لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

کشتی آزاد ایران برای بیست و چهارمین بار قهرمان آسیا شد


تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب پنج مدال طلا از هشت وزن، عنوان قهرمانی آسیا را نصیب خود کرد. پیشتر تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز با چهار نشان طلا روی سکوی قهرمانی ایستاده بود.

از ۱۶ کشتی‌گیر اعزامی به بانکوک، فقط یوسف قادریان در کشتی فرنگی و یونس سرمستی در کشتی آزاد از دستیابی به مدال بازماندند.

میثم نصیری در ۶۵ کیلوگرم، مصطفی حسین‌خانی در ۷۴ کیلو، احسان لشگری در ۸۶ کیلو، رضا یزدانی در ۹۷ کیلو و پرویز هادی در ۱۲۵ کیلوگرم روی سکوی قهرمانی کشتی آزاد آسیا ایستادند.

بهنام احسان‌پور در ۶۱ کیلوگرم به مدال نقره رسید. محمد نادری هم در ۷۰ کیلو با یک شکست در برابر کشتی گیر روسیه ای تیم ملی بحرین، در رده سوم ایستاد.

یونس سرمستی در وزن نخست، پنجم شد. مدال طلای وزن اول به ساندیپ از هندوستان رسید. این در حالی است که حسن رحیمی نفر اول ایران در این وزن، به صلاح‌دید کادر فنی در قهرمانی آسیا حضور نداشت. رضا اطری دیگر کشتی گیر شاخص ایران در این وزن، در جام مدوید به نشان طلا دست یافت.

در ۶۱ کیلو دولت نیازبیکوف (قزاقستان) اول شد تا بهنام احسان‌پور به نشان سیمین بسنده کند. بهنام به همراه پرویز هادی، دو آزادکار اعزامی بودند که در مسابقات جهانی لاس وگاس هم حضور داشتند. در جمع فرنگی کاران اما چهار مسافر لاس وگاس، روی تشک‌های بانکوک به مبارزه پرداختند.

در ۶۵ کیلوگرم میثم نصیری در شرایطی مدال طلای آسیا را به گردن آویخت که در مسابقات جهانی، سیداحمد محمدی عضو تیم ملی بود.

در ۷۰ کیلو که وزن المپیکی محسوب نمی شود، آدام باتیروف عضو پیشین تیم ملی روسیه، با دوبنده بحرین روی تشک آمد تا اولین طلای تاریخ این کشور در کشتی آسیا را کسب کند.

در ۷۴ کیلوگرم در حالی که دو مسافر لاس وگاس یعنی حسن یزدانی و علیرضا قاسمی در جام مدوید شرکت کرده بودند، مصطفی حسین‌خانی که از بند مصدومیت طولانی رها شده، توانست به عنوان نخست آسیا برسد.

در ۸۶ کیلوگرم احسان لشگری که سال ۲۰۰۹ در همین کشور برای اولین بار قهرمان آسیا شده بود، توانست چهارمین نشان زرین آسیا را هم به گردن بیاویزد. علیرضا کریمی ملی پوش ایران در مسابقات جهانی، عازم بلاروس شده بود تا در جام مدوید مبارزه کند.

در ۹۷ کیلوگرم رضا یزدانی در حالی طلایی شد که تمرکز خود را معطوف طلسم شکنی در المپیک کرده. کاپیتان تیم ملی ایران در دو المپیک قبلی موفق به دریافت مدال نشد.

در فوق سنگین که ایران هنوز سهمیه المپیک را کسب نکرده، پرویز هادی برای سومین بار قهرمان آسیا شد. او یک طلا هم از بازی‌های آسیایی دارد.

در رده‌بندی تیمی و پس از ایران، کشورهای مغولستان، قزاقستان، هندوستان، قرقیزستان، ژاپن و چین قرار گرفتند.

ایران تاکنون ۲۴ بار فاتح رقابت‌های قهرمانی آسیا شده. ضعیف ترین نتیجه ایران در تاریخ قهرمانی آسیا، سال ۲۰۰۰ در چین و بدون کسب مدال طلا رقم خورد.

کشتی آزاد قهرمانی آسیا از سال ۱۹۷۹ و با ابتکار دکتر محمد توکل رئیس وقت کنفدراسیون آسیا در شهر جوتانداریو (هندوستان) پایه گذاری شد. ایران نیز هر سال به قهرمانی دست پیدا می کرد.

از جمله اتفاقات و نتایج جالب در تاریخ مسابقات، سال ۱۹۸۱ در لاهور بود که در فضای باز برگزار شد و ایران هشت طلا گرفت. سال ۱۹۸۳ در تهران فقط محسن کاوه و حسین گلابی طلا نگرفتند. سال ۲۰۰۳ ایران از هفت وزن، شش طلا و یک نقره گرفت.

از دوره هایی که ایران قهرمان نشده است، اولین بار سال ۱۹۹۹ در ازبکستان به رغم اینکه علی اکبر دودانگه، علیرضا حیدری و علیرضا رضایی طلا گرفتند، میزبان امتیازات بیشتری جمع کرد و اول شد.

سال ۲۰۰۰ هم ایران ناکام ماند. هیچ کس در تیم اعزامی به چین طلا نگرفت! ناکامی کشتی گیرانی مثل امیررضا خادم در ۸۵ کیلو از عوامل این شکست تاریخی بود.

سال ۲۰۰۸ در جی جو فقط فردین معصومی طلا گرفت و ایران نایب قهرمان شد. گرچه آن رقابتها برخلاف مسابقات امسال، گزینشی المپیک بود و کیفیت بسیار بالایی داشت.

رقابتهای ۲۰۱۱ تاشکند، چهارمین ناکامی ایران در امتداد ۲۴ دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا بود و فقط احسان امینی طلا گرفت. سال ۲۰۱۳ نیز ایران در هندوستان قهرمان نشد، با فقط یک طلا توسط پرویز هادی، یکی از ضعیف ترین نتایج ایران در تاریخ رقابت‌ها رقم خورد.

به این ترتیب، ایران در ۲۹ دوره‌ای که این رقابت‌ها به انجام رسیده، فقط پنج بار موفق به کسب عنوان قهرمانی نشده است.

XS
SM
MD
LG