لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

واکنش ها به اقدام روسيه در به رسمیت شناختن اوستیای جنوبی و آبخازیا


مردم اوستیای جنوبی، به رسمیت شناخته شدن استقلال این منطقه از سوی روسیه را جشن گرفته اند. (عکس از epa)
مردم اوستیای جنوبی، به رسمیت شناخته شدن استقلال این منطقه از سوی روسیه را جشن گرفته اند. (عکس از epa)

اقدام روسيه در به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا با واکنش سازمان ملل، کشورهای اروپا، ناتو و آمريکا مواجه شده است.

روز سه شنبه پنجم شهريور ماه و ساعتی پس از آنکه ديميتری مدوديف، رييس جمهوری روسيه، اعلام کرد که برای به رسميت شناختن دو منطقه جدايی طلب گرجستان فرمانی را به امضا رسانده است، بان کی مون، رييس سازمان ملل متحد، اعلام کرد که اين اقدام روسيه ممکن است تلاش های شورای امنيت سازمان ملل برای يافتن يک راه حل به منظور پايان دادن به بحران گرجستان را با دشواری رو به رو کند.


اين اقدام روسيه همچنين مورد اعتراض آمريکا قرار گرفته است. کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، اقدام روسيه را «تاسف بار» خواند و گفت: در حالی که قطعنامه شورای امنيت اين مناطق را جزو خاک گرجستان اعلام کرده، روسيه نبايد استقلال اين دو منطقه را به رسميت بشناسد.


در همین زمینه، انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، هم تصميم روسيه را «مطلقا غير قابل قبول» خواند و اين اقدام را خلاف قوانين روابط بين الملل خواند.


دولت بريتانيا طی بيانيه ای اين تصميم را «بدون قيد و شرط» رد کرد و بر احترام به تماميت ارضی گرجستان تاکيد کرد.


دولت فرانسه هم ضمن «اظهار نگرانی» اعلام کرد که تماميت ارضی گرجستان احترام می گذارد و فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا، اقدام روسيه را فاقد مبنای حقوقی دانست.


جمهوری چک هم اعلام کرد: روسيه ديگر در اين ماجرا بازيگری بی طرف نيست، و جمهوری چک اوستيای جنوبی و ابخازیا را همچنان به عنوان بخشی از گرجستان می داند.


الکساندر استوب، وزير خارجه فنلاند و ریيس دوره ای سازمان امنيت و همکاری اروپا، نيز تصميم روسيه را «ناقض اصول بنيادی اين سازمان» خواند.


«در حالی که قطعنامه شورای امنيت اوستیای جنوبی و آبخازیا را جزو خاک گرجستان اعلام کرده، روسيه نبايد استقلال اين دو منطقه را به رسميت بشناسد»
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا

همچنين کارل بيلد، وزير امور خارجه سوئد هم در اين باره گفت: دولت روسيه «سياست مواجه را انتخاب کرده است، نه تنها با اروپا بلکه به طور عمومی با جامعه جهانی.»


رومانی هم يکی ديگر از کشورهايی است که تاکنون با اين اقدام روسيه مخالفت کرده است.


«تخطئی آشکار»


عصر سه شنبه در بروکسل، ياپ دو هوپ شفر، دبير کل سازمان پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو، هم تصميم روسيه مبنی بر به رسميت شناختن استقلال آبخازيا و اوستيای جنوبی را رد کرد.


او گفت که اين اقدام «تخطی آشکار» از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل است که توسط روسيه امضا شده است و بر استواری ناتو در حمايت از تماميت ارضی گرجستان تاکيد کرد.


کميسيون اروپا هم روز سه شنبه بر حمايت خود از تماميت ارضی گرجستان تاکيد کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی اين کميسيون که نامی از او برده نشده است، در بروکسل و در جمع خبرنگاران گفت: «همه قطعنامه های پيشين شورای امنيت سازمان ملل متحد از تماميت ارضی و حاکميت کامل گرجستان حمايت کرده است و اين موضع هميشگی ماست.»


اقدام رييس جمهوری روسيه در حالی صورت می گيرد که نيروهای اين کشور به رغم فشارهای بين المللی همچنان در گرجستان حضور دارند و از اين کشور خارج نشده اند.


مسکو و تفليس از روز هفتم اوت بر سر منطقه اوستيای جنوبی، که خواستار جدايی از گرجستان و استقلال از اين کشور است، درگير شدند.


اوستيای جنوبی همراه با آبخازيا پس از تجزيه اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ ميلادی اعلام استقلال کرد.


اين موضوع از همان هنگام با مخالفت تفليس مواجه شد تا اينکه سرانجام، نيروهای گرجی روز هفتم اوت وارد شهر تسخينوالی، مرکز اوستيای جنوبی، شدند، تا حاکميت دولت مرکزی بر اين منطقه را اعمال کنند.

«از جنگ سرد جديد نمی ترسيم»


در همین حال، ديميتری مدودف رييس جمهوری روسيه، ساعتی پس از اعلام به رسميت شناختن اوستيای جنوبی و آبخازيا اعلام کرد که کشورش از يک جنگ سرد جديد نمی هراسد، اما به دنبال آن هم نيست.

او به خبرگزاری ايتارتاس روسيه گفته است: «ما از هيچ چيز نمی هراسيم، حتی از دورنمای يک جنگ سرد جديد، اما ما اين را نمی خواهيم و در اين موقعيت همه چيز به وضعيت شرکای ما بستگی دارد.»


همچنين سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه هم اعلام کرده است که بعيد می داند روسيه در پی به رسميت شناختن استقلال اوستيای جنوبی و آبخازيا، با انزوای جهانی رو به رو شود.


او گفته است: «فکر نمی کنم که ما بايد واقعا نگران انزوا باشيم، فکر نمی کنم انزوايی به وجود بيايد، فکر نمی کنم اين واقعه به راستی سناريوی روز رستاخيز باشد، من اعتقاد دارم احساسات مشترک بايد غالب شود.»


شگفتی روسيه از حضور ناتو در دريای سياه


سفارت آمریکا در تفليس، پايتخت گرجستان، روز سه شنبه اعلام کرد که دو ناو جنگی آمريکا روز چهارشنبه برای تحويل کمک های بشردوستانه، در بندر پوتی گرجستان واقع در در کناره دريای سياه پهلو خواهند گرفت.

سخنگوی سفارت آمريکا افزود که اين دو ناو به درخواست دولت گرجستان وارد بندر پوتی خواهند شد.


همزمان، ژنرال آناتولی نوگوويتسين، از فرماندهان بلند پايه ارتش روسيه گفته است که مسکو ازآنچه او فعاليت های «غير عادی» ناوگان پيمان ناتو در دريای سياه خواند، دچار شگفتی شده است.


او همچنين گفته است: «اين درجه از حضور ناوگان پيمان ناتو در دريای سياه را نمی توان با تکيه بر نياز به رساندن کمک های بشردوستانه، و يا تمرينات معمول نظامی، توجيه کرد.»


XS
SM
MD
LG