لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

رسیدگی به پرونده مصطفی بدرالدین در لاهه همچنان ادامه دارد


دادگاهی در لاهه که پرونده مصطفی بدرالدین را به اتهام «دست داشتن در اقدامات تروریستی» در دستور کار دارد، اعلام کرده که به دلیل اطمینان نداشتن از مرگ این فرمانده پیشین حزب‌الله به دادرسی این پرونده ادامه می‌دهد.

مصطفی بدرالدین، ماه گذشته در جریان انفجاری مرموز در حومه دمشق کشته شد، و حزب‌الله لبنان بلافاصله مراسم تشییع و خاکسپاری او را با حضور خانواده و هوادارانش برگزار کرد.

با این حال آن طور که گاردین گزارش کرده، دادگاه بین‌المللی لاهه به رغم نظر دادستان‌ها و وکیلان مدافع، گفته است که به شواهدی دال بر مرگ این چهره نظامی حزب‌الله نرسیده و از این رو دادرسی پرونده او ادامه خواهد داشت.

گاردین می‌نویسد که هم تیم وکلای مدافع و دادستان‌ها اعلام کرده‌اند که بر این باورند که شواهد موجود کشته شدن مصطفی بدرالدین را تأیید می‌کند، اما دادگاه که این شواهد را ناکافی تشخیص داده، در تصمیمی «دو به یک» مصمم به ادامه جلسات دادرسی است.

دادگاه مصطفی بدرالدین در عین حال تأکید کرده که در انتظار دریافت اطلاعات بیشتر از دولت لبنان [در مورد مرگ مصطفی بدرالدین] خواهد بود.

از آنجا که در جریان بررسی پرونده آقای بدرالدین، حزب‌الله حاضر نشده بود این چهره نظامی ارشد خود را تحویل دادگاه لاهه دهد، محاکمه آقای بدرالدین به صورت غیابی انجام می‌شد.

تصمیم دادگاه لاهه در مورد ادامه بررسی پرونده مصطفی بدرالدین به دلیل نبود شواهد کافی مبنی بر مرگ او، واکنش‌هایی را در پی داشته و در این مورد گاردین به نقل از یک منبع مطلع از این ماجرا، این تصمیم را «باور نکردنی و کافکایی» توصیف کرده که به گفته او «دو روز کامل از وقت دادگاه و صدها وکیل مدافع را گرفته است».

گاردین البته به نام این منبع اشاره نکرده و مشخص نیست او به کدام‌یک از دو تیم دادستان‌ها و وکیلان مدافع این پرونده نزدیک است.

مصطفی بدرالدین فرماندهی شاخه نظامی حزب‌الله را برعهده داشت، متهم به هدایت تیمی است که طراحی و اجرای بمب‌گذاری بزرگی در حومه لبنان در سال ۲۰۰۵ را بر عهده داشت و به کشته شدن رفیق حریری، نخست‌وزیر سابق این کشور انجامید.

او همچنین در اواخر دهه هشتاد میلادی، به اتهام اجرای برنامه حزب‌الله در منفجر کردن مقر نیروهای آمریکایی در کویت و کشتن امیر این کشور، در کویت زندانی شد، اما با حمله صدام حسین به کویت، و در پی هرج و مرجی که رخ داد، از زندان گریخت و به لبنان بازگشت.

این فرمانده پیشین حزب‌الله بامداد جمعه ۲۴ اردیبهشت در پایگاهی نظامی در حومه دمشق کشته شد و حزب‌الله لبنان یک روز بعد در بیانیه‌ای رسماً اعلام کرد که حمله خمپاره‌ای «مجموعه‌ای از نیروهای تکفیری» عامل مرگ او بوده است.

او همچنین در فهرست تحت تعقیب آمریکا و اسرائیل قرار داشت، و اسرائیل گرچه در مورد دست داشتن در مرگ او سکوت کرد، اما از زبان دو مقام نظامی‌اش، کشته شدن او را به نفع خود خواند.

علاوه بر مراسم گسترده‌ای که حزب‌الله لبنان در بیروت در یادبود مصطفی بدرالدین برگزار کرده‌اند، خانواده او نیز به تازگی در سفر به ایران به آیت‌الله خامنه‌ای دیدار داشتند.

ایران در پیام‌های جداگانه‌ای از سوی وزیر امور خارجه، و رئیس مجلس شورای اسلامی، کشته شدن آقای بدرالدین را به حسن نصرالله تسلیت گفته بود.

XS
SM
MD
LG