لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۰

کانادا سفارت خود را در تهران تعطیل کرد


کانادا با نام بردن از ایران به عنوان بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی، سفارت خود در تهران را تعطیل کرد و برای دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این کشور مهلتی پنج روزه تعیین کرد تا خاک این کشور را ترک کنند.

جان بِرد، وزیر خارجه کانادا، روز جمعه در بیانیه‌ای، با اشاره به برنامه ناشفاف هسته‌ای و کمک‌های تسلیحاتی ایران به سوریه، گفته است: جمهوری اسلامی در دنیای امروز «بزرگ‌ترین خطر برای صلح و امنیت جهانی» است.

در این بیانیه که در وبسایت وزارت خارجه کانادا منتشر شده، به کانادایی‌ها و به ویژه ایرانیان دارای تابعیت کانادا توصیه شده است تا از سفر به ایران خودداری کنند و توضیح داده است که جمهوری اسلامی تابعیت دو گانه ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسد.

وزارت خارجه کانادا همچنین از کانادایی‌های مقیم ایران خواسته شده است تا برای پیگیری کارهای کنسولی و خدمات ویزا به سفارت کانادا در آنکارا یا سایر سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌های کانادا در کشورهای دیگر مراجعه کنند.

جان بِرد در توضیح دلیل این تصمیم کانادا، از حکومت ایران به عنوان «بدترین حکومت» از لحاظ نقض حقوق بشر یاد کرده است و در عین حال تأکید کرده است که ایران ضمن «پناه دادن به تروریست‌ها» به «حمایت» از آن‌ها نیز می‌پردازد.

وزارت خارجه کانادا همچنین اعلام کرده است که ایران «مرتبا» موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کند و اظهاراتی «ضد یهود» و «محرک نسل‌کشی» مطرح می‌کند.

جان برد همچنین ایران را متهم کرده است که به بشار اسد کمک‌های نظامی می‌رساند و در عین حال بر «خودداری» ایران از همراهی با قطعنامه‌های شورای امنیت در خصوص برنامه اتمی جمهوری اسلامی تأکید کرده است.

دو کشور کانادا و ایران سال ۱۹۹۶ با تبادل سفیر موافقت کردند، اگرچه از اواخر سال ۲۰۰۷ هر دو کشور سطح مراودات دیپلماتیک خود را به حد کاردار کاهش دادند.

کانادا دهم اردیبهشت‌ماه نیز دفتر امور ویزا و مهاجرت خود در ایران را تعطیل کرده بود.

طبق سرشماری سال ۲۰۰۶ در کانادا، بیش از ۱۲۰ هزار ایرانی مقیم کانادا هستند که اقوام آن‌ها در ایران، برای دیدار از آن‌ها و سفر به کانادا نیازمند اخذ ویزا هستند.

پیشتر و در آذرماه سال ۹۰ نیز، به دنبال حمله به سفارت بریتانیا در تهران، بریتانیا تمام کادر دیپلماتیک خود را از ایران خارج کرد و از دیپلمات های ایرانی خواست تا خاک این کشور را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG