لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

آغاز مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی هوادار اتحادیه اروپا در اوکراین


پترو پوروشنکو، ‌ریيس جمهوری اوکراين
پترو پوروشنکو، ‌ریيس جمهوری اوکراين

پترو پوروشنکو، ‌ریيس جمهوری اوکراين، و آرسنی ياتسنيوک،‌ نخست وزير اين کشور، روز دوشنبه پنجم آبان مذاکرات برای تشکيل دولت ائتلافی را آغاز کردند.

آقای پوروشنکو يکشنبه شب گفته بود که جبهه مردمی به رهبری آرسنی ياتسنيوک مهمترين شريک برای هر ائتلاف پارلمانی خواهد بود و او از روز دوشنبه مذاکره برای تشکيل اکثريت پارلمانی را آغاز خواهد کرد تا بهترين دولت برای اوکراين تشکيل شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز،‌ شمارش بيش از ۵۰ درصد آراء نشان می‌دهد که بلوک هواداران آقای پوروشنکو و جبهه مردمی به رهبری آقای ياتسنيوک در انتخابات پارلمانی اوکراين در مجموع حدود ۴۳ درصد آرای رای دهندگان را کسب کرده‌اند.

پيشتر گفته شده بود که حزب ساموپوميچ از غرب اوکراين نيز که هوادار اتحاديه اروپا است، ‌نزديک به ۱۱ درصد آراء را به دست آورده است.

در انتخابات پارلمانی اوکراين ۲۹ حزب و گروه سياسی شرکت کرده بودند.

در اين ميان، حزب کمونيست اوکراين برای نخستين بار پس از استقلال اين کشور در سال ۱۹۹۱ ميلادی، ‌نماينده‌ای در پارلمان اوکراين ندارد. حزب «سرزمين پدری» به رهبری يوليا تيموشنکو،‌ نخست وزير اسبق اوکراين،‌ نيز کمتر از شش درصد آراء را کسب کرد. پارلمان اوکراين دارای ۴۵۰ کرسی است.

ناظران بين‌المللی اعزامی از سازمان امنيت و همکاری اروپا انتخابات پارلمانی اوکراين را تاييد کرده‌اند.

در اين ميان،‌ آقای ياتسنيوک به اين ناظران گفت که هدف اصلی، تشکيل سريع دولت هوادار اتحاديه اروپا برای اجرای توافقنامه‌ها با این نهاد اروپايی است.

شهروندان اوکراین روز يکشنبه برای انتخابات نمايندگان پارلمان پای صندوق‌های رای رفتند. اين در حالی بود ‌که درگیری‌های ماه‌های گذشته در شرق این کشور، مشکلات اقتصادی و نيز بحران ميان کی‌يف و مسکو بر آن سايه افکنده بود.

اين انتخابات نخستين بار پس از اعتراض‌های گسترده در اوکراين عليه دولت ويکتور يانوکوويچ و برکناری او برگزار شد.

خبرگزاری رويترز در گزارشی پيش از اعلام نتايج انتخابات پارلمانی اوکراين نوشت:‌ به نظر می‌رسد نتيجه انتخابات موقعيت پوروشنکو در دولت مرکزی را تقويت کند، اما احتمالا بر اختلافات ميان شرق و غرب آن کشور بار ديگر می‌افزايد.

جدايی‌طلبان هوادار روسيه که کنترل بخش‌هايی از شرق اوکراين را در دست دارند، هفته آينده، انتخابات خود را برگزار خواهند کرد که قرار است به تشکيل دولتی در جمهوری خودخوانده آنها بينجامد.

مقام‌های اوکراين گفته‌اند ۲۷ کرسی متعلق به مناطق تحت کنترل شورشيان «خالی می‌ماند».

در حال حاضر، ميان نيروهای دولتی اوکراين و شورشيان در شرق، منطقه‌ای حائل غيرنظامی وجود دارد و آتش‌بسی شکننده که طی آن دو طرف بارها با هم درگير شده‌اند. درگيری‌های ماه‌های گذشته نزديک به ۳۷۰۰ کشته برجای گذشته است.

واکنش‌های بين‌المللی به انتخابات پارلمانی اوکراين

سرگئی لاوروف، ‌وزير امور خارجه روسيه، روز دوشنبه به خبرگزاری ريانووستی گفت که اين کشور نتايج انتخابات پارلمانی اوکراين را به رسميت می‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، او گفت: «فکر می‌کنم ما نتايج انتخابات را به رسميت خواهيم شناخت زيرا اين موضوع اهميت دارد که اوکراين دولتمردانی دارد که با يکديگر نمی‌جنگند».

آقای لاوروف همچنين ابراز اميدواری کرد دولتی در اوکراين تشکيل شود که برای کاهش تنش‌ها در اين کشور تلاش کند.

همچنين به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، با استقبال از انتخابات پارلمانی اوکراين آن را موفقيت‌آميز توصيف کرد.

رهبران اتحاديه اروپا و سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) نيز روز دوشنبه انتخابات پارلمانی اوکراين را يک پيروزی برای دموکراسی و اجرای اصلاحات در آن کشور توصيف کردند.

XS
SM
MD
LG