لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۵

وزیر اسرائیلی: ۳۰۰ زندانی فلسطینی حاضر به شکستن اعتصاب غذا شده‌اند


تجمع اعتراضی گروهی از فلسطینیان در مقابل زندان عوفر برای همدردی با اعتصاب‌کنندگان
تجمع اعتراضی گروهی از فلسطینیان در مقابل زندان عوفر برای همدردی با اعتصاب‌کنندگان

اسرائیل می‌گوید ۳۰۰ تن از زندانیان فلسطینی که از دو هفته پیش در اعتراض به شرایط خود در زندان دست به اعتصاب غذا زنده‌اند، موافقت کرده‌اند که به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

بر پایه گزارش خبرگزاری فرانسه، گیلعاد اردان وزیر امنیت داخلی اسرائیل روز یکشنبه تأکید کرد که این شمار از زندانیان فلسطینی «بدون دستیابی به خواسته‌هاشان» موافقت کرده‌اند که اعتصاب غذای خود را بشکنند.

این مقام کابینه اسرائیل خبر داد که ۹۲۰ فلسطینی دیگر همچنان در اعتصاب غذا هستند و تصریح کرد که «هر گونه مذاکره در این رابطه بلاموضوع است».

با استناد به سخنان این وزیر اسرائیلی، شمار زندانیان فلسطینی که اقدام به اعتصاب غذا کرده‌اند بالغ بر ۱۲۰۰ نفر است اما خبرگزاری فرانسه یادآور شده که مقام‌های فلسطینی و نیز سازمان غیردولتی «باشگاه زندانیان فلسطین» تعداد این افراد را یک هزار و ۵۰۰ تن ذکر می‌کنند.

آقای اردان همچنین خبر داده که سازمان خدمات زندان‌ها برای استقرار ۴۰۰ بخش درمانی در زندان‌ها برنامه‌ریزی کرده تا در حد ممکن به انتقال اعتصاب‌کنندگان به بیمارستان‌ها نیاز نباشد.

اعتصاب غذای زندانیان فلسطینی از نزدیک به دو هفته پیش، ۱۷ آوریل/ ۲۸ فروردین ماه، آغاز شده و در این مدت اعتصاب‌کنندگان تنها آب و نمک مصرف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان از جمله شامل خدمات درمانی بهتر و دسترسی به تلفن می‌شود.

این گزارش اضافه می‌کند که به رغم تأکید وزیر امنیت داخلی اسرائیل بر غیر قابل مذاکره بودن شرایط این زندانیان، قدوره فارِس رئیس باشگاه زندانیان فلسطینی، گفته است که سازمان خدمات زندان‌ها در تلاش برای مذاکره بر سر خواسته‌های زندانیان، برخی از آنها را به زندانی در شمال اسرائیل منتقل کرده است.

آقای فارِس یادآور شده که مروان برقوتی، از رهبران فلسطینی، مشمول این مذاکره نبوده است.

مروان برقوتی که از رهبران محبوب فلسطینیان است و از او به عنوان جانشین احتمالی محمود عباس رئیس تشکیلات فلسطینی یاد می‌شود، به دلیل نقشی که در انتفاضه فلسطینیان داشت، به پنج بار حبس ابد محکوم شده است.

آقای فارِس گفته است که مروان برقوتی در سلول انفرادی به سر می‌برد و این موضوع از سوی عیسی قراقع مسئول امور زندانیان تشکیلات فلسطینی هم مورد تأکید قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG