لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

«وضعیت حقوق بشر در سوریه ساعت به ساعت بدتر می‌شود»


درعا در سوریه
درعا در سوریه

سازمان ديدبان حقوق بشر با انتشار بيانيه‌ای سازمان‌های امنيتی و اطلاعاتی سوريه را به شکنجه صدها تظاهرکننده بازداشت شده در روزهای اخير متهم کرد. همزمان سازمان عفو بين‌الملل اعلام کرد وضعيت حقوق بشر در سوريه «ساعت به ساعت بدتر می‌شود».

بر اساس بيانيه سازمان ديدبان حقوق بشر، سازمان‌های امنيتی و اطلاعاتی سوريه، تحت عنوان «مخابرات»، همچنين وکلای مدافع، فعالان سياسی و مدنی و روزنامه‌نگاران را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

اين سازمان خواستار آن شد که مقام‌های سوری به شکنجه بازداشت‌شدگان پايان دهند و گفت که بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، بايد تحقيقاتی را در مورد نقض جدی حقوق بازداشت‌شدگان انجام دهد تا اطمينان حاصل شود که مسئولان اين شکنجه‌ها مجازات خواهند شد.

بر اساس اين بيانيه، سازمان ديدبان حقوق بشر با ۱۹ تن از کسانی که در شهرهاي درعا، دمشق، دوما، الطال، حمس و بانياس بازداشت و شکنجه شده‌اند، و همچنين خانواده‌های شماری از بازداشت‌شدگان در تظاهرات روزهای اخير گفت‌وگو کرده است.

از جمله این بازداشت‌شدگان، دو زن، سه نوجوان ۱۶ و ۱۷ ساله و حتی سه کودک نیز بوده‌اند. سازمان ديدبان حقوق بشر به سن اين کودکان اشاره نکرده و تنها گفته است که آنها بازداشت و شکنجه شده‌اند.

در اين گفت‌وگو ها گفته شده است که بازداشت‌شدگان تحت شکنجه‌هايی مانند شوک الکتريکی و ضربات شلاق قرار گرفته‌اند.

در عين حال بازداشت‌شدگان گفته‌اند که در سلول‌های شلوغی جای داده شده بودند که در آن جای کافی برای خوابيدن وجود نداشت و زندانيان به آب و غذای کافی نيز دسترسی نداشته‌اند.

سازمان ديدبان حقوق بشر به نقل از بازداشت‌شدگان گفته است که آنان، حتی با چشمان بسته، مجبور به امضای اعتراف‌نامه‌هايی شده‌اند، بدون آن که امکان خواندن متن آنها را نیز داشته باشند.

از سوی ديگر، همزمان با سرکوب تظاهرات مخالفان در شهرهای سوريه، سازمان عفو بين‌الملل از حکومت اين کشور خواست تا به کشتار تظاهرکنندگان پايان دهد.

اين سازمان اعلام کرد که بحران حقوق بشری در سوريه نه تنها هر روز، بلکه ساعت به ساعت بدتر می‌شود.

در همین حال، یکی از رسانه‌های مخالف دولت سوریه به نام شبکه تلویزیونی شام، ویدیویی را پخش کرده است که در آن بدرفتاری تعدادی از نیروهای امنیتی سوریه با تظاهرکنندگان بازداشت شده در شهرک بیضاء نشان داده می‌شود.

در این فیلم نشان داده می‌شود که بازداشت‌شدگان درحالی که با دست و پای بسته روی زمین افتاده‌اند با مشت و لگد مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

XS
SM
MD
LG