لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

نگرانی اوپک از بازگشت مجدد نفت شیل آمریکا


سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و کشورهای غیر عضو همسو با آن اخیرا علائم ناخوشایندی از بازارهای جهانی نفت دریافت کرده اند.

خبرگزاری «بلومبرگ» روز یکشنبه ۲۶ دی گزارش داد که جدیدترین پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی حاکی است که توافق اخیر اوپک و ۱۲ کشور دیگر تولید کننده نفت برای کاهش روزانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار بشکه ای سطح تولید برای حمایت از قیمت ها و ایجاد تعادل در بازار نفت ممکن است صنعت به خواب رفته نفت شیل آمریکا را زودتر از آن چیزی که تصور می شد بیدار کند.

گزارش ماهانه آژانس بین المللی انرژی که هفته گذشته منتشر شد پیش بینی رشد تقاضای روزانه جهانی نفت برای سال ۲۰۱۷ را از یک میلیون و ۵۶۰ هزار بشکه در ماه گذشته به یک میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه افزایش داد که سومین افزایش پیاپی رشد تقاضا به شمار می رود.

به نوشته بلومبرگ، این خبر خوبی برای تولیدکنندگان است. در همین حال، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است تولید آمریکا افزایش یابد و این دقیقا خبری است که برای اوپک و توافق کاهش تولید نفت خوشایند نخواهد بود.

آمارهفتگی آژانس بین المللی انرژی که چهارشنبه گذشته منتشر شد نشان داد تولید روزانه نفت آمریکا ۱۷۶ هزار بشکه نسبت به هفته گذشته افزایش یافته که بالاترین مقدار رشد از ماه مه سال ۲۰۱۵ تاکنون است.

بخش زیادی از این افزایش مربوط به بازنگری در ارقام مربوط به سه ماهه چهارم سال است که تولید نفت آمریکا نسبت به تخمین قبلی ۱۰۰ هزار بشکه درروز بیشتر شده است.

این موضوع بدین لحاظ اهمیت دارد که نشان می دهد تولید نفت آمریکا به واسطه افزایش تعداد حفاری ها در حال رشد است و این در حالی است که تصور می شد اوپک در مورد کاهش تولید به توافق نمی رسد و قیمت نفت به سختی در سال جاری به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. با این حال در ماه های نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، اوپک و برخی تولید کننده های غیر عضو اوپک توافق کردند تولید خود را کاهش دهند.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند تولید نفت آمریکا تا ماه دسامبر سال جاری به ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه در روز برسد که ۳۲۰ هزار بشکه درروز بیش از مقدار مربوط به سال گذشته است.

در این میان، به نظر می رسد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، و کنگره جدید نسبت به باراک اوباما، رئیس جمهوری فعلی این کشور، تمایل بیشتری نسبت به افزایش استخراج نفت دارند.

آقای ترامپ در ماه سپتامبر سال گذشته گفت که محدودیت ها بر سر راه صنعت انرژی آمریکا را برخواهد داشت.

بلومبرگ با اشاره به این موضوع که این سیاست می تواند باعث رونق صنعت نفت شیل شود، افزود: با این فرض که تولید روزانه نفت آمریکا در سه ماهه آخر سال گذشته حدود ۵۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرده باشد، فضای افزایش قیمت ایجاد شده پس از توافق اوپک وتاثیر منفی کاهش نظارت، زمینه را برای احیای مجدد نفت شیل فراهم کرده است و اگر قیمت ها از ۵۵ دلار درهر بشکه فراتر رود ممکن است شتاب بیشتری به بازگشت آن بدهد.

بر اساس این گزارش، پرسش اساسی این است که اعضای اوپک تا چه اندازه به آنچه توافق کرده اند پایبند خواهند بود و این امر تا چه میزان صنعت نفت شیل آمریکا را تقویت خواهد کرد.

اوپک پیش از این از ادامه چارچوب زمانی برای کاهش تولید در اجلاس آتی در ماه مه خبر داده است. آنها ممکن است برای اینکه نشان دهند در ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا جدی هستند، برنامه کاهش تولید نفت خود را سرعت ببخشند. با این وجود، مشکل آن است که انجام این کار آینده نفت شیل را بهبود می دهد.

البته اخیرا خبرگزاری رویترز گزارش داد که اعضای اوپک و غیر اوپک در ماه جاری نتوانسته اند به سطح کاهش تولید نفت به میزانی که وعده داده بودند عمل کنند.

XS
SM
MD
LG