لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۷

هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره گسترش ویروس زیکا


سازمان بهداشت جهانی می گوید:‌ انتظار می رود که بین سه تا چهار میلیون مورد ابتلاء ‌به ویروس زیکا در کشورهای آمریکایی وجود داشته باشد.
سازمان بهداشت جهانی می گوید:‌ انتظار می رود که بین سه تا چهار میلیون مورد ابتلاء ‌به ویروس زیکا در کشورهای آمریکایی وجود داشته باشد.

رییس سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه اعلام کرد که بیماری عفونی زیکا به شکلی «انفجاری» در حال گسترش است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارگارت چان که در جمع نمایندگان کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی سخن می گفت، خواستار برگزاری نشست اضطراری این سازمان برای مبارزه با ویروس زیکا در روز اول فوریه در ژنو ‌شد.

خانم چان افزود که در این نشست باید مشخص شود که آیا اعلام وضعیت اضطراری عمومی الزامی است یا خیر.

وی اشاره کرد که در موارد گذشته، ‌ابتلا به این ویروس،‌ مانند سال ۱۹۴۷ میلادی که نخستین بار در یک میمون در اوگاندا کشف شد،‌ نگرانی چندانی را ایجاد نکرد و افزود: ‌اما وضعیت فعلی بسیار متفاوت است.

ویروس زیکا که در بدن یک نوع پشه رشد می کند و از طریق نيش آن به بدن انسان منتقل می شود، یکی از عوامل موثر در افزایش شمار نوزادانی است که با نقض عضو متولد می شوند.

در این ارتباط،‌ ابتلای زنان باردار به زیکا در برزیل باعث تولد نوزادانی با جمجمه بسیار کوچک شده است که باعث عدم رشد مغزی این کودکان می‌شود.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز،‌ از ماه اکتبر تاکنون، نزدیک به ۴۲۰۰ مورد ابتلا به این ویروس در نوزادان در برزیل گزارش شده است.

با این همه،‌ رییس سازمان بهداشت جهانی عقیده دارد که هنوز زود است ارتباط بین از ویروس زیکا با تولد نوزادان با جمجمه های کوچک سخن گفت. البته وی گفت که ظن قوی می رود که چنین ارتباطی وجود داشته باشد.

ویروس زیکا که مرکز شیوع آن غرب آفریقاست و توسط پشه‌های آئدس به انسان انتقال می یابد، باعث بیماری‌های کشنده‌ای چون تب زرد، چیکونگونیا و تب دنگی می‌شود.

در این میان، مارکوس اسپیلا، یک مقام سازمان بهداشت جهانی در آمریکا، روز پنجشنبه گفت:‌ انتظار می رود که بین سه تا چهار میلیون مورد ابتلاء ‌به ویروس زیکا در کشورهای آمریکایی وجود داشته باشد.

پیشتر، برخی از گزارش ها حاکی از آن بوده است که در ۲۰ کشور آمریکای جنوبی و مرکزی این بیماری شیوع پیدا کرده و تا مکزیک گسترش یافته است.

از سوی دیگر، ‌باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه خواستار تحقیقات سریع تر در مورد ویروس زیکا و تولید واکسن برای مقابله با آن شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، هنوز واکسنی برای بیماری زیکا ساخته نشده و تنها راه پیشیگیری از آن جلوگیری از گزیدگی پشه آئدس است.

بر اساس این گزارش،‌ نتایج یک تحقیقات نشان می دهد که ویروس زیکا امکان رسیدن به مناطقی از ایالات متحده آمریکا را دارد که ۶۰ درصد جمعیت این کشور در آنها زندگی می کنند.

به گفته شبکه خبری ام ‌اس ‌ان، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا گفته است که موارد ابتلا به این بیماری در ایالت‌های فلوریدا، هاوایی، ایلینوی، نیوجرزی و تکزاس دیده شده است. تمام این موارد در بین افرادی که به تازگی از کشورهای غرب آفریقا به آمریکا بازگشته‌اند، مشاهده شده است.

در این میان،‌ روزنامه گاردین،‌ چاپ لندن، روز پنجشنبه گزارش داد که دانمارکو سوئیس در روزهای اخیر به جمع رو به افزایش کشورهای اروپایی پیوسته اند که مواردی از ابتلا به ویروس زیکا در آنها گزارش شده است.

به نوشته گاردین، پیشتر نیز مواردی از ابتلا به ویروس زیکا در ‌هلند، بریتانیا، ایتالیا،‌ پرتغال و اسپانیا گزارش شده بود.

بر اساس این گزارش،‌ اکثر افراد مبتلا به ویروس زیکا در ماه های گذشته به کشورهای آمریکای لاتین و منطقه کارائیب سفر کرده اند.

در این حال،‌ وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد که سیستم خدمات درمانی کشور خود را برای شناسایی و درمان هر گونه مورد ابتلا به ویروس زیکا آماده کرده است.

XS
SM
MD
LG