لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۰

ادامه تظاهرات در تونس پس از عقب‌نشینی رئیس جمهور؛ «بن علی، برو»


تظاهرکنندگان در برابر وزارت کشور تونس
تظاهرکنندگان در برابر وزارت کشور تونس
خبرگزاری‌ها روز جمعه گزارش دادند که ده‌ها تظاهرکننده در حال حرکت به سوی کاخ رياست جمهوری تونس، شعارهايی عليه زين‌العابدين بن علی، رئيس جمهور اين کشور، سر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تظاهرکنندگان در روز جمعه از جمله شعار می‌دادند که «بن علی، برو» و «بن علی نه، قيام ادامه دارد».

آقای بن علی ۷۴ ساله از ۲۳ سال پيش تاکنون قدرت را در کشور تونس بر عهده دارد.

شعارهای مردم معترض تونس پاسخی به سخنان پنج‌شنبه شب زين‌العابدين بن علی بود که ضمن تعهد به پایان دوره رياست جمهوری خود در سال ۲۰۱۴ وعده داد که اصلاحاتی در سيستم سياسی تونس صورت خواهد گرفت.

رئيس جمهور تونس در اين سخنرانی که از تلویزیون تونس پخش شد با اعلام اين که خواسته‌های مردم برای رفع بيکاری و اصلاحات سياسی را شنیده است قول داد که رسانه‌های کشور به آزادی خواهند رسید.

آقای بن علی ضمن دادن وعده این که نیروهای امنیتی دیگر از مهمات جنگی برای مقابله با مردم استفاده نخواهند کرد همچنین دستور داد که قيمت شکر، شير و نان در این کشور کاهش يابد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در پی اين سخنرانی و قول‌های بن علی، مردم به خيابان‌ها ريختند و در حالی که بسياری به خاطر کاهش قيمت‌ها و وعده اصلاحات سياسی در تونس به پايکوبی پرداختند، شمار ديگری از مردم جدی بودن زين‌العابدين بن علی در انجام وعده‌هایش را زير سوال بردند.

زین‌العابدین بن علی، در برنامه تلویزیونی پنج‌شنبه شب
همچنين در درگيری‌هايی که پنج‌شنبه شب در شهر تونس، پايتخت تونس، صورت گرفت، دو تن از تظاهرکنندگان به دست ماموران پليس کشته شدند.

در همين حال، محمد نجيب شبی، رهبر حزب دموکراتيک پيشرو تونس، از سخنان زين‌العابدين بن علی و اين که او دوباره رئيس جمهور نخواهد شد استقبال کرد.

مصطفی بن جعفر، رهبر مجمع دموکراتيک کار و آزادی تونس نیز با اشاره به سخنرانی آقای بن علی گفت که سخنان او در امکانات جديدی را به روی مردم کشور گشوده است.

با اين همه، محمد ابو، از مدافعان تونسی حقوق بشر، عقيده ديگری داشته و گفته است که زين‌العابدين بن علی با سخنرانی پنج‌شنبه شب خود مردم تونس را با قول‌هايی «که برآورده نخواهد شد» فریفته است.

در اين ميان، کمال مورجان، وزير خارجه تونس، روز جمعه اعلام کرد که برای بازگشت آرامش به کشور تشکيل دولت وحدت ملی امکان‌پذير است.

اعتراض‌ها و تظاهرات در تونس نزديک به يک ماه پيش پس از خودسوزی يک فارغ‌التحصيل ۲۶ ساله دانشگاه پس از ضبط گاری ميوه و سبزی‌اش توسط ماموران در شهر کوچک سیدی بویزید آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تظاهرات ابتدا در اعتراض به بيکاری گسترده و فساد اداری در تونس آغاز شد، اما اکنون جهت سياسی يافته و شخص زين‌العابدين بن علی را نشانه گرفته است.

در حالی که مقام‌های دولتی تونس می‌گويند تاکنون تنها ۲۳ نفر در درگيری‌های پایتخت این کشور کشته شده‌اند، مخالفان و گروه‌های مدافع حقوق بشر در تونس می‌گويند شمار کشته‌شدگان بيش از ۵۰ نفر است.
XS
SM
MD
LG