لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

شش ماه حبس تعلیقی برای خلبان ایرانی ساکن آلمان به اتهام «فریب» اداره کار


یک فروند هواپیمای ماهان در فرودگاه دوسلدورف/ ماهان از جمله شرکت‌هایی است که در مسیر تهران دوسلدورف پرواز دارد
یک فروند هواپیمای ماهان در فرودگاه دوسلدورف/ ماهان از جمله شرکت‌هایی است که در مسیر تهران دوسلدورف پرواز دارد

نشریه آلمانی اکسپرس، از صدور شش ماه حبس تعلیقی برای خلبان ایرانی یک شرکت هوایی ایرانی خبر داده که با وجود دریافت ماهیانه بیش از پنج هزار یورو٬ با فریب اداره کار محل زندگی خود٬ حقوق بیکاری دریافت می‌کرده است.

این نشریه در شماره روز پنج‌شنبه (۱۷ مهر) خود نوشته٬ این خلبان چهل و سه ساله «در یک اقدام وقیحانه»٬ با وجود دریافتی ماهیانه بسیار بالا٬ یک سال و نیم حقوق بیکاری دریافت می‌کرده است.

اکسپرس٬ نام وی را به «نوید» تغییر داده و اضافه کرده که او خلبان یکی از شرکت‌های هواپیمایی «معروف» ایرانی است٬ اما به نام این شرکت اشاره‌ای نکرده است.

بر اساس این گزارش٬ «نوید» و همسرش در خانه کوچکی در شهر کلن در غرب آلمان زندگی می‌کردند و در حالی که این خلبان ایرباس در قرارداد رسمی‌اش با یک شرکت ایرانی٬ تا سقف ماهانه پنج هزار و ۶۸۱ یورو درآمد داشته٬ مبلغ اجاره محل زندگی خود و هزینه ماهیانه زندگی را از دولت دریافت می‌کرده است.

این در حالی است که وی به طور مرتب از شهر دوسلدورف آلمان به تهران و نیز در مسیر برعکس٬ پرواز داشته است.

حقوق ماهیانه «نوید» به یک شماره حساب خارجی واریز می‌شده و به همین دلیل هیچ ردی مبنی بر دریافت این میزان حقوق در بانک‌های آلمان از وی وجود نداشته است.

او و همسرش چندین بار برای تأیید وضعیت بیکاری خود به اداره کار آلمان مراجعه کرده بودند که به نوشته اکسپرس٬ آخرین آنها در ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۵ و برای دریافت هزینه تعویض شیشه‌های منزل‌شان پس از دستبرد دزدان و شکستن پنجره بوده است.

این روزنامه تخمین زده که این زوج طی یک سال و نیم٬ ۱۶ هزار یورو از اداره کار آلمان پول دریافت کرده‌اند.

اکسپرس اقدام این خلبان ایرانی و همسرش را یکی از «وقیحانه‌ترین» موارد فریب از این نوع نامیده است.

پس از آنکه همسایههای این زوج آنها را به پلیس لو داده‌اند٬ «نوید» در جریان بازجویی‌های اولیه مدعی شده که به صورت رایگان برای این شرکت هوایی ایرانی کار می‌کند تا طی دوران بیکاری٬ مهارت‌های خود را از دست ندهد و قادر باشد در حرفه خود کار تازه‌ای پیدا کند.

اما پس از مراجعه پلیس به دفتر شرکت هواپیمایی ایرانی در دوسلدورف و دریافت کپی قرارداد و مشاهده مبلغ دریافتی ماهیانه او٬ جایی برای انکار باقی نمی‌ماند.

اکسپرس نوشته شرکت هواپیمایی ایرانی نیز پس از اطلاع از اقدام «نوید»٬ او را اخراج کرده است.

این خلبان ایرانی پس از آشکار شدن ماجرا عذرخواهی کرده٬ اما بابت آنچه آن را «مشکل» نامیده و نه بابت آنچه در دادگاه به عنوان «فریب» ثبت شده است.

همسر وی نیز در دادگاه مدعی شده که از درآمد «نوید» اطلاعی نداشته است. با این حال وی نیز به چهار ماه حبس تعلیقی محکوم شده است.

این زوج که در حال حاضر در برلین به سر می‌برند٬ باید مبلغی که به «ناحق» از اداره کار محل زندگی خود دریافت کرده‌اند را بازگردانند.

XS
SM
MD
LG