لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

بازیکنان ایران در جام بیستم: ​بختیار رحمانی


از جوان‌ترین کاپیتان‌ها در لیگ برتر فوتبال ایران که اتفاقاً موفق‌ترین کاپیتان هم بود. او با فولاد خوزستان به قهرمانی در لیگ برتر رسید و در لیگ قهرمانان آسیا نیز تنها تیم ایرانی بودند که راهی دور دوم شدند. اگر اشتباه تاکتیکی در بازی خانگی با السد قطر نبود، فولاد استحقاق راهیابی به مراحل بالاتر را هم داشت.

او با ابراز خوشحالی از حضور در لیست نهایی کارلوس کی‌روش، به ایسنا گفته: «در این مقطع کسی باور نمی‌کرد که من به جام‌جهانی بروم. در اردوهایی که داشتیم خودم را به کی‌روش اثبات کردم و توانایی‌هایم را به او نشان دادم.»

بختیار درست می‌گوید. تا قبل از اردوی ژوهانسبورگ، علی کریمی در فهرست کی‌روش بود اما عملکرد رحمانی در آفریقای جنوبی باعث شد سرمربی تیم ملی ترجیح بدهد از بازیکن ۲۲ ساله استفاده کند تا ستاره ۳۵ ساله.

رحمانی گفته: «اصالتاً کرد هستم. مردم در تمام مساجد جامعی که اطراف کرمانشاه است، برای اینکه من مسافر جام‌جهانی شوم، دعا کردند که ازشان تشکر می‌کنم.»

بختیار که آهنگ‌هایی هم به زبان کردی منتشر کرده، رکورد جالب توجهی در تیم ملی دارد که کمتر بازیکنی به آن دست یافته. او در تمام رده‌های سنی از نونهالان تا نوجوانان، جوانان، امید و حالا نیز بزرگسالان، در ترکیب تیم ملی بازی کرده. در تمام رده‌ها نیز غیر از بزرگسالان، موفق به گلزنی شده.

بختیار که تمام دوران ورزشی‌اش عضو باشگاه فولاد خوزستان بوده، تا قبل از رفتن تیم ملی به برزیل چهار بار در ترکیب تیم ملی به میدان رفته اما هنوز، حضوری ۹۰ دقیقه‌ای را تجربه نکرده.

اولین بازی ملی را با سرمربیگری کارلوس کی‌روش مقابل عمان برگزار کرد. در نیمه دوم به زمین آمد. ایران در آن بازی دوستانه به عمان باخت اما سه بازی رسمی بعدی را از قطر، لبنان و کره جنوبی برد تا راهی جام جهانی شود.

دومین بازی ملی، حضور ۷۷ دقیقه‌ای مقابل کویت در دیدار برگشت مقدماتی برای صعود به جام ملت‌های آسیا بود. بازی در ورزشگاه انقلاب کرج برگزار شد و بختیار جای خودش را به خلعتبری داد.

در اردوی اتریش و بازی با بلاروس، در دقیقه ۶۵ جای خلعتبری به میدان آمد. مقابل آنگولا هم در نیمه دوم جای دژآگه را گرفت.

بختیار در شهرستان سرپل ذهاب متولد شده. خانواده‌اش از ایرانی‌های ساکن عراق بودند که سال ۱۳۵۹ از عراق رانده و به ایران بازگردانده شدند. سال ۸۵ در بازی زاگرس و فولاد در لیگ نوجوانان، نظر مسئولان آکادمی فولاد را به خود جلب کرد. سال بعد که ۱۷ ساله بود توسط آگوستو ایناسیو به تیم بزرگسالان باشگاه در لیگ دسته اول اضافه شد تا تیمش را در صعود به لیگ برتر یاری کند.

مجید جلالی به رحمانی علاقه زیادی داشت و در تیم او، بختیار همواره در ترکیب اصلی حضور داشت. با صلاحدید جلالی، پست بازی بختیار به جلو متمایل شد تا به جای هافبک میانی، نقش بازی‌ساز را به عهده داشته باشد. از لیگ دوازدهم و با جدایی جلال کاملی مفرد، بختیار رحمانی کاپیتان فولاد شده.
XS
SM
MD
LG