لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

وحشت امنیتی: اورانیوم غنی شده در بازار سیاه


علامت توقف، در جاده ای که به نیروگاه چرنوبیل ختم می شود ...
علامت توقف، در جاده ای که به نیروگاه چرنوبیل ختم می شود ...

وحشت از ورود اورانیوم غنی شده در بازارهای زیرزمینی، وحشتی است که بارها از زبان کارشناسان امنیتی مطرح شده، چرا که اصولا وجود چنین موادی در بازار سیاه، نشانه آن است که عده ای خرابکار به دنبال ساخت بمب هسته ای هستند.


اما چنان که مارک فيتزپاتريک، عضو ارشد انستبتو تحقيقات استراتژيک لندن، که خود کارشناس امور منع استفاده از تسليحات نابودی جمعی است، در کنفرانس امنيت آسيا گفته است، هنوز مقدار اروانیوم، در بازار سیاه، آنقدر نیست که کسی بتواند با آن بمب درست کند.


آقای فیتزپاتریک گفت: «تاکنون تنها حدود ۸ کيلوگرم اورانيوم بسيار غنی شده به بازار سياه راه يافته که برای توليد يک سلاح اتمی بسيار کم است.»


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، وی افزود که دولت های جهان بايد توجه کامل خود را متوجه عواقب دسترسی گروه های تروريستی به اورانيوم غنی شده در بازار سياه کنند.


آقای فيتز پاتريک، که در آغاز کنفرانس امنيت آسيا در سنگاپور با خبرنگاران صحبت می کرد افزود، برای توليد يک سلاح انمی ساده و محدود، به حداقل ۲۰ تا ۲۵ کيلو گرم اورانيوم بسيار غنی شده نياز است.


شبکه تروريستی القاعده نسبت به خريد يا توليد سلاح های اتمی توجه نشان داده و ايران که به گفته واشینگتن از برخی گروه های تروريستی حمايت می کند همچنان با غرب، در ارتباط با مخالفتش با تعليق غنی سازی، در بن بست قرار دارد.

فيتز پاتريک افزود: «معمولا قاچاق اورانيوم غنی شده، در کميت بسيار محدود صورت می گيرد که نمونه آن کشف اخير مقدار صد گرم اورانيوم در مرز روسيه – گرجستان بود، اما اين بدان معنی نيست که دولت ها مراتب احتياط را از دست بدهند و در تعقيب چنين مواردی از خود کوتاهی نشان دهند.»


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، شبکه تروريستی القاعده نسبت به خريد يا توليد سلاح های اتمی توجه نشان داده و ايران که به گفته واشینگتن از برخی گروه های تروريستی حمايت می کند همچنان با غرب، در ارتباط با مخالفتش با تعليق غنی سازی، در بن بست قرار دارد.


با انتشار نتيجه تحقيقات در مورد شبکه بازار سياه عبدالقديرخان، کارشناس هسته ای پاکستان، نگرانی از اينکه فناوری هسته ای در اختيار گروههای تروريستی قرار گيرد افزايش يافته است.


مارک فيتز پاتريک می گويد عليرغم وجود قطعنامه ۱۵۴۰ شورای امنيت که از اعضا خواسته معاملات سلاح های نابودی جمعی را در بازار سياه، غير قانونی اعلام کنند، دولت های جهان همچنان دراين امر تعلل می ورزند.


با وجود اين، فيتزپاتريک گفت: «جامعه جهانی هنوز نبايد بيش از حد نگران استفاده بمب اتمی از طرف تروريست ها باشد، اما دولتها بايد نهايت سعی خود را بکنند تا از بروز چنين معضلی جلوگيری کنند.»


XS
SM
MD
LG