لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۴

بانک مرکزی ایران، میزان مجاز ورود ارز به کشور را به ۱۰ هزار دلار افزایش داد


بانک مرکزی جمهوری اسلامی در بخشنامه‌ای ضوابط ورود و خروج ارز همراه مسافر و رانندگان عبوری را اعلام کرد، که بر پایه آن میزان مجاز ورود ارز به کشور تا دو برابر افزایش یافته است.

بر اساس «دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز همراه مسافر» که روز شنبه ۲۲ آبان منتشر شد، از اول آذرماه امسال ورود ارز فیزیکی (اسکناس) توسط هر مسافر از خارج از کشور تا سقف ۱۰ هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بدون نیاز به اظهار آن در مبادی ورودی گمرک امکان‌پذیر است.

بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، پیش از این سقف ورود ارز توسط مسافر از خارج و یا از مناطق آزاد تجاری صنعتی به سرزمین اصلی به صورت اسکناس پنج هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها تعیین شده بود.

در دستورالعمل پیشین هر مسافر برای ورود اسکناس بیشتر باید در مبادی ورودی اظهارنامه ارزی و اطلاعات را در بانک تکمیل می‌کرد.

بر پایه این بخشنامه اما ورود ارز به ‌صورت اسکناس برای مبالغ بیش از ۱۰ هزار دلار و یا معادل آن به سایر ارزها مستلزم استعلام از مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

از این رو هر مسافری که بیش از ۱۰ هزاردلار و یا ارزهای دیگر معادل آن همراه خود داشته باشد، باید آن را اعلام و به باجه بانک ملی در مبادی ورودی تحویل دهد، تا بانک ملی رسید حاوی کد رهگیری ارز تحویل شده را صادر و به مسافر ارائه کند.

در این بخشنامه پیش‌بینی شده که پس از صدور تأییدیه مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی، وجه مازاد مورد بحث بنا به درخواست مسافر عیناً به او مسترد، یا حواله می‌شود و همچنین این امکان هست که ارز ورودی به نرخ آزاد از او خریداری شود.

همچنین اگر مسافر تمایل داشته باشد، می‌تواند ارز مازاد بر سقف تعیین شده را با ارائه کد رهگیری مربوطه از کشور خارج کند.

در چارچوب دستورالعمل جدید بانک مرکزی تحویل ارز بیش از ۱۰ هزار دلار، تنها در مبادی چهارده‌گانه ورودی و خروجی گمرک که باجه‌های فعال بانک ملی در آن‌ها مستقر است، امکان‌پذیر است.

XS
SM
MD
LG