لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۸

یک مقام کاخ سفید: نام عراق از فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ حذف شده است


به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می رود که آقای ترامپ این فرمان جدید مهاجرتی و منع موقت ورود را روز دوشنبه امضا کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، انتظار می رود که آقای ترامپ این فرمان جدید مهاجرتی و منع موقت ورود را روز دوشنبه امضا کند.

یک مقام ارشد کاخ سفید روز دوشنبه ۱۶ اسفند به خبرگزاری رویترز گفت که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا، در فرمان مهاجرتی جدید خود‌ عراق را از فهرست کشورهایی که صدور روادید و ورود شهروندان آنها به ایالات متحده به طور موقت لغو شده، ‌حذف کرده است.

به نوشته رویترز،‌ انتظار می رود که آقای ترامپ این فرمان جدید مهاجرتی و منع موقت ورود را روز دوشنبه امضا کند.

در این ارتباط،‌ وزارت خارجه عراق روز دوشنبه از این خبر استقبال کرد.

پیشتر برخی گزارش ها حاکی از آن بود که نام کشور عراق به دلیل مشارکت فعالش در جنگ با گروه حکومت اسلامی – داعش – از این فهرست هفت گانه حذف خواهد شد.

در فرمان اولیه دونالد ترامپ، صدور روادید و ورود شهروندان ایران، عراق، ‌لیبی، سوریه، سومالی، ‌سودان و یمن به آمریکا به ‌طور موقت متوقف شده بود. در عین حال،‌ برنامه پذیرش پناهجویان نیز لغو شده بود.

فرمان منع موقت ورود اتباع این هفت کشور به آمریکا چند روز پس از آغاز دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ، توسط او در روز هشتم بهمن ماه صادر شد.

صدور این فرمان انتقادهایی را در خارج از آمریکا از جمله در ایران به همراه داشت.

در عین حال،‌ فرمان اولیه رئیس جمهوری آمریکا با مخالفت‌های گروه‌های فرادولتی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی روبه‌رو شد، و نیز شماری از نویسندگان، هنرمندان یا محققان به مخالفت با آن پرداختند. شماری از منتقدان این فرمان را تبعیض‌آمیز ‌دانستند و شماری دیگر نیز ‌گفتند که این فرمان جلوی ورود فرهیختگان، کنشگران و دانش‌آموختگان ارشد کشورهای مشمول به آمریکا را می‌گیرد.

اما حامیان این فرمان، تبعیض‌آمیز بودن آن را - برای نمونه در مورد مسلمانان- رد کردند و ‌گفتند ده‌ها کشور مسلمان دیگر شامل این فرمان نمی‌شوند. آنها در عین ‌حال هدف از اجرای موقتی فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ را انجام اصلاحات در سیستم صدور روادید، حفظ امنیت خاک آمریکا و مردم این کشور توصیف ‌کردند.

در این میان، فرمان آقای ترامپ با ممانعت‌های قانونی روبه‌رو شد و در نهایت، یک دادگاه فدرال در واشینگتن، در بهمن ماه، رای به تعلیق موقت آن داد. این اقدام انتقاد شدید رئیس جمهوری آمریکا را به همراه داشت.

پس از آن نیز دولت آمریکا اعلام کرد در حال آماده‌ کردن فرمانی تازه، با در نظر گرفتن ادله قانونی ا‌ست.

با این همه، صدور این فرمان چند بار عقب افتاد و در نهایت، مقام‌های کاخ سفید هفته گذشته از ابلاغ آن در هفته میلادی پیش‌رو خبر دادند.

به نوشته رویترز، مقام عالیرتبه کاخ سفید گفت که دوره زمانی منع صدور روادید و ورود اتباع شش کشور ایران، ‌لیبی، سوریه، سومالی، ‌سودان و یمن به آمریکا ۹۰ روزه خواهد بود.

وی اشاره کرد که فرمان جدید مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا، تاثیری بر وضعیت دهها هزار تن که دارای کارت اقامتی دائم – گرین کارت - هستند،‌ نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG