لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

عربستان: مانع دخالت کشورهای دیگر در یمن می شویم


ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی.
ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، روز چهارشنبه ۲۴ آذر، گفت که از آنچه «دخالت کشورهای دیگر در یمن» نامید، جلوگیری خواهد کرد و گفت:«امنیت یمن، امنیت عربستان سعودی است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنان پادشاه عربستان سعودی چند ساعت پس از آن ابراز شد که صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارش جدیدی هشدار خود در مورد بحران انسانی در یمن تکرار کرد.

بر اساس گزارش جدید «یونیسف»، شمار کودکانی که از سوء تغذیه رنج می برند، نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی، ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

در این گزارش گفته شده است که نزدیک به ۲.۲ میلیون کودک در یمن سوء تغذیه دارند و دست کم ۴۶۲ هزار کودک دچار سوء تغذیه حاد هستند.

به گفته یونیسف، استان صعده، که در دست گروه حوثی است، دارای بالاترین نرخ سوء تغذیه در یمن است و از هر ده کودک، هشت تن سوء تغذیه مزمن دارند.

سازمان های بین المللی چندین بار از ائتلاف منطقه ای به رهبری عربستان سعودی خواسته اند تا تحریم های هوایی و دریایی خود علیه یمن را لغو کنند تا امکان ارسال غذا و نیازهای اولیه به آن کشور امکان پذیر شود. اما این درخواست ها با مخالفت ائتلاف مواجه شده است. ائتلاف منطقه ای گفته است که تنها به کشتی هایی که بازرسی شوند و حامل سلاح برای حوثی ها نباشند اجازه سفر به یمن را خواهند داد.

ائتلاف منطقه ای از سال گذشته در حمایت از دولت عبدربه منصورهادی، رئیس جمهوری یمن، مستقر در بندر عدن با گروه حوثی که کنترل صنعا، پایتخت، و بخشی از خاک این کشور را در دست دارد، وارد جنگ شده است.

حوثی ها از حمایت طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری سابق یمن، برخوردارند.

در همین حال، به نوشته آسوشیتدپرس، عربستان سعودی با اتهام هایی در مورد ارتکاب جنایات جنگی در یمن مواجه شده است. در این ارتباط، گفته شده است که هواپیماهای این کشور مناطق غیرنظامی را بمباران کرده اند. در مقابل، ریاض یا انجام چنین حملاتی را تکذیب کرده و یا ادعا کرده است که شورشیان در این نقاط مستقر بوده‌اند و در آینده سعی خواهد کرد تلفات غیرنظامی را کاهش دهد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمریکا روز سه شنبه ۲۳ آذر تصمیم گرفت تا فروش بخشی از سلاح های خود به عربستان سعودی را متوقف کند.

دولت آمریکا پس از حملات هوایی عربستان سعودی به یک مراسم خاکسپاری در شهر صنعا در ماه اکتبر امسال که طبق ارزیابی سازمان ملل متحد بیش از ۱۴۰ کشته به جا گذاشت بررسی کمک‌های نظامی به ریاض را در دستور کار قرار داده بود.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه نوشت: این تصمیم نشاندهنده نارضایتی عمیق دولت باراک اوباما از عملکرد عربستان سعودی در جنگ یمن است که طی ۲۰ ماه گذشته حداقل ۱۰ هزار کشته به جا گذاشته و در فقیر‌ترین کشور خاورمیانه، بحران بشری گسترده ای از جمله کمبود شدید مواد غذایی و دارو به وجود آورده است.

بر اساس این گزارش، تصمیم آمریکا همچنین می‌تواند مناسبات ریاض و واشینگتن در روزهای باقیمانده از ریاست جمهوری آقای اوباما را تیره کند و آن را به موضوع مهمی برای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آینده آمریکا، بدل کند که از روز ۲۰ ژانویه به طور رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد.

تاکنون عربستان سعودی به تصمیم آمریکا واکنشی نشان نداده است و ملک سلمان، پادشاه این کشور، نیز در سخنرانی روز چهارشنبه خود اشاره ای نکرد.

وی تنها گفت که ریاض اجازه نخواهد داد هیچ کشور و یا گروهی در امور یمن دخالت کند و آن را به محلی برای هدف قرار دادن عربستان سعودی تبدیل کند.

عربستان سعودی، ایران را متهم به دخالت در یمن و حمایت از حوثی ها می کند اما تهران این اتهام را تکذیب کرده و در عین حال، آن کشور را متهم به دخالت در یمن کرده است.

دو کشور در یمن و نیز سوریه از گروه هایی حمایت می کنند که با یکدیگر می جنگند.

XS
SM
MD
LG