لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

رشد تولید نفت شیل آمریکا افزایش قیمت ها را محدود کرد


عکس،‌تزیینی است.
عکس،‌تزیینی است.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که قیمت نفت روز دوشنبه نهم اسفند در پی کاهش عرضه به بازارهای جهانی افزایش یافت اما رشد تولید نفت شیل آمریکا این افزایش قیمت را محدود کرد.

بر اساس این گزارش، نفت خام برنت ۱.۸ دهم درصد افزایش داشت و بشکه ای ۵۶ دلار و ۴۴ سنت معامله شد در حالی که قیمت نفت «وست تگزاس اینترمدیت» آمریکا، با هفت دهم درصد افزایش به ۵۴ دلار و ۳۵ سنت در هر بشکه رسید.

روز جمعه پس از انتشار گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در مورد اینکه ذخایر نفت این کشور هفتمین هفته متوالی بالا رفته است قیمت نفت سقوط کرده بود.
قیمت نفت در بازار از ماه نوامبر گذشته و در پی اعلام توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر تولیدکنندگان برای کاهش سقف تولید تاکنون در محدوده ۴ تا ۵ دلار تغییر داشته است.

به نوشته رویترز، آمار سازمان اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر موجود در هفته گذشته با افزایشی معادل ۵۶۴ هزار بشکه به ۵۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است. «گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند» در یادداشتی نوشت: «با این وجود، این کمترین افزایش در چند ماه گذشته بود. اگر این روند واردات و افزایش کمتر ذخایر در هفته های آتی ادامه داشته باشد بدین معنی است که کاهش تولید اوپک شروع به تاثیر گذاری کرده است.»

انطباق بی سابقه اوپک با برنامه کاهش تولید، بازار را شگفت زده کرده است و دو کشور که بیشترین عدم تطبیق با اهداف برنامه را داشته اند، یعنی امارات متحده عربی و عراق، متعهد شده اند تا به اهداف تعیین شده در توافق اوپک برای کاهش روزانه تولید ۱.۲ میلیون بشکه ای نفت دست یابند.

آژانس بین المللی انرژی تطبیق اوپک با اهداف برنامه در ماه ژانویه را در بیشترین مقدار ۹۰ درصد اعلام کرده است. بر مبنای بررسی رویترز، ‌این تطبیق معادل ۸۸ درصد بوده است.

کمیسیون تجارت کالای آمریکا روز جمعه گزارش داد قیمت نفت این کشور در هفته منتهی به ۲۱ فوریه، شش روز پیش، برای تحویل محموله در درازمدت افزایش یافته‎ که بیشترین مقدار از دست کم سال ۲۰۰۹ تاکنون بوده است.

در همین حال، ریک اسپونر، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت «سی ام سی مارکتز» در سیدنی استرالیا، به رویترز گفت: «بازار در حال معامله در یک محدوده قیمت است. کاهش عرضه اوپک قیمت مبنای بازار را در این مرحله تعیین می کند.»

وانگ تاو، تحلیلگر رویترز، عقیده دارد از نقطه نظر فنی، نفت برنت ممکن است از محدوده ۵۵ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه سقوط کند و به سمت ۵۴ دلار و ۸۱ سنت پیش برود.

طبق پیش بینی ها وتحلیل های انجام شده، قیمت نفت آمریکا ممکن است باز هم سقوط کند و به مرز ۵۳ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه برسد.

تولید کنندگان نفت شیل در آمریکا اعلام کرده اند در واکنش به توافق اوپک و افزایش قیمت ها، تولید خود را افزایش می دهند.

به گزارش شرکت خدمات انرژی «بیکر هوگز»، در هفته منتهی به ۲۴ فوریه، سه روز پیش، ۵ چاه نفت شیل جدید حفر شده که تعداد کل آنها را به ۶۰۲ رسانده است. در طول دو هفته گذشته، تعداد چاه های نفت شیل در آمریکا حلقه افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG