لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

پلیس روسیه یک بلاگر و چند تن دیگر را به اتهام خشونت در تظاهرات بازداشت کرد


ویاچسلاو مالتسف (راست)؛ در حال خروج از دادگاه در روز جمعه
ویاچسلاو مالتسف (راست)؛ در حال خروج از دادگاه در روز جمعه

پلیس روسیه روز پنجشنبه با هجوم به منزل ویاچسلاو مالتسف، ویدئو بلاگر مشهور روس، او را برای بازجویی بازداشت و به مسکو منتقل کرد. علاوه بر آقای مالتسف، چند تن دیگر نیز به اتهام خشونت در تظاهرات اخیر مخالفان بازداشت شده‌اند.

آقای مالتسف که در رقابت‌های پارلمانی سال گذشته ناکام ماند، هنگام مراجعه پلیس مشغول پخش زنده ویدئوهای خود از آپارتمانش در شهر ساراتف در مرکز روسیه بود. ویدئوهای او معمولاً هر روز حدود صد هزار بیننده را به خود جلب می‌کنند.

صحنه بازداشت آقا مالتسف فیلمبرداری شده و در آن مشاهده می‌شود که یک کارآگاه پلیس همراه با چندین مأمور ضد شورش از او می‌خواهند لباس بپوشد و برای بازجویی همراه آنان به مسکو برود.

پارنانس، حزب مخالف دولت که در انتخابات پارلمانی ماه سپتامبر آقای مالتسف نامزد دوم در فهرست انتخاباتی آنها بود، می‌گوید آقای مالتسف قبل از اینکه سوار هواپیما شود، دچار حمله قلبی شده است.

خبرگزاری‌های روسیه می‌گویند او تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارد، و دلیل بازجویی از او حمله به یک مأمور پلیس در جریان تظاهرات ماه گذشته مخالفان در شهر مسکو است.

خبرگزاری اینترفکس گزارش داد که یک مقام جنبش جدید مخالفان در روسیه اعلام کرد به آقای مالتسف تاکنون اجازه برخورداری از وکیل مدافع داده نشده است.

تظاهرات ۲۶ مارس که یکی از بزرگترین اجتماعات مخالفان طی سال‌های اخیر در روسیه بود، توسط دولت ممنوع نشده بود.

کمیته تحقیقات روسیه روز ۱۳ آوریل، ۲۴ فروردین اعلام کرد چهار نفر به اتهام حمله به یک مأمور پلیس در جریان تظاهرات بازداشت شدند و چند نفر دیگر مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

این نهاد با اعلام اسامی بازداشت‌شدگان افزود هر چهار مرد بازداشت‌شده ۳۰ تا ۴۰ ساله هستند.

خبرگزاری اینترفکس از قول «جنبش جدید مخالفان» گزارش داد، پلیس محل سکونت برگزارکنندگان تظاهرات را نیز بازرسی کرده است. به گفته این خبرگزاری هر دو نفر پس از مدت کوتاهی آزاد شده‌اند.

این تظاهرات ضد فساد دولتی به دعوت الکسی ناوالنی از چهره‌های سرشناس مخالف دولت روسیه و پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد کنترل معاملات مستقلات لوکس توسط دمیتری مدودف، نخست‌وزیر، از طریق یک بنیاد پوششی برگزار شد.

الکسی ناوالنی تحقیقات پلیس در مورد اتهام حمله تظاهرکنندگان به مأمور پلیس را «ساختگی» توصیف کرده است.

او که اعلام کرده سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد، برای دور دیگری از تظاهرات در روز ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد امسال، فراخوان داده است.

دولت روسیه در بازداشت و پرونده‌سازی برای مخالفان پس از برگزاری هر تظاهرات ضددولتی سابقه دارد. تحقیقات پلیس و دستگاه قضایی در مورد تظاهرات شش مه سال ۲۰۱۲، ۱۷ اردیبهشت ۹۱، به بازداشت و محاکمه ده‌ها نفر و اتهاماتی نظیر «پرتاب کردن لیمو» منجر شد.

بسیاری از افرادی که در آن سال هدف قرار گرفتند، سال‌ها زندانی شده و یا مجبور شدند از کشور بگریزند.

XS
SM
MD
LG