لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

مشارکت چین در پروژه ۲۲ میلیارد دلاری نفت ابوظبی


عکس تزیینی است.
عکس تزیینی است.

شرکت ملی نفت ابوظبی ۸ درصد سهام یک پروژه ساحلی به ارزش کل ۲۲ میلیارد دلار را به شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) واگذار کرده است.

به گزارش شبکه خبری «بلومبرگ»، ارزش سهام «سی ان پی سی» حدود ۱.۸ میلیارد دلار برآورد می شود. این در حالیست که ابوظبی با دراختیار داشتن ۶ درصد ذخایر جهانی نفت خام در پی گسترش بازارهای آسیایی و افزایش ظرفیت تولید از طریق یافتن سرمایه گذاران جدید است.

« سی ان پی سی» سومین شریک آسیایی این پروژه در کنار شرکت هایی از ژاپن و کره جنوبی است. شرکت بریتیش پترولیوم ( بی پی) در دسامبر و توتال فرانسه نیز در ژانویه ۲۰۱۵ به این پروژه پیوستند.

طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، آسیا سریعترین رشد تقاضای انرژی در دو دهه آینده را خواهد داشت. ابوظبی همراه با دیگر تولیدکنندگان نفت در منطقه خلیج فارس، شامل عربستان سعودی و عراق، در حال جذب سرمایه گذاران آسیایی هستند درحالی که شرکت های اروپایی و آمریکایی در منطقه خاورمیانه نفت استخراج کرده اند.

سی ان پی سی به شرکت «عملیات نفتی ساحلی ابوظبی» می پیوندد. بی پی و توتال هر کدام سهم ۱۰ درصدی دارند در حالی که اینپکس ژاپن و «جی اس انرژی» کره جنوبی، به ترتیب سهام ۵ درصدی و ۳ درصدی دارند (در مجموع با احتساب سهم شرکت چینی حدود ۳۶ درصد). ابوظبی در نظر دارد سهم ۶۰ درصدی در شرکت عملیات نفتی ساحلی ابوظبی را حفظ کند و به دنبال سرمایه گذاری برای ۴ درصد باقیمانده باشد.

شرکت های ژاپنی در ۴ پروژه سرمایه گذاری مشترک دیگر در ابوظبی که بزرگترین شیخ نشین در امارات متحده عربی است مشارکت دارند اما شرکت های کره ای و چینی سهام کمتری در امارات متحده عربی دارند.

در همین حال،‌ بخش مهندسی سی ان پی سی در ساخت یک خط لوله صادرات نفت در ابوظبی مشارکت داشته است.

سی ان پی سی همراه با بی پی در توسعه بزرگترین میدان نفتی عراق همکاری می کند. شرکت سینوپک نیز در یک پالایشگاه در عربستان سهام داراست و شرکت های چینی در حال توسعه میادین نفتی در ایران هستند.

طبق قرارداد، سی ان پی سی عرضه نفت شاخص ابوظبی را علاوه بر مقداری که بر مبنای قراردادهای بلندمدت امضا شده در سال ۲۰۱۱ توافق شده بود، تضمین می کند.

ابوظبی در پی افزایش ظرفیت تولید روزانه به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه تا سال ۲۰۱۸ است. شرکت عملیات نفتی ساحلی ابوظبی حدود نیمی از تولید روزانه کنونی تقریبا ۳ میلیون بشکه ای ابوظبی را تامین می کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، که امارات متحده عربی چهارمین تولید کننده بزرگ عضو آن است، درماه نوامبر توافق کرد تولیدش را با هدف کاهش ذخایر و تقویت قیمت ها کاهش دهد. قیمت نفت شاخص برنت از زمان توافق اوپک حدود ۱۱ درصد رشد کرده و در روز ۱۹ فوریه در دوبی ۵۶ دلار و ۷ سنت معامله شد.

قرارداد جدید که دوره آن ۴۰ سال است جایگزین توافق پیشین می شود که طبق آن شرکت های بزرگ غربی در امارات نفت تولید می کردند. شرکت های اکسون موبیل آمریکا و هلندی - بریتانیایی «رویال داچ شل» که در سرمایه گذاری قبلی مشارکت داشتند اکنون با بی پی، توتال، و پارتکس پرتغال همکاری می کنند. قرارداد قبلی در ژانویه ۲۰۱۴ به اتمام رسید.

XS
SM
MD
LG