لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۲

«تهران دیگر تمایلی به ساخت نیروگاه بوشهر ندارد»


نمایی از نیروگاه در حال ساخت بوشهر
نمایی از نیروگاه در حال ساخت بوشهر

يکی از مقام های سازمان انرژی اتمی روسيه، گفت که شواهد حاکی است، تهران «تمایلی برای پایان دادن به پروژه نیروگاه بوشهر» و ساخت این نیروگاه ندارد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، اين مقام روسی به خبرگزاری روسی ریا نووستی گفت: «متاسفانه احساس می شود که آنها (ايران) علاقمندی شان را از دست داده اند.»


اين مقام روسی در آژانس اتمی (روسا اتم) که نخواست نامی از او برده شود، از تخصيص ندادن بودجه به اين پروژه از سوی تهران سخن گفت؛ موضوعی که بارها از سوی روس ها اعلام شده، اما مقام های جمهوری اسلامی ایران آن را تکذیب کرده اند.


وی گفت: «آنها به موقع اعتبارات را تامين نمی کنند. ما مشخصا برداشتمان اين است که اين بک نوع بازی است که پول را به موقع نمی رسانند.»


اين مقام مطلع با «بدون ثمر خواندن اين شيوه همکاری» تاکيد کرد که طرف روسی طبق قرارداد کار می کنند و اگر ايران سروقت به آنها پول برساند که به کارشان ادامه می دهند، در غير اينصورت قرارداد منتفی است.


این نخستین بار نیست که روس ها برای ساخت نیروگاه بوشهر، به دلیل آنچه «عدم پرداخت هزینه ها از سوی ایران» خوانده اند، تهدید می کنند که عملیات ساخت این نیروگاه را متوقف خواهند کرد.


اين مقام آژانس انرژی اتمی روسیه همچنين گفت که در پنج ماه اول سال، ايران می بايست طبق قرارداد به آنها ماهی ۲۵ ميليون دلار پرداخت کند، در حالی که تنها ۲۰ ميليون دلار در کل اين مدت به حساب شان واريز شده است.


پروژه نيروگاه اتمی بوشهر، نماد دوستی ايران با روسيه توصیف شده است، اما در ماه های اخير روند اين همکاری کند شده است.


آژانس روسی طرف قرارداد، در ساخت اين نيروگاه تعلل کرده و از سوی ديگر، روسها از سوی ايالات متحده بارها مورد انتقاد قرار گرفته اند. دولت آمريکا از همتای روسی خود خواسته که در ساخت اين نيروگاه با ايران همکاری نکند.


واشينگتن عقيده دارد که ايران تحت پوشش توليد انرژی برق، به دنبال دستيابی به سلاح های اتمی است.


پيشتر، مقامات روسی از بازديد سرگيی سامتکو، رييس آژانس طرف قرارداد ساخت اين نيروگاه در اواخر ماه ميلادی جاری از ايران خبر داده بودند اما به نظر می رسد که با شرايط به وجود آمده، اين سفر انجام نمی شود.


خبرگزاری ریا نووستی از قول اين مقام مطلع روسی نوشته است: «شامتکو، احتمالا به ايران نمی رود چرا که من دليلی برای اين سفر نمی بينم. اگرايران پول را پرداخت کنند، ما همه چيز را می سازيم.»


XS
SM
MD
LG