لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۰

هشدار سازمان ملل در مورد «گسترش فاجعه انسانی» در چهار شهر سوریه


علی الزعتری، هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای سوریه، در مورد «گسترش فاجعه انسانی» در چهار شهر محاصره شده در سوریه هشدار داده و خواستار دسترسی فوری ۶۰ هزار تن از ساکنان این شهرها به کمک‌های انسان‌دوستانه شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در بیانیه ای که دوشنبه شب ۲۵ بهمن منتشر شد هشدار داد که وضعیت در شهرهای زبدانیه، مدایا، فوا و کفریا وخیم است.

شهرهای زبدانیه و مدایا در استان دمشق در محاصره نیروهای دولتی سوریه و متحدان آنها قرار دارند، اما شهرهای فوا و کفریا تحت محاصره مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، هستند.

در بیانیه هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد برای سوریه آمده است که «۶۰ هزار انسان بیگناه در چرخه روزانه خشونت و محرومیت به دام افتاده اند، دچار سوء تغذیه هستند و به مراقبت های دارویی دسترسی ندارند.»

در این بیانیه بر لزوم اقدام فوری برای پایان این وضع و نیز دسترسی فوری ساکنان این شهرها به مواد غذایی و دارویی تاکید شده است.

این بیانیه می افزاید که وضعیت در این شهرها به دلیل سیاسی رفتار متقابل دولت و مخالفانش پیچیده تر شده است.

آخرین کمک های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد حدود سه ماه پیش به این چهار شهر ارسال شدند.

در این میان، سازمان دیدبان حقوق بشر، مستقر در لندن، روز دوشنبه گفت که ارتش سوریه در اواخر سال گذشته میلادی، دست‌کم هشت بار، با استفاده از هلی کوپتر در بخش‌های مسکونی شهر حلب، محموله‌هایی حاوی گاز کلر پرتاب کرده است، حملاتی که دیدبان حقوق بشر از آن‌ها سخن می‌گوید، در مراحل نهایی تصرف کامل شهر انجام شد.

گزارش «دیدبان حقوق بشر» بر پایه مصاحبه‌هایی با امدادگران و شاهدان و تحلیل تصاویر و ویدئوهایی از این رویدادها تنظیم شده‌ است. این سازمان فرادولتی تاکید کرده در نهایت اثبات این موضوع «به‌ شکل قطعی» بدون آزمایش نمونه‌ها، کار مشکلی ا‌ست.

به گفته دیدبان حقوق بشر، در این «هشت مورد حمله‌» بین ۱۷ نوامبر تا ۱۳ دسامبر سال گذشته میلادی دست‌کم ۹ غیرنظامی کشته شده و ۲۰۰ نفر مسموم و مجروح شده‌اند. در میان کشته‌شدگان دست‌کم چهار کودک نیز بوده‌اند.

دولت سوریه هنوز به این گزارش تازه واکنش نشان نداده‌ است.

ارتش سوریه و شبه‌نظامیان حامی دولت بشار اسد، پس از ماه‌ها درگیری شدید در حلب، که همراه حملات هوایی و زمینی بود، تصرف کامل این شهر را در دست گرفتند.

حکومت بشار اسد پیش از این اتهام‌های مشابه را رد کرده و بارها تاکید کرده است از جنگ‌افزار شیمیایی علیه شهروندان خود استفاده نخواهد کرد.

دولت اسد در عین حال در تابستان ۱۳۹۲، در اوج یکی از بحران‌های شدید در مورد استفاده از سلاح شیمیایی، در حالی‌ که ایالات متحده تهدید کرده بود برای جلوگیری از آن، ممکن است دست به اقدام نظامی بزند، به کنوانسیون بین‌المللی منع استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی پیوست.

از آن زمان تاکنون، تحقیقات در مورد استفاده از این سلاح‌ها در سوریه، توسط بازرسان و ناظران بین‌المللی ادامه داشته است.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز در دی ماه گذشته گزارش داد بازرسان بین‌المللی برای نخستین بار گفته‌اند به گمان آنها، بشار اسد و برادرش مسئول استفاده از سلاح‌ شیمیایی در درگیری‌های سوریه هستند.

گزارش ها در مورد وضعیت وخیم انسانی در چهار شهر سوریه و متهم شدن حکومت بشار اسد به استفاده از گاز کلر در شرایطی مطرح شده است که سازمان ملل متحد از شروع دوباره مذاکرات صلح سوریه پس از وقفه‌ای ده ماهه، از روز پنجم اسفند با حضور گروه‌های مختلف درگیر در منازعه این کشور خبر داد.

در این دور از گفت‌وگوها که مانند دفعات قبل در شهر ژنو سوئیس برگزار می‌شود نمایندگان دولت بشار اسد و نمایندگانی از مخالفان او حضور خواهند داشت، اما برخلاف مذاکرات بهار امسال، مخالفان تنها یک هیئت نمایندگی را به این نشست اعزام خواهند کرد که هدایت آن را نصر الحریری، عضو ائتلاف ملی سوریه، بر عهده خواهد داشت.

این هیئت متشکل از رهبران شورشیان و چهره‌های در تبعید مخالف اسد است، اما گروه‌هایی چون حکومت اسلامی (داعش) و فتح‌الشام را در برنمی‌گیرد.

همزمان اعلام شد که مخالفان بشار اسد در مورد حضور در مذاکراتی که در روزهای آینده در آستانه، پایتخت قزاقستان، در جریان خواهد بود تردید دارند، چرا که از نگاه آنها روسیه موفق نشده است دولت بشار اسد را به رعایت آتش‌بس و آزادی زندانیان متقاعد کند.

قزاقستان روز شنبه اعلام کرده بود که از دولت بشار اسد و شورشیان مخالف او دعوت کرده است که در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه این هفته، چند روز مانده به مذاکرات ژنو بار دیگر در آستانه برای گفت‌‌وگو با یکدیگر گرد هم آیند.

در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، غیرت عبدالرحمانوف، وزیر خارجه قزاقستان، روز سه‌شنبه گفت که در مذاکرات آستانه درباره نظارت بر آتش‌بس و تحریم ناقضان آتش‌بس گفت‌وگو خواهد شد.

در مذاکرات آستانه، نمایندگان کشورهای روسیه، ایران و ترکیه همراه با پنج مقام سازمان ملل متحد حضور خواهند داشت.

به گفته وزیر خارجه قزاقستان، هنوز معلوم نیست که آمریکا نماینده ای به مذاکرات آستانه اعزام خواهد کرد یا خیر.

در جریان شش سال جنگ داخلی در سوریه، صدها هزار تن کشته و میلیون ها تن آواره شده اند.

حکومت سوریه از حمایت روسیه و ایران برخوردار است که این موضوع انتقاد شماری از کشورهای منطقه و نیز غرب را به همراه داشته است. اما مسکو و تهران انتقادها در این مورد را رد می کنند.

XS
SM
MD
LG