لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

کشف آثار دوران نوسنگی در کاوش‌های منطقه سردشت


مدیر پروژه کاوشگری محوطه باستانی سردشت خبر داد که باستان‌شناسان در کاوش‌های این منطقه آثاری را از «دوران نوسنگی» مربوط به «شش هزار سال قبل از میلاد» کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، یوسف فلاحیان، روز دوشنبه ۲۷ مهر، گفت که این آثار شامل آثار زندگی، استقرارگاه‌ها، آثار تدفین و اشیایی است که در محل زندگی ساکنان قدیمی این منطقه کشف شده است.

به گفته آقای فلاحیان، این آثار در کاوش‌های کار‌شناسان باستان‌شناسی و متخصصان مردم‌شناسی که از ۲۰ روز پیش آغاز شده و در محوطه‌های پنجگانه «نیسک آباد، بریسو، بالان، باغی و بروه» سردشت پیدا شده است.

باستان‌شناسان «دوران نوسنگی» را عصر شروع کشاورزی و اهلی کردن دام تعریف کرده و آغاز این دوره را حدود ۱۰ هزار سال پیش تخمین می‌زنند.

براساس گزارش‌ها از جمله آثار این دوره در ایران، ظرف شراب متعلق به حدود ۴۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در تپه «حاجی فیروز نقده» و همچنین آثار کشف شده در «تپه گنج دره» و «آسیاب» در نزدیکی کرمانشاه و «علی کش» در ایلام است.

پیش از این در تپه باستانی سردشت آثاری مربوط به «هزاره دوم و اول قبل از میلاد» کشف شده است.

در همین حال رضا حیدری، کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی آذربایجان غربی، نیز گفته است که بررسی‌های باستان‌شناسی و ثبت آثار تاریخی در سردشت از دهه ۴۰ انجام شده و برای اولین بار تپه باستانی «ربط» در فهرست آثار ملی ثبت شده بود.

به گفته آقای حیدری، در سال ۸۴ نیز کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه «ربط ۲» آغاز شد که سنگ فرش‌هایی از «هزاره اول قبل از میلاد» و آجرهای لعابدار که برخی از آن‌ها دارای کتیبه‌های خط میخی بودند، در این منطقه پیدا شد.

وی اضافه کرد که «کاوش‌ها و مطالعات تپه بالان نیز مشخص کرد که در این تپه نیز آثاری مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و دوران ساسانی وجود دارد».

به گفته این کار‌شناس باستان‌شناسی، «ساختار معماری از دوران ساسانی»، خمره‌هایی از گچ، خشت و سفال، و «پیکرک‌هایی» که برای تزئین بوده در این منطقه به دست آمده است.

پیش از این خبرگزاری میراث فرهنگی بارها از «حفاری‌های غیر مجاز» در تپه باستانی «ربط» سردشت خبر داده بود.

به گفته این خبرگزاری، تپه باستانی «ربط» در بخش مسکونی سردشت واقع شده و «هیچگونه حصاری» در اطراف آن کشیده نشده است و به همین دلیل «حفاران غیر مجاز به راحتی می‌توانند اشیای باستانی را از این منطقه خارج کنند».

XS
SM
MD
LG