لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

حزب حاکم روسیه بار دیگر در انتخابات پارلمانی این کشور به پیروزی رسید


ولادیمیر پوتین در حال انداختن رأی به صندوق در انتخابات دوما
ولادیمیر پوتین در حال انداختن رأی به صندوق در انتخابات دوما

نتایج نظرسنجی‌های پس از رأی‌گیری در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه روسیه نشان می‌دهد که حزب حاکم روسیه، به رغم بحران اقتصادی ممتدی که در طول حاکمیت ۱۶ ساله‌اش بر روسیه جریان داشت، توانسته است در این انتخابات به پیروزی برسد.

انتخابات پارلمانی روسیه بر سر تصاحب ۴۵۰ کرسی دوما روز یکشنبه ۲۸ شهریور در حالی برگزار شد که بر اساس اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه تنها ۳۹ درصد از واجدان شرایط در این انتخابات شرکت داشتند.

این نسبت در مقایسه با انتخابات پیشین دوما در سال ۲۰۱۱، حدود ۱۱ درصد کاهش داشته است.

هنوز نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده اما نظرسنجی‌های انجام شده از شرکت‌کنندگان در انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد که حزب روسیه متحد به رهبری ولادیمیر پوتین بیش از ۴۴ درصد از آرا را کسب کرده است.

این نتیجه هم نسبت میزان آرای این حزب در انتخابات پنج سال پیش، از کاهشی پنج درصدی حکایت دارد.

نظرسنجی‌های پس از انتخابات که از سوی مرکز بررسی افکار عمومی روسیه وابسته به دولت منتشر شده، همچنین نشان می‌دهد که علاوه بر حزب حاکم، سه حزب اصلی دیگر روسیه نیز موقعیت خود را در دوما حفظ کرده‌اند.

بر اساس گزارش بخش روسی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، حزب لیبرال دموکرات در مقام دوم و حزب کمونیست در جایگاه سوم قرار دارند و حزب «روسیه عادل» آنها را تعقیب می‌کند.

رأی‌گیری روز یکشنبه برای نخستین بار در شبه‌جزیره کریمه هم برگزار شد
رأی‌گیری روز یکشنبه برای نخستین بار در شبه‌جزیره کریمه هم برگزار شد

این دوره از انتخابات پارلمانی روسیه متفاوت با دوره‌های پیشین است و در آن تنها نیمی از نمایندگان از طریق فهرست‌های حزبی انتخاب می‌شوند و سرنوشت نیم دیگر را رقابت‌های محلی تعیین خواهد کرد.

رأی‌گیری روز یکشنبه که نخستین انتخابات از زمان ضمیمه شدن اجباری شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ است، در این شبه‌جزیره هم برگزار شد.

آمریکا پیشتر گفته بود که برگزاری انتخابات در کریمه را «نامشروع» می‌داند و نتایج آن را به رسمیت نخواهد شناخت.

حزب روسیه واحد در حال حاضر ۲۳۸ کرسی از ۴۵۰ کرسی دوما را در اختیار دارد و در پارلمان‌های محلی هم اکثریت کرسی‌ها در اختیار این حزب است.

در انتخابات امسال، ۱۴ حزب به رقابت پرداختند که در این میان سه حزبی که پس از روسیه متحد، بیشترین سهم از آرا را از آن خود کرده‌اند نیز وفادار به کرملین و سیاست‌هایش هستند.

XS
SM
MD
LG