لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

گروه خلافت اسلامی نیروهای خود را در اطراف کوبانی تقویت کرد


مردم ترکیه در حال مشاهده حوادث شهر کوبانی از نوار مرزی سوریه.
مردم ترکیه در حال مشاهده حوادث شهر کوبانی از نوار مرزی سوریه.

گروه خلافت اسلامی روز سه شنبه برای حملات جدید احتمالی به شهر کردنشین کوبانی در سوریه اقدام به اعزام نیروهای تقویتی از شهر دیر الزور به این منطقه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه همزمان با اعلام این موضوع اشاره کرد که گروه خلافت اسلامی در شرق دیر الزور بر نیروهای دولت سوریه پیروز شده است.

دیرالزور در ۴۵۰ کیلومتری شمال شرقی دمشق، پایتخت سوریه، قرار دارد.

خلافت اسلامی که در پی عملیات مدافعان شهر کوبانی و حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، از مناطق تصرف شده در این شهر عقب نشسته است، ‌در روزهای اخیر برای باز پس گیری این مناطق و نیز تصرف کامل شهر کوبانی دست به حملات شدیدی زده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عملیات تهاجمی گروه خلافت اسلامی در روز دوشنبه ۲۸ مهر همراه با حملات انتحاری بوده است.

در روز سه شنبه نیز نیروهای این گروه در شرق کوبانی با مدافعان آن درگیر شدند و در غرب کوبانی نیز صدای انفجار‌ها شنیده می‌شد.

این در حالی است که آمریکا به ارسال محموله‌هایی شامل تسلیحات و دارو از هوا برای کردهای مدافع شهر کوبانی ادامه می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تاکنون ۲۶ محموله به دست مدافعان کرد کوبانی رسیده است. این در حالی است که یک محموله نیز اشتباهی به دست نیروهای گروه خلافت اسلامی افتاده است.

در عین حال، ‌حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا ادامه دارد و تاکنون به ۱۴۰ حمله رسیده است.

ترکیه نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود که به نیروهای کرد عراقی، پیشمرگه‌ها، اجازه می‌دهد تا برای رسیدن به شهر کوبانی از خاک این کشور عبور کنند.

پس از اعلام این خبر، مری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که واشینگتن از تغییر سیاست ترکیه استقبال می‌کند.

او با اشاره به اینکه وضعیت کوبانی «به طور فزاینده‌ای جدی شده» افزود که گفت‌وگو‌ها با ترکیه درباره نحوه کمک‌رسانی به کوبانی ادامه دارد.

تنها راه ارتباطی کوبانی با جهان خارج از طریق مرز ترکیه است.

در این میان، ‌خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام محلی کرد در منطقه کوبانی نوشت که هنوز نیروی تقویتی برای آنان اعزام نشده است و تاریخ رسیدن آنان نیز مشخص نیست.

در همین حال ‌به نوشته خبرگزاری رویترز، مایکل فالون، ‌وزیر ‌دفاع بریتانیا، روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور پهبادهای خود را به سوریه اعزام کرده است.

هدف بریتانیا، جمع آوری اطلاعات از نیروهای گروه خلافت اسلامی برای آمریکا عنوان شده است.

XS
SM
MD
LG