لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

روسیه و ایران به دنبال راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری هستند


وزیر انرژی روسیه می‌گوید که طرح عملی راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری ایران و روسیه تا پایان سال جاری میلادی، اوائل زمستان ۹۵، آماده خواهد شد. به گفته وی، این کشور با ایران ۷۰ سند همکاری امضا خواهد کرد.

الکساندر نواک به همراه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، رؤسای کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و روسیه هستند. آقای واعظی پنجم مردادماه به روسیه سفر کرده بود.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزیر انرژی روسیه شامگاه جمعه هشتم مرداد اعلام کرد که موضوع راه اندازی منطقه آزاد تجاری در دیدار با محمود واعظی مورد بحث قرار گرفته و در این زمینه پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

این مقام دولت روسیه افزوده است که «انتظار می‌رود کارگروه تحقیق مشترک کار بر روی این پروژه را تا پایان ۲۰۱۶ تمکیل کنند و طرح عملی برای امضای قرارداد را حاضر کنند».

گزارش خبرگزاری تاس می‌افزاید که مشاوره‌های غیررسمی میان ایران و اتحادیه اقتصادی یوروآسیا (که روسیه نیز عضوی از آن است) از نیمه ماه مه آغاز شده است.

در همین زمینه روزنامه مسکو تایمز نیز گزارش داد که الکساندر نواک روز جمعه هشتم مردادماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «روسیه ۲۴» گفته است ایران و روسیه برای امضای ۷۰ سند همکاری آماده می‌شوند.

آقای نواک با اشاره به بهبود چشمگیر روابط دو کشور در سال‌های اخیر و سفر ولادیمر پوتین رئیس‌جمهور این کشور به ایران در نوامبر سال گذشته گفت که در این مدت تجارت دوجانبه دو کشور ۷۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش گمرک ایران، روسیه صادرات خود به ایران را در سه ماهه اول سال خورشیدی سه برابر افزایش داده است.

در این میان خبرگزاری اینترفکس نیز اخیراً گزارش داده بود که روسیه با اعطای وام ۲.۴ میلیارد دلاری به ایران در زمینه صادرات موافق کرده، و روزنامه ایزوستیا روسیه نیز روز جمعه گزارش داد که روسیه می‌خواهد دفتر بازرگانی خود در تهران را باز کند.

تلویزیون «روسیه امروز» نیز در این زمینه روز جمعه گزارش داد که در جریان سفر محمود واعظی به مسکو، سند پنج ساله همکاری استراتژیک ایران و روسیه امضا شد.

این گزارش می‌افزاید که دو کشور قرارداد ساخت یک نیروگاه چهار ژنراتوره را نیز امضا کردند. این نیروگاه در استان هرمزگان ساخته خواهد شد و قدرت تولید برق آن ۱۴۰۰ مگاوات خواهد بود.

روسیه پیش از این هم یک وام ۲.۲ میلیارد یورویی برای پروژه‌های زیرساختاری در ایران، از جمله ساخت نیروگاه اختصاص داده بود.

گزارش این شبکه خبری می‌افزاید که محمود واعظی نیز در روسیه اعلام کرده که به زودی ۲ یا ۳ سند در زمینه انرژی میان ایران و روسیه امضا خواهد شد، و وزیر انرژی روسیه هم در این باره گفته است که تقریباً همه شرکت‌های انرژی روسیه به پروژه‌های اکتشاف و تولید انرژی در ایران اظهار تمایل کرده‌اند.

بر اساس گفته‌های وزیر انرژی روسیه، شرکت گازپروم مایل است پروژه‌های تولید و صادرات گاز ایران را توسعه دهد و شرکت لوک اویل روسیه نیز می‌خواهد که دوباره توسعه میدان نفتی اناران ایران را در دست گیرد. این شرکت در سال ۲۰۱۰ به خاطر تحریم‌ها از میدان نفتی اناران کنار کشیده بود.

XS
SM
MD
LG