لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

بازداشت آلکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت،‌ در تظاهرات مسکو


الکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف دولت این کشور، روز یکشنبه ششم فروردین، در تظاهراتی که علیه فساد برنامه‌ریزی کرده بود، در مرکز شهر مسکو بازداشت شد.

رومان روبانف، رئیس بنیاد مبارزه با فساد که آقای ناوالنی آن را تاسیس کرده است،‌ خبر بازداشت او به دست ماموران پلیس را تایید کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک گزارشگر خود نوشت که همزمان با بازداشت آلکسی ناوالنی، ‌صدها تن با تجمع در اطراف یک ماشین پلیس تلاش می کردند مانع دستگیری او شوند.

از صدها شرکت‌کننده در تظاهرات مسکو نیز ده‌ها تن بازداشت شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها در اعتراضات مشابهی در شهرهای دیگر روسیه مانند ولادی وستوک، اومسک و‌ خاباروفسک،‌ نیز برخی بازداشت شده‌اند.

رویترز تعداد بازداشت شدگان در این شهرها را دهها تن برآورد کرده است.

این بزرگ ترین تظاهرات علیه دولت روسیه از سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون به شمار می رود.

تظاهرات روز یکشنبه در شرایطی برگزار شد که ‌کرملین برگزاری آن را «غیر قانونی» دانسته بود.

به نوشته خبرگزاری روسی اینترفکس، پلیس مسکو با غیر قانونی نامیدن این تظاهرات از ساکنان پایتخت روسیه خواسته بود در آن شرکت نکنند.

پیشتر آقای ناوالنی در وبسایت خود خبر داده بود که قرار است تظاهراتی در ۹۹ شهر بزرگ و کوچک روسیه برگزار شود. اما مقام های محلی ۲۷ شهر،‌ مانند نووسیبریسک اجازه برگزاری تظاهرا ت دادند.

برنامه ریزی برای این اعتراض ها پس از آن انجام شد که بنیاد آلکسی ناوالنی گزارشی را انتشار داد و دمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه، را متهم به فساد کرد.

نخست وزیر روسیه متهم شده که از ثروتمندان و بانک‌های دولتی خواسته است به بنیادهای خیریه و سازمان‌های غیردولتی کمک کنند و سپس این کمک‌ها را برای خرید اموال گران‌قیمت استفاده کرده است.

بر اساس گزارش ها، آقای مدودیف تاکنون به این اتهام واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG