لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۴

مخالفت آمریکا با طرح «منطقه امن» برای پناهجویان در داخل سوریه


باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، که در قالب سفری دو روزه در آلمان به سر می‌برد، از نقش آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مواجهه با بحران پناهجویان در اروپا تمجید کرد اما در عین حال تأکید کرد که از ایده برقراری «منطقه‌ای امن» برای پناهجویان در سوریه حمایت نمی‌کند.

آقای اوباما، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت، در نشست خبری مشترک با صدراعظم آلمان، گفت که با باور وی در موضوع مواجهه با بحران پناهجویان در اروپا، آنگلا مرکل «در سمت درست تاریخ ایستاده است».

او گفت که خانم مرکل «به قواعدی امکان بروز می‌دهد که مردم را گرد هم می‌آورد و نه آنها که مردم را از هم جدا می‌کند».

آقای اوباما افزود که به صدراعظم آلمان، «به خاطر اتخاذ سیاست‌های سختی که بیانگر نگرانی‌های انسان‌دوستانه و عملگرایانه است»، افتخار می‌کند.

صدراعظم آلمان در این کشور به دلیل سیاست‌هایی که به پناهجویان سوری و دیگر مناطق جنگ‌زده امکان ورود به آلمان را داده تحت فشار است و در انتخابات ایالتی اخیری که در سه ایالت آلمان برگزار شد، مرکل و متحدانش عرصه را به یک حزب افراطی مخالف پناهجویان و مهاجران واگذار کردند.

علاوه بر این خانم مرکل، حتی به رغم تصمیم برخی کشورهای اروپایی در بستن مرزهاشان به روی پناهجویان، همچنان حامی پذیرش پناهجویان جنگ‌زده در اتحادیه اروپاست.

صدراعظم آلمان همچنین نقش قابل توجهی در حصول توافق اخیر میان اتحادیه اروپا و ترکیه داشته است.

با این همه پیشنهاد اخیر او در مورد ایجاد «منطقه‌ای امن» داخل خاک سوریه، برای اسکان دادن به موج آوارگان جنگ داخلی آن کشور است؛ با مخالفت باراک اوباما روبه‌رو شده است.

آقای اوباما روز یکشنبه گفته است که از چنین طرحی حمایت نمی‌کند، چرا که نیازمند یک تعهد نظامی گسترده است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آقای اوباما در این زمینه تصریح کرده که او و مشاورانش به سرعت پیشنهاد ایجاد یک منطقه تحت حفاظت برای پرناهندگان در داخل سوریه را بررسی کرده‌اند و اما چنین طرحی عملی نیست.

رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده که «از منظری عملگرایانه» چنین اقدامی عملی نیست، مگر آنکه نیروی نظامی «بخش قابل توجهی» از سوریه را تصرف کند.

آنگلا مرکل که به تازگی برای بازدید از اردوگاه‌های پناهجویان به ترکیه سفر کرده بود، روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه، خواستار ایجاد «منطقه‌ای» در سوریه برای اسکان موج آوارگان جنگ داخلی شد که «آتش‌بس در آن عملاً اجرا شود و به طور محسوسی امن باشد».

مشابه چنین طرحی پیشتر از سوی ترکیه هم ارائه شده بود، اما این ایده از حمایت گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان و سازمان‌های کمک‌رسانی برخوردار نیست.

در این مورد خبرگزاری رویترز به نقل از برخی از امدادرسانان می‌نویسد که سازمان ملل متحد نیز در مورد اجرای چنین طرحی، تا زمانی که امنیت پناهجویان ضمانت نشود، هشدار داده‌است.

گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان همچنین از توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا نیز رضایت ندارند و از جمله سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید در حالی‌که ترکیه و اروپا در حال مذاکره بر سر مسئله روادید هستند، بخت آوارگان برای پناه گرفتن در اروپا کم شده و حقوق آن‌ها در ترکیه به طور جدی نقض می‌شود.

XS
SM
MD
LG