لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

آزمون استخدام کشوری با هدف «اصلاح سهمیه‌های جنسیتی» به تعویق افتاد


رئیس‌جمهور ایران به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستور داد تا در آزمون استخدامی، سهمیه‌های جنسیتی «مبتنی بر تبعیضات ناروا» را حذف کند و تا زمان «تأمین حقوق زنان در فرصت‌های شغلی» این آزمون به تعویق بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز یکشنبه دهم مرداد، در جلسه هیئت دولت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را موظف کرد تا «سهمیه‌های مبتنی بر تبعیضات ناروا» در آزمون استخدامی را باطل کند.

بر اساس این دستور این سازمان موظف شده در عناوین شغلی و سهمیه‌های استخدامی با رویکرد «عدالت و پیش‌بینی تناسب سهمیه استخدامی زنان در فرصت‌های شغلی متناسب با شایستگی‌ها و در چارچوب برنامه‌ها و وعده‌های رئیس‌جمهور» بازنگری کند.

سومین آزمون استخدامی «مشترک فراگیر» دستگاه‌های اجرایی کشور قرار بود ۱۶ شهریور ماه برگزار شود، اما در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره سهمیه‌های «تبعیض‌آمیز جنسیتی» در این آزمون منتشر شد.

از جمله وب‌سایت فرارو در گزارشی اعلام کرده بود که سازمان تعزیرات حکومتی ۲۶۶ شغل، سازمان دامپزشکی ۱۶۸ شغل و سازمان مصرف‌کنندگان پنج شغل را «تنها برای مردان» معرفی کرده‌اند.

در همین حال شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، روز پنج مرداد از مکاتبه خود با معاون اول رئیس‌جمهور برای جلوگیری از «تبعیض جنسیتی» در آزمون استخدامی خبر داده بود.

خانم مولاوردی سال گذشته نیز اعلام کرده بود که در آزمون استخدامی متمرکز دولت، تبعیض‌های جنسیتی صورت گرفته که «مطابق وعده‌های رئیس‌جمهور نیست».

سال گذشته نیز از میان ۲ هزار و ۲۸۴ سهمیه استخدامی در ۱۳ سازمان دولتی، ۸۲ درصد از فرصت‌ها «صرفاً برای مردان»، ۵۰۰ سهمیه مشترک و ۱۶ سهمیه نیز «صرفاً برای زنان» در نظر گرفته شده بود.

ارائه فرصت‌های شغلی کمتر برای زنان در حالی است که به گفته مقام‌های دولتی نرخ بیکاری زنان با تحصیلات دانشگاهی در ایران «بیش از ۴۰ درصد» و نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان است.

همچنین در حالی که سهم زنان در نظام آموزش عالی رو به افزایش است، به گفته مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور ایران، سهم زنان در اشتغال صنعتی «بسیار پایین» است.

سال گذشته همچنین احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در گزارشی با اشاره به اینکه زنان تنها ۱۶ درصد از نیروی کار ایران را تشکیل می‌دهند نوشته بود که «هیچ‌گونه» نشانه واقعی از بهبود مشارکت زنان در نیروی کار ایران مشاهده نشده ‌است.

در فروردین ۹۴ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعلام کرده بود که «دولت وظیفه خود می‌داند که نسبت به حضور و استفاده برابر خانم‌ها از امکانات اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد».

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر ضمن «غلط» دانستن «برابری جنسی زن و مرد» گفته بود که مسئله زنان را جدا از خانواده نمی‌توان بررسی کرد.

XS
SM
MD
LG