تعیین می کنند، شرکت دارند، پليس بريتانيا بدنبال پيدا کردن مظنونين بمبگذاری های ناموفق روز جمعه در لندن است.


به گفته کارشناسان، اين عملیات به شيوه بمبگذاری هايی است که در حملات عراق از آن استفاده می شود.


با اينکه مقامات امنيتی هنوز نمی دانند که اين عملیات کار چه گروهی بوده است اما منابع آگاه از شبکه القاعده به عنوان اولين مظنون احتمالی نام می برند.


با اينکه مقامات امنيتی هنوز نمی دانند که اين عملیات کار چه گروهی بوده است اما منابع آگاه از شبکه القاعده به عنوان اولين مظنون احتمالی نام می برند.

روزنامه ديلی تلگراف روز شنبه به نقل از مقامات پليس اين کشور نوشت که بمب اول در نزديکی کلوب شبانه «تايگر تايگر» کشف شد که می توانست بيش از ۱۰۰ نفر را به کشتن بدهد.


مطبوعات انگليسی، کشف اين دو بمب در دومين روز شروع به کار گوردن براون در مقام نخست وزيری بريتانيا، را خداحافظی سنگين برای تونی بلر پس از ۱۰ سال در قدرت بودن خوانده و در تمجيد از گوردن براون نوشتند که او با واکنش های هوشيارانه اش در کشف اين توطئه ها نشان داد که از هوش و قدرت لازم برای این کار برخوردار است.


گاردين، نیز در مقاله ای نوشته است که «نشانه های اوليه، حکايت از فهم بالای گوردن براون دارد.»


نويسنده اين مقاله با اين عبارت که « خطر بزرگ اين بود که آقای براون با واکنش های شديد، خود را در نقش جنگجويی ببيند که برای پيروزی با زور شلاق وسوسه شود»، واکنش تونی بلر را به هنگام بمبگذاری سال ۲۰۰۵ لندن يادآوری کرده است و می نويسد:« اين همان واکنشی است که تونی بلر در سال ۲۰۰۵ انجام داد وقتی رسما اعلام کرد که قواعد بازی از حالا تغيير کرده است.»


اين روزنامه در ادامه می نويسد: با وجودی که نشانه های روز جمعه نخست وزير جديد بسيار اميدوارکننده است اما هنوز برای گفتن اينکه آيا آقای براون بهتر عمل خواهد کرد يا نه بسيار زود است.


اينديپندنت، ديگر روزنامه انگليسی با اشاره به «توطئه» انجام شده، بيشترين حجم مطلب خود را به طرح خانم جکی اسميت به عنوان اولين زن وزير کشور دولت بريتانيا اختصاص داده است.


خانم اسميت گفته است که «اطمينان بايد جايگزين وحشت شود.»


کشف مواد منفجره در دو اتوموبیل


پليس لندن، روز جمعه دو اتومبيل را در دو نقطه پر رفت و آمد شهر کشف کرد که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود.


اولين اتومبيل مرسدس که حاوی مواد منفجره در ساعات اوليه بامداد جمعه در نزديکی کلوب شبانه تايگر تايگر در خيابان هی مارکت کشف شد که به گفته مقامات رسمی، اين کلوب شبانه مالامال از جمعيت بود.

اتومبيل دوم هم به گفته رييس پليس اسکاتلند يارد توسط گشت محلی کشف شد. به گفته آقای کلارک، پليس که مشغول گشت زنی بود متوجه تخلف اتومبيلی شد که در خيابان ورود ممنوع پارک کرده بود، آنها در بازرسی اوليه متوجه مشکوک بودن آن شدند.


اتومبيل دوم در خيابان بين «هی مارکت» و «ميدان ترافالگار» در نزديکی هايد پارک در مرکز شهر لندن کشف شد که مواد منفجره جاسازی شده درون آن، درست شبيه موادی بود که در خودروی اول بود.


مواد منفجره درون اين خودورها، بنزين و ميخ همراه با سيلندرهای گاز بوده است که در صورت عمل کردن، خسارات زيادی به بار می آورد.


بمبگذاري های نافرجام در لندن، دو روز بعد از به قدرت رسيدن گوردن براون، جانشين جديد تونی بلر، نخست وزير سابق اين کشور انجام گرفت.


لندن، در کمتر از يک هفته ديگر خود را برای برگزاری دومين سالگرد عمليات بمبگذاری انتحاری آماده می کند که در آن ۵۲ نفر از شهروندان اين کشور توسط يک گروه اسلامگرای افراطی کشته شدند.


XS
SM
MD
LG