لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۳

شصتمین سالگرد سقوط مصدق: بخش سوم


دیدار آیت‌الله کاشانی با دکتر مصدق
دیدار آیت‌الله کاشانی با دکتر مصدق
۲۸ مرداد ۱۳۳۲، یکی از نقاط عطف سرنوشت قرن بیستمی ایرانیان، از جمله رویدادهایی است که گویی تأثیرشان برای همیشه در زندگی ملتی باقی خواهد ماند.
۶۰ سال بعد از آنچه در این روز رخ داد، هنوز گروهی از ایرانیان با این رویداد تصفیه حساب نکرده‌اند و آن را به تاریخ وانگذاشته‌اند. به ویژه دولتمردان امروز ایران که به رغم داشتن ریشه‌های مشترک با اسلامگرایان مخالف محمد مصدق و همسو با کودتا، کماکان در میانه مجادلات پایان‌ناپذیر با ایالات متحده ناخنکی به ۲۸ مرداد و «کودتای ننگین سیا» می‌زنند.
«کودتای ننگین» یا «رستاخیز ملی»؛ تنها راه به صلح رسیدن با آنچه در این روز رخ داد، واکاوی هزارباره آن و تلاش برای کشف بی‌طرفانه حقیقت است. رادیو فردا به مناسبت شصتمین سال سقوط دولت مصدق، در یک مجموعه برنامه کوتاه رادیویی، در پنج قسمت، نگاهی خواهد داشت به زمینه‌های وقوع حوادث مرداد ۳۲ و پایان کار یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران تاریخ معاصر ایران.
در بخش سوم از این برنامه‌ها، به این موضوع پرداخته‌ایم که آمریکا اساساً چه منعفتی در سرنگونی مصدق داشت، اختلافات مصدق با کاشانی و بقایی، و در نهایت انحلال چطور رقم خود و همچنین چه شد که آمریکا با بریتانیا برای برکناری مصدق هم‌داستان شد.

همراه شدن فضل‌الله زاهدی با طرح برکناری مصدق و اینکه طرح اولیه برکناری چه بود و چطور به یک کودتای نظامی تغییر کرد، از جمله موضوعات مورد بررسی در سومین قسمت از ویژه برنامه رادیو فردا برای بررسی رویدادهای ۲۸ مرداد هستند. این برنامه را می‌توانید اینجا بشنوید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:26:22 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG