لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

بازیکنان ایران در جام بیستم: خسرو حیدری


مدافع راست کلاسیک تیم ملی فوتبال ایران که هرگاه در اوج آمادگی قرار داشته، در خط طولی زمین مهارناپذیر بوده. در سال‌های گذشته حضور او در هر باشگاهی، اسباب مسرت مهاجمان آن تیم شده. زیرا هر کدام از ارسال‌های تیز و مستقیم یا موج دار خسرو، می‌تواند زمینه‌ساز ثبت یک گل باشد.

در مواقع هجوم به محض دریافت توپ، توانایی دریبل و عبور از یار مستقیم و سپس ارسال صحیح روی دروازه را دارد. چنین خصیصه‌ای را دست کم در سطح فوتبال آسیا، بارها به بهترین وجهی به نمایش گذاشته. قابلیت‌های هجومی‌اش بهتر از توانایی‌های او در موقعیت دفاع است.

تیم ملی ایران غیر از مهاجمانش، در سایر خطوط هم بازیکنان سرزنی مانند نکونام، سیدجلال حسینی و پژمان منتظری دارد که می‌توانند ارسال‌های دقیق خسرو را به گل بنشانند. او وقتی در اوج باشد، جناح چپ حریف را مدام در موقعیت دفاع و عقب‌نشینی قرار می‌دهد.

در جام جهانی ۱۹۹۸، جواد زرینچه بازیکن ایران در این پست بود. از بهترین مدافعان راست آسیا در دهه ۹۰ که در استقلال و تیم ملی، بارها در نقش گلساز ظاهر شد. گل نخست ایران به آمریکا با ضربه سر حمید استیلی نیز روی ارسال دقیق او به ثمر رسید. گلی که گل قرن نامیده شد.

خسرو حیدری نیز از حیث تکنیک و سانترهای سرضرب و دقیق، یادآور دوران اوج زرینچه است. هماهنگی او با مهره‌های هجومی تیم و «من تو من‌»های موفقش با دژآگه در سمت راست، تصویری است که بارها در بازی‌های تیم ملی به نمایش گذاشته.

دو بار با استقلال و یک بار هم سپاهان، قهرمان لیگ برتر شده. قهرمانی در جام حذفی را هم در کارنامه دارد. غیر از این دو تیم، سابقه حضور در ابومسلم مشهد، پیکان و پاس تهران را هم دارد و هیچوقت در باشگاه‌های خارجی توپ نزده.

خسرو که ۳۰ ساله است، به زودی از مرز ۵۰ بازی ملی عبور خواهد کرد. بازی در باشگاه‌های اسپانیا از آرزوهای ورزشی او بود که هنوز محقق نشده. هواداران استقلال نیز حیدری را با لقب فابرگاس ستاره بارسلونا تشویق می‌کنند. کلید باز شدن دروازه‌های لیگ اسپانیا به روی او، درخشش در جام بیستم است.
XS
SM
MD
LG