لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۲

«مذاکرات محرمانه» اسرائیل با آلمان برای خرید زیردریایی‌های اتمی


بنیامین نتانیاهو در حال بازدید از پنجمین زیردریایی اسرائیل که در ژانویه ۲۰۱۶ توسط آلمان تحویل این کشور شد.
بنیامین نتانیاهو در حال بازدید از پنجمین زیردریایی اسرائیل که در ژانویه ۲۰۱۶ توسط آلمان تحویل این کشور شد.

رسانه‌های اسرائیل از «مرحله پایانی مذاکرات محرمانه» این کشور و آلمان برای خرید سه زیردریایی با توانایی ضربه زدن اتمی خبر داده‌اند؛ معاریو این زیردریایی‌ها را «بازوی بلند اسرائیل در صورت وقوع جنگ با ایران» توصیف کرده است.

روزنامه‌های جروزالم پست و معاریو جمعه سی‌ام مهر نوشتند که مذاکرات پشت پرده اسرائیل با آلمان در ماه‌های اخیر در جریان بوده و در روزهای گذشته به آخرین مرحله توافق بر سر جزییات نهایی رسیده است.

بر اساس این گزارش‌ها، هم مقامات سیاسی و هم مقامات نظامی دو کشور در ماه‌های گذشته در این مذاکرات پشت پرده مشارکت داشته و قرار است روز هفدهم آبان در سفر مقام‌های بلندپایه اسرائیلی به برلین، این معامله نهایی شود.

این زیردریایی‌ها در بندر کیل در آلمان ساخته می‌شود.

بر اساس این گزارش‌ها، اسرائیل می‌خواهد سه زیردریایی پیشین خود را تعویض کند و افزون بر آن، مذاکرات بیشتری برای خرید زیردریایی دیگری که شمار زیردریایی‌های اسرائیل را به شش فروند برساند، در جریان است.

به گزارش معاریو، نیروی دریایی اسرائیل از ۲۰۱۸ نخستین زیردریایی‌ها از خرید تازه را تحویل می‌گیرد و به مرور آنها را جایگزین سه زیردریایی پیشین خود می‌کند.

زیردریایی‌هایی که اسرائیل آنها را تعویض می‌کند، ۱۰ تا ۱۵ سال پیش به اسرائیل داده شده بود، اما دو زیردریایی که بعد از آن به اسرائیل داده شد، هنوز پیشرفته محسوب می‌شود.

معامله پنجمین زیردریایی سال ۲۰۱۳ و زمانی امضا شد که دولت اسرائیل ادعای توانایی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح می‌کرد.

جروزالم پست به نقل از «گزارش‌های خارجی» نوشته است زیردریایی‌هایی که اسرائیل در حال حاضر هم دارد می‌توانند با دور شدن تا فواصل بسیار زیاد از اسرائیل موشک‌های دارای کلاهک هسته‌ای را نیز حمل کنند.

به گزارش معاریو، مذاکرات جداگانه برای خرید زیردریایی ششم در حالی در جریان است که فرماندهان پیشین نظامی اسرائیل با چنین امری مخالفت می‌کردند زیرا نمی‌خواستند از بودجه نظامی خود اسرائیل این هزینه صورت بگیرد.

اسرائیل پنج زیردریایی پیشیم ساخت آلمان را به رایگان یا با بهایی بسیار نازل‌تر از معمول تحویل گرفت، که دستکم سه زیردریایی آن قدرت ضربه هسته‌ای دارند.

بر اساس این گزارش‌ها، اسرائیل در معامله جدید ناچار خواهد شد، بخش بزرگتری از بهای واقعی زیردریایی‌ها را بپردازد، هرچند که هنوز آلمان در اعطای تخفیف چشم‌گیر آمادگی نشان می‌دهد.

به نوشته معاریو، آلمان «به خاطر منافع خود» همچنان در فروش زیردریایی‌ها با تخفیف زیاد به اسرائیل آمادگی نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که اسرائیل بتواند با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هر سه زیردریایی جدید را تحویل بگیرد.

این در حالی است که بهای واقعی هر یک از زیردریایی‌ها ۶۵۰ میلیون دلار است.

در همین حال به نوشته معاریو، این زیردریایی‌ها پس از تحویل، «گران‌ترین» سلاحی خواهد بود که تا حال ارتش اسرائیل داشته است.

بر اساس این گزارش‌ها، این اولین بار است که اسرائیل ناچار شده بهای این زیردریایی‌ها را از بودجه جنگی خود تقبل کند و نه از محل پول‌های اهدایی از سوی آمریکا.

دولت باراک اوباما چند هفته پیش اعطای ۳۸ میلیارد دلار کمک نظامی به ارتش اسرائیل را برای یک دوره ۱۰ ساله با هدف «کمک به امنیت اسرائیل» برای داشتن اطمینان به رفتن به مسیر صلح با همسایگان فلسطینی و عرب نهایی کرد.

اسرائیل بر اساس امضای بسته کمک‌های کلانی که از آمریکا هدیه گرفت، برای اولین بار متقبل شد از کمک آمریکا برای خریدهای عمده تسلیحاتی از صنایع آمریکایی استفاده کند.

XS
SM
MD
LG