لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۴

مقام‌های آمریکایی:‌ کوبانی سقوط نخواهد کرد


خبرگزاری فرانسه به نقل از مقام‌های آمريکايی گزارش داد که مدافعان کوبانی یک حمله دیگر از طرف گروه خلافت اسلامی را دفع کرده‌اند.

اين گروه از پنج هفته پيش تلاش می‌کند تا شهر کوبانی را تصرف کند.

بر اساس گزارش‌ها، مدافعان کوبانی با حمايت هوايی نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا توانسته‌اند گروه خلافت اسلامی را از بخش‌هايی که در کوبانی تصرف کرده بود، بيرون کنند و حال می‌کوشند‌ مانع نفوذ دوباره نيروهای گروه خلافت اسلامی به اين شهر شوند.

در اين ارتباط، ‌ارتش آمريکا اعلام کرد که نيروهای ائتلاف حدود ۶۶۰۰ سورتی پرواز عليه نيروهای گروه خلافت اسلامی در سوريه و عراق انجام داده و بيش از ۱۷۰۰ بمب بر اين نيروها پرتاب کرده است.

چاک هيگل، ‌وزير دفاع آمريکا،‌ در ارتباط با اين حملات گفت که در ارزيابی کلی، اين عمليات نتايجی داشته است.

در اين ارتباط، مقام‌های آمريکايی ابراز اطمينان می‌کنند که شهر کوبانی سقوط نخواهد کرد.

يک مقام ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمريکا که نخواست نامش فاش شود،‌ به خبرگزاری فرانسه گفت: «فکر می‌کنم مدافعان کوبانی می‌توانند شهر را نگه دارند.»

اين در حالي است که برخی از مقام‌های آمريکايی روز يک‌شنبه گفته بودند که احتمال سقوط شهر کوبانی وجود دارد.

در حال حاضر، دو هزار چريک کرد تحت عنوان يگان‌های مدافع خلق از شهر کوبانی در مقابل نيروهای گروه خلافت اسلامی دفاع می‌کنند.

شهر کوبانی از سه طرف در محاصره نيروی اين گروه قرار دارد و تنها از طريق مرز ترکيه با دنيای خارج در ارتباط است.

از طريق همين مرز، حدود ۲۰۰ هزار غيرنظامی به ترکيه گريختند که در حال حاضر در اردوگاهی در آن کشور ساکنند.

در همين حال،‌ به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ صالح مسلم، يکی از رهبران حزب اتحاد دموکراتيک سوريه،‌ روز جمعه اخبار مربوط به مذاکره برای الحاق ۱۳۰۰ شبه نظامی ارتش آزاد سوريه به مدافعان کوبانی را تکذيب کرد.

او گفت:‌ ما با ارتش آزاد سوريه ارتباط برقرار کرد‌ه‌‌ايم، اما هنوز توافقی که آقای اردوغان اشاره کرده است،‌ نداشته‌ايم.

رجب طيب اردوغان، رئيس جمهوری ترکيه،‌ گفته بود که ۱۳۰۰ تن از شبه نظاميان ارتش آزاد سوريه به مدافعان شهر کوبانی ملحق خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای اردوغان که در شهر تالين، پايتخت استونی،‌ به سر می‌برد، به خبرنگاران گفته بود که مدافعان شهر کردنشين کوبانی ورود اين شبه نظاميان را قبول کرده و در حال مذاکره در مورد راه ترانزيتی ورود آنان به کوبانی هستند.

پيش از اين اعلام شده بود که حدود ۲۰۰ پيشمرگه کرد عراق برای کمک به مدافعان کوبانی از طريق خاک ترکيه راهی آن شهر خواهند شد.

اما رئيس جمهوری ترکيه گفت که شمار اين نيروها از رقم توافق شده ۲۰۰ به ۱۵۰ تن کاهش يافته است.

رجب طيب اردوغان توضيحی در مورد دليل اين موضوع نداد.

XS
SM
MD
LG