لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

تهران حافظ منافع آمریکا را در اعتراض به «فرمان اجرایی منع ورود» احضار کرد


سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده که سفیر سوئیس در تهران، حافظ منافع آمریکا در ایران، احضار و یادداشت اعتراضی جمهوری اسلامی به فرمان منع موقت ورود شهروندان هفت کشور از جمله ایرانیان به آمریکا، به وی تحویل شده است. همزمان رئیس مجلس ایران هم به شدت از این فرمان انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، خبر داده است که روز یکشنبه دهم بهمن، سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا، توسط محمد کشاورززاده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه، احضار شده است.

به گفته آقای قاسمی، در این دیدار یادداشت اعتراضی ایران درباره فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا و «برخورد تبعیض‌آمیز علیه شهروندان ایرانی» برای سفر به آمریکا، به سفر سوئیس تحویل داده شده است.

او اضافه کرده که اعمال محدودیت برای سفر شهروندان ایرانی به آمریکا «به بهانه‌های واهی و تبعیض‌آمیز، غیر قابل قبول و مغایر با کنوانسیون‌های حقوق بشری و مفاد قرارداد ۱۵ اوت ۱۹۵۵ حقوقی و کنسولی بین دو کشور» صورت گرفته است.

بر اساس فرمان اجرایی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده، که روز جمعه صادر شد، صدور روادید برای شهروندان هفت کشور از جمله ایران دست کم برای مدت ۹۰ روز متوقف می‌شود و از ورود پناهجویان یا شهروندان این کشورها به خاک آمریکا جلوگیری خواهد شد.

این محدودیت شامل دارندگان روادید مهاجرتی و غیرمهاجرتی می‌شود و گفته شده در مورد دارندگان کارت اقامت دائم آمریکا نیز «مورد به مورد» تصمیم‌گیری خواهد شد.

وزارت خارجه ایران روز شنبه نهم بهمن، در بیانیه‌ای با انتقاد شدید از این فرمان تأکید کرده بود که «ضمن احترام به مردم آمریکا» اصل عمل متقابل را به اجرا خواهد گذاشت، گرچه وزیر خارجه ایران در توئیتر نوشت که آمریکایی‌هایی که ویزای معتبر ایران دارند، همچنان در ایران پذیرفته خواهند شد.

ساعاتی پیش از صدور این بیانیه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، بدون نام آوردن از این دستور با اشاره به فروپاشی دیوار برلین گفته بود که «دوران دیوارکشی میان ملت‌ها به پایان رسیده است».

در این زمینه علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز روز یکشنبه این فرمان را نشان‌دهنده «سخیف بودن بینش و رفتار» دولت آمریکا دانست و افزود که این اقدام «روحیه خشن نژادپرستانه آنها را که پشت ظاهر عوام‌فریبانه دموکراسی‌خواهی و حقوق بشر پنهان شده است را برای همگان آشکار کرد».

او اضافه کرد: «این اقدام نشان داد که آنان از سایه خود هم می‌ترسند، در غیر این صورت کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد با دلهره، اضطراب و هراس چنین تصمیماتی را نمی‌گیرد».

آقای لاریجانی گفت که ذکر نام ایران در میان این هفت کشور «به بهانه نگرانی از اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد».

او تأکید کرد که ایران «یک تنه» در مقابل تروریست‌ها ایستاده است و بعید است که مقام‌های آمریکا ندانند، «مصدر اصلی تروریست‌ها کجاست».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این عربستان سعودی هم پیمانان این کشور را به حمایت از گروه حکومت اسلامی(داعش) و دیگر گروه های تروریستی متهم کرده‌اند.

آقای لاریجانی همچنین بدون ذکر نام گفت که «موضع هنرمند گرامی‌مان در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا، نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران» است.

ترانه علیدوستی، هنرپیشه و یکی از بازیگران فیلم فروشنده ساخته اصغر فرهادی و نامزد جایزه اسکار، اعلام کرده که در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی دونالد ترامپ در مراسم اسکار شرکت نخواهد کرد.

اصغر فرهادی نیز در یادداشتی که در روزنامه نیویورک‌تایمز بازتاب یافته، اعلام کرده است که حتی اگر در مورد حضورش در مراسم اسکار استثنایی قائل شوند، حاضر به شرکت در این مراسم نیست.

در این زمینه آکادمی علوم و هنرهای تصویری، معروف به «اسکار» احتمال عدم حضور عوامل فیلم فروشنده در مراسم اهدای جوایز اسکار امسال را در پی صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ، نگران‌کننده دانسته است.

XS
SM
MD
LG