لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

سرقت تابلوهای «پیکاسو» به ارزش ۵۰ ميليون يورو


تابلوی «مايا با عروسک» اثر پابلو پیکاسو که در سال ۱۹۸۳ نقاشی شده است.
تابلوی «مايا با عروسک» اثر پابلو پیکاسو که در سال ۱۹۸۳ نقاشی شده است.

دو تابلوی پابلو پيکاسو به ارزش ۵۰ ميليون يورو، از خانه نوه دختری اين نقاش دزديده شد.


به گزارش آسوشيتدپرس از پاريس، اين دو اثر که يکی «مايا با عروسک» و ديگری پرتره همسرش ژاکلين بود، دوشنبه شب يا سه شنبه از خانه «ديانا ماير پيکاسو» دزديده شده است.


به گفته پليس، هيچ نشانی از اينکه سارق يا سارقان به زور وارد خانه شده باشند وجود ندارد.


«مايا با عروسک»، که در سال ۱۹۸۳ نقاشی شده يکی از کارهای کلاسيک رنگ و روغن پيکاسو است که با سايه روشن های سبز، آبی و قرمز، مايای جوان را با موهايی گيس باف به تصوير کشيده که عروسکي را با لباس ملوانی می خواباند. مايا، دختر پيکاسو است.


تابلوی دزدیده شده ديگر اين هنرمند اسپانيايی الاصل که فرانسه را به عنوان خانه دوم خود انتخاب کرده بود، پرتره همسرش «آکلين روک» است. اين دو در سال ۱۹۵۴ برای اولين بار همديگر را ملاقات کرده و هفت سال بعد ازدواج کردند. اين دو بيش از ۲۰ سال با هم زندگی کردند.


به گفته پليس، برآورد می شود اين نقاشی ها روی هم، ۵۰ ميليون يورو (۶۵ ميليون دلار) ارزش داشته باشد.


سالهاست که آثار پيکاسو، که جزو با ارزش ترين آثار هنری جهان به حساب می آيند، یکی از اهداف دزدان به شمار می رود. در سال ۱۹۷۶، يکی از بزرگترين دزدی های تاريخ فرانسه وقتی اتفاق افتاد که ۱۱۸ اثر اين هنرمند از موزه ای در آوينيون، ازشهرهای جنوب شرق فرانسه دزديده شد.

سالهاست که آثار پيکاسو، که جزو با ارزش ترين آثار هنری جهان به حساب می آيند، یکی از اهداف دزدان به شمار می رود.


در سال ۱۹۷۶، يکی از بزرگترين دزدی های تاريخ فرانسه وقتی اتفاق افتاد که ۱۱۸ اثر اين هنرمند از موزه ای در آوينيون، ازشهرهای جنوب شرق فرانسه دزديده شد.


۱۲ تابلوی ديگر اين نقاش که در آن زمان ۱۷ ميليون دلار برآورد شد، در ريورا ويلا، در سال ۱۹۸۹ دزديده شد اما پليس روز بعد، دو رستوران دار محلی را به خاطر اين دزدی دستگير کرد.


در سال ۱۹۹۴، هفت اثر اين هنرمند به ارزش ۴۴ ميليون دلار از يک گالری در زوريخ به سرقت رفت.


سه سال بعد، يعنی در سال ۱۹۹۷، مردی مسلح با ورود به گالری در مرکز شهر لندن، تابلویی به ارزش بيش از يک ميليون دلار را با خود برد. اين تابلو که « Tede de Femme» نام دارد و در سال ۱۹۳۹ خلق شده بود، بعدا پيدا شد.


تابلوی ديگری از اين نقاش، در ژانويه ۲۰۰۴ از موزه هنرهای مدرن پاريس دزديده شد اما اين اثر هم در آوريل همان سال بدست آمد.


«رقص»، يکی از گرانبهاترين تابلوهای پيکاسوست که در جریان سرقتی متهورانه در فوريه ۲۰۰۶ در موزه ای در شهر ريودوژانيرو، آسيب ديد.


دراين سرقت، دزدان چهار تابلوی ديگر اين هنرمند که از شاهکارهای قرن بيستم به حساب می آيند را با خود بردند. اين تابلوها بالای ۵۰ ميليون دلار ارزش گذاری شده بود.


XS
SM
MD
LG